شناسهٔ خبر: 28652317 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

آمنه سلامه مادر شهید عماد مغنیه به لقاءالله پیوست

اسطوره مقاومت

آمنه سلامه، مربی نسل درخشانی از عناصر جبهه مقاومت اسلامی در لبنان بود که توانستند در برابر اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی و این رژیم را ناچار به عقب‌نشینی کنند. او در این مسیر سه فرزند خود یعنی عماد، جهاد و فواد را تقدیم مقاومت کرد و جهاد عماد مغنیه نوه وی و فرزند شهید مغنیه نیز مدتی بعد از پدر و عموهای خود به خیل شهدای این خانواده پیوست.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «آمنه سلامه» یا همان «ام‌المقاومه» مردم لبنان اگرچه مادر سه شهید جبهه مقاومت است اما در لبنان و منطقه بیشتر او را مادر شهید عماد مغنیه، فرمانده فقید شاخه نظامی جنبش حزب‌الله لبنان می‌شناسند. آن‌گونه که رسانه‌های عربی گزارش داده‌اند مادر عماد مغنیه شامگاه دوشنبه در 80 سالگی به لقاءالله پیوست تا لبنان در سوگ یکی از الگوهای صبر، پایداری و مقاومت بنشیند. مراسم عزاداری به مناسبت درگذشت مادر عماد مغنیه سه‌شنبه در سالن آرامگاه شهدای الغبیری آغاز برگزار شد. ساعتی بعد هم پیکر این مادر مقاومت در آرامگاه مذکور به خاک سپرده شد.

آمنه سلامه، مربی نسل درخشانی از عناصر جبهه مقاومت اسلامی در لبنان بود که توانستند در برابر اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی ایستادگی و این رژیم را ناچار به عقب‌نشینی کنند. او در این مسیر سه فرزند خود یعنی عماد، جهاد و فواد را تقدیم مقاومت کرد و جهاد عماد مغنیه نوه وی و فرزند شهید مغنیه نیز مدتی بعد از پدر و عموهای خود به خیل شهدای این خانواده پیوست. جهاد در سال 1984 به فیض شهادت نایل شد و 10 سال بعد فواد در انفجاری تروریستی در ضاحیه بیروت به برادر شهیدش پیوست. عماد مغنیه نیز در سال 2008 در سوریه ترور شد. جهاد عماد مغنیه نیز در سال 2015 میلادی بر اثر حمله رژیم صهیونیستی در قنیطره سوریه به شهادت رسید.

اما در میان سه فرزند شهید مرحومه آمنه سلامه، عماد مغنیه شناخته‌شده‌ترین چهره در جبهه مقاومت به حساب می‌آید.

شهید عماد مغنیه معروف به حاج رضوان، بنیانگذار یگان نظامی حزب‌الله لبنان و از فرماندهان جنگ ۳۳ روزه بود که به «مرد سایه» در مقاومت اسلامی شهرت داشت. عماد مغنیه در اوایل دهه ۸۰ میلادی به «نیروی ۱۷» شاخه نظامی جنبش آزادی‌‌بخش فلسطین پیوست. او از همان زمان، در عملیات انتقال سلاح از جنبش آزادی‌بخش فلسطین برای مقاومت اسلامی لبنان (که عبارت بود از حزب‌الله و جنبش امل) نقش اساسی داشت. حاج عماد همزمان با عضویت در شاخه‌های نظامی جنبش آزادی‌بخش فلسطین عضو تشکیلات «الشباب المومن» نیز شد که از اندیشه‌هاى انقلاب اسلامى ایران و آیت‌الله سیدمحمد حسین فضل‌الله متاثر بود. وی به محض حمله اسرائیل غاصب به بیروت در سال ۱۹۸۲ و خارج شدن نیروهاى ساف (سازمان آزادى‌بخش فلسطین) از لبنان ابتدا به رزمندگان جنبش امل پیوست و سپس به کمک گروه‌هایی شتافت که در منطقه خلده با اسرائیل به جنگ می‌پرداختند و به نیروهاى خمینى معروف بودند.

با انتقال سید حسن نصرالله از جنبش امل به حزب‌الله او نیز به این حزب تازه‌تاسیس منتقل شد و پس از اجرای موفق چند عملیات، به‌عنوان فرمانده گارد حفاظت مقامات بلندپایه حزب‌الله انتخاب شد و پس از آن مسئولیت عملیات ویژه حزب‌الله را برعهده گرفت. در سال ۱۹۸۵ پس از ترور ناکام آیت‌الله سید محمد حسین فضل‌الله به دست تروریست‌ها در بمب‌گذارى منطقه بئرالعبد- که در آن برادر حاج عماد یعنى جهاد مغنیه، هنگام کمک به خانواده‌هاى مصیبت‌زده به شهادت رسید- وظیفه کشف عوامل این ترور به حاج عماد مغنیه واگذار شد؛ علاوه‌بر آن، در نیمه دوم دهه 1980 شهید حاج عماد مغنیه موفق به کشف بسیارى از شبکه‌هاى جاسوسى در حومه بیروت شد. بسیاری او را مغز متفکر حزب‌الله قلمداد می‌کردند، به دلیل نقش و تاثیر‌گذاری وی در جبهه مقاومت دولت ایالات متحده برای دریافت هر اطلاعاتی از او جایزه تعیین کرده بود.

نیروهایی که توسط حاج رضوان در حزب‌الله لبنان آموزش دیده بودند توانستند در جنگ 33 روزه بزرگ‌ترین ضربات را بر پیکره‌ نیروی زمینی اسرائیل وارد کنند و نسل پنجم تانک‌های مرکاوا را در جنوب لبنان زمین‌گیر کنند. بنابر گزارش‌های رژیم‌صهیونیستی یکی از عوامل عدم اقدام اسرائیل برای آغاز جنگ‌های زمینی در جنوب سوریه این است که اسرائیل نمی‌تواند تضمینی برای امنیت و سلامت تانک‌های خود به دست آورد. اما شاهکار حاج رضوان در جنگ 33 روزه را ‌می‌توان هدف قرار دادن ناوچه جنگی پیشرفته «ساعر 5 » دانست که نیروی دریایی رژیم صهیونیستی را از گردونه این جنگ خارج کرد.

رمضان عبدالله شلح، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی درباره کمک‌های شهید مغنیه به گروه‌های مقاومت و تسلیح آن به موشک، بعد از پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ هشت روزه، می‌گوید: «اکنون چیزی را می‌گویم که فاش کردنش در این مرحله اشکالی ندارد، سربسته بگویم در تمامی موشک‌هایی که از غزه به سمت دشمن صهیونیستی شلیک می‌شود رد پای حاج عماد مغنیه به چشم می‌خورد.» «عماد فایز مغنیه»، معاون دبیرکل حزب لبنان در کمیته جهادی حزب‌الله پس از سال‌ها مجاهدت در تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ میلادی (۲۳ بهمن ۱۳۸۶) در محله «کفر سوسه» دمشق به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. جهاد یکی از فرزندان شهید مغنیه نیز در ۲۷ دی ۱۳۹۳ در هجوم بالگردهای اسرائیلی به خودروی حامل وی در بلندی‌های جولان سوریه به شهادت رسید.
 

نظر شما