شناسهٔ خبر: 28641834 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

کناره گيري هيلي از تنهايي در سازمان ملل

صاحب‌خبر -
کناره گيري هيلي از تنهايي در سازمان ملل
خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- سفير آمريکا در سازمان ملل که خود را کلانتر واشنگتن در اين سازمان مي دانست، در حالي که انتظار مي رفت جامعه بين المللي را با سياست هاي ايالات متحده هماهنگ کند،با منزوي شدن کشورش و زهر خنده جهاني به سياست هاي يکجانبه گرايانه ترامپ در اجلاس اخير شوراي امنيت وادار به ترک کرسي خود در اين نهاد شد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا، خبر استعفاي «نيکي هيلي» سفير آمريکا در سازمان ملل سه شنبه شب به شکلي غيرمنتظره منتتشر شد و ساعتي بيشتر طول نکشيد که دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا با استعفاي وي موافقت کرد.
کناره گيري هيلي در حالي بود که به گزارش برخي رسانه حتي جان بولتون مشاور امنيت ملي ترامپ و مايک پمپئو وزير خارجه وي از شنيدن آن شگفت زده شدند.
در حالي که انتظار مي رفت هيلي درخواست کناره گيري خود را به بولتون يا پمپئو بدهد، وي در واقع چهارشنبه گذشته نامه استعفايش را مستقيما به ترامپ نوشته و ديگر اعضاي کابينه همزمان با علني شدن اين تصميم از آن مطلع شده اند.
زمانبندي استعفاي هيلي که کمتر از يک ماه پيش از برگزاري انتخابات کنگره در آمريکا است، پرسش هاي بسياري ميان اعضاي دولت ترامپ باقي گذاشته است. درباره اين کناره گيري کمترين هماهنگي با ديگر اعضاي کاخ سفيد انجام شده و تقريبا همه اعضاي ارشد دولت ترامپ غافلگير شده اند.
هيلي از اوايل سال 2011 فرماندار ايالت کاروليناي جنوبي بود و تنها 4 روز پس از آغاز رياست جمهوري ترامپ براي رياست نمايندگي آمريکا در سازمان ملل تائيد شد.
وي به شکلي غيرعادي راه خود را در ميان سياستمداران جمهوريخواه باز کرده و به اين مقام رسيد و تا حدي پيش رفت که هنگام علني شدن اختلاف هاي رکس تيلرسون وزير خارجه پيشين آمريکا با ترامپ، به عنوان يکي از گزينه هاي جانشيني وي مطرح بود.
گفته مي شود که ترامپ ابتدا پست وزارت خارجه را به هيلي پيشنهاد کرده بود اما وي نپذيرفت و در نهايت با سفيري آمريکا در سازمان ملل به شرط عضويت در کابينه و شوراي امنيتي موافقت کرده بود.
اين سياستمدار هندي تبار متولد آمريکا همچنين به عنوان يکي از تهديدکنندگان انتخاب دوباره ترامپ رياست جمهوري در سال 2020 مطرح بود. در حالي که شائبه احتمال شرکت او در انتخابات سال 2020 آمريکا وجود داشت، وي در نشست مشترک خبري اعلام کرد که از رياست جمهوري ترامپ حمايت خواهد کرد.
مهمترين محورهاي فعاليت هيلي در طول نزديک به دو سال رياست نمايندگي آمريکا در سازمان ملل، تلاش براي جلب حمايت کشورها عليه ايران و کره شمالي و همچنين حمايت بي چون و چرا از رژيم صهيونيستي بود.
سفير مستعفي آمريکا در سازمان ملل برخلاف آنچه از سمتش انتظار مي رفت، هر آنچه در توان داشت براي زير پا گذاشتن حقوق و موازين بين المللي در جهت حمايت از اين رژيم اشغالگر به کار گرفت.
در دوران نمايندگي او، آمريکا بودجه اي را که براي سازمان ملل در نظر گرفته بود کاهش داد و از چندين نهاد بين المللي خارج و برخي ديگر را تهديد کرد.
مهر ماه سال گذشته پس از آن سازمان علمي، فرهنگي و تربيتي ملل متحد (يونسکو) شهر باستاني الخليل در فلسطين را به در «فهرست ميراث جهاني فلسطين» قرار داده و آن را «ميراث باستان در خطر» دانست، واشنگتن از اين نهاد بين المللي مهم وابسته به سازمان ملل که خود از بنيانگذاران آن بود، خارج شد.
خرداد ماه سال جاري نيز پس از تهديدهاي مکرر هيلي به بهانه سياست تبعيض آمريکا شوراي حقوق بشر سازمان ملل در محکوميت جنايت هاي رژيم صهيونيستي عليه فلسطينيان، آمريکا از اين نهاد سازمان ملل نيز خارج شد.
همچنين در حالي که نهادهاي بين المللي يکي پس از ديگري عليه يکجانبه گرايي و قلدرمآبي دولت ترامپ موضع مي گرفتند، دادگاه کيفري بين المللي که در حال تحقيق درباره جنايات جنگي آمريکا در افغانستان بود، از سوي دولت ترامپ تهديد شد.
بولتون مشاور امنيت ملي ترامپ در شهريور ماه امسال دادگاه کيفري بين المللي را تهديد به تحريم وتعقيب قاضي هاي آن کرد.
يکي از ديگر از اقدام هاي آمريکا در ستيز با نهادهاي بين المللي، قطع همه کمک ها به نهاد تامين کننده کمک به آوارگان فلسطيني بود که در دوران هيلي صورت گرفت.
دهم شهريورماه همزمان با تهديد دادگاه کيفري بين المللي، دولت ترامپ اعلام کرد که واشنگتن ديگر به تامين مالي آنروا که مسئوليت تامين امداد و کمک هاي انسان دوستانه به آوارگان فلسطيني را برعهده دارد، پايبند نيست.
اما دستاوردهاي شگفت آور هيلي در سازمان ملل تنها به جامعه بين الملل ختم نمي شود. وي در تازه ترين اقدامات خود در شوراي امنيت، انزواي آمريکا را نيز به فهرست دستاوردهايش افزود.
هيلي در اوج اقدام هاي خود در سازمان ملل و براي تکميل فهرست رفتار ايران ستيزانه خود در دولت ترامپ، ماه گذشته طرحي براي برگزاري نشست شوراي امنيت اين سازمان با موضوع ايران و به رياست ترامپ مطرح کرد.
چند روزي از طرح اين موضوع نگذشته بود که هيلي متوجه شد که از حول حليم در ديگ افتاده و به جاي خوش خدمتي براي ترامپ، همه چيز را براي سنگ روي يخ کردن او آماده کرده است.
نکته آنجا بود که مطرح شدن «ايران» به عنوان موضوع نشست شوراي امنيت برجام را محوري ترين مساله خواهد کرد و تقريبا همه اعضاي شوراي امنيت به جز آمريکا خواهان حفظ اين وافق و پايبندي جامعه بين المللي به آن هستند.
همچنين در صورتي که ايران موضوع شوراي امنيت باشد، براساس مقررات شوراي امنيت سازمان ملل حقي براي تهران براي شرکت در اين جلسه ايجاد مي شود که تريبوني در مقابل ترامپ براي بيان بي قانوني ها و عهدشکني هاي دولت او توسط ايران مي شود.
کمتر از يک هفته از اعلام اين موضوع نگذشته بود که هيلي عقب نشيني کرده و گفت اين جلسه بر «طيف گسترده تري از موضوع ها» از جمله «اشاعه تسليحات کشتار جمعي» و همچنين ايران متمرکز خواهد بود.
همچنين شايعاتي مبني بر احتمال لغو حضور ترامپ به عنوان رئيس در اين نشست شوراي امنيت از ترس منزوي شدن و قرار گرفتن در موضع ضعيف مطرح شد.
يک روز پيش از اين جلسه شوراي امنيت، وزيران خارجه کشورهاي عضو برجام به همراه وزير خارجه ايران نشست کميسيون برجام را در نيويورک بدون حضور نماينده آمريکا برگزار کردند و آنچنان که انتظار مي رفت يکصدا به حمايت از اين توافق و پايبندي به آن تاکيد کردند.
در جلسه شوراي امنيت در چهارم مهر ماه در حالي که ترامپ نيم ساعت ديرتر رسيد، حمايت يکپارچه اعضاي شوراي امنيت از برجام باعث شد وي به هدف ضدحمله هاي ديگر کشورها تبديل شده و در اواسط نشست صندلي خود را ترک کند.
انزواي ترامپ در نشست شوراي امنيت حول موضوع ايران اگرچه برجسته ترين مورد در محکوميت سياست هاي يکجانبه گرايانه کاخ سفيد است، اما تنها مورد در دوران هيلي نبود.
پيشتر نيز در موضوع انتقال سفارت رژيم صهيونيستي به قدس، قطعنامه اي که کويت براي محکوميت اين تصميم ترامپ و درخواست عقب نشيني از آن پيشنهاد داده بود، همه اعضاي شوراي امنيت به آن راي مثبت دادند و آمريکا که تنها مانده بود مجبور به وتوي آن شد.
غلامعلي خوشرو نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد مي گويد خانم هيلي فردي بود که با ديدگاه يکجانبه گرايي وارد سازمان ملل متحد شد و در همان شروع ورود خود اظهار کرد من کلانتر جديد هستم و تصور مي کرد سازمان ملل يک پادگان يا زندان است.
خوشرو افزود: او عملا در اين کار شکست خورد و با مقاومت جامعه جهاني روبرو شد به گونه اي که در روز پايان کار وي در سازمان ملل متحد، کاملا آمريکا را منزوي کرده است و در مسايل مهمي همچون مساله فلسطين و رژيم صهيونيستي و مساله ايران که اولويت آمريکا بود هم کاملا منزوي شد.
ترامپ در استقبالي که از استعفاي هيلي کرد گفت او در پايان سال ميلادي از کار خود کنار مي رود و مي خواهد براي مدتي استراحت کند.
به گفته رسانه ها، ترامپ پيشتر نيز به هيلي گفته بود که نياز به استراحت داد که مي تواند نشانه عصبانيت او از انزوا در شوراي امنيت باشد که در نهايت به قرباني شدن هيلي به دست خود منجر شد.
شبد**9416**1010
انتهاي پيام /*

نظر شما