شناسهٔ خبر: 28638414 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

یادداشت

ارتش انقلابی نوین

علیرضا محمدی

صاحب‌خبر -
«واقعیت‌ها به ما ثابت مى‏کنند که ارتش جمهورى اسلامى ایران در میان ارتش‌های همگن خود در هر نقطه‏ى عالم یک ارتش ممتاز است.»

فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی)

در زمان حکومت قاجارها ایران قوای متحد نظامی برای دفاع از کشور نداشت که انگلستان پروژه تشکیل و سازماندهی ارتش مدرن و نوین ایران را در جهت اهداف خود در زمان رضاخان محقق کرد.

رضاخان با کسب عنوان سردار سپه و حمایت و کنترل شدید نظامیان و نیروهای مسلح حدود دو ماه بعد از کودتا فرمان سازماندهی جدید و قشون مدرن ایران را صادر کرد.

ارتش در زمان پهلوی باوجود مدرن شدن وجهه‌ای مردمی نداشت و عملاً حافظ منافع بیگانگان و طبقه حاکم دولت وقت بود. با توجه به اهمیت و جایگاه حساسی که پهلوی اول و دوم برای ارتش قائل بودند؛ می‌توان گفت که سرنوشت ارتش و رژیم شاهنشاهی و به‌ویژه شخص پادشاه به یکدیگر گره‌خورده بود.

حدود چهل سال قبل مردم مسلمان و آزادیخواه ایران تصمیم به تغییر نظام و حکومت خود گرفتند. ازجمله نهادهایی که درهمان روزهای اول دچار دگرگونی‌های فراوان شد ارتش بود. ارتشیان واقعی ایران که از بدنه همین مردم بودند از همان اول آنچنان وفاداری دینی و ملی خود را ثابت کردند که حضرت امام (ره) به‌رغم همه بدخواهی‌ها و توطئه‌ها، بعد از گذشت فقط دو ماه از پیروزی انقلاب اسلامی،بیست و نهم فروردین‌ماه را روز ارتش نام‌گذاری کردند.

بعد از انقلاب اسلامی، ارتش وجهه‌ای کاملاً مردمی به خود گرفت و این ارتش انقلابی خودرا در دوران دفاع مقدس بر همگان ثابت کرد.

ارتش جمهوری اسلامی از دیدگاه امام راحل، پشتوانه ملت و ضامن استقلال کشور است. رهبر معظم انقلاب هم ارتش جمهوری اسلامی را «ارتش حزب‌الله» نامیده‌اند و با اشاره به رویکرد انقلابی ارتش فرموده‌اند: «از سازمان‌ها و دستگاه‌های انقلابی که از آغاز انقلاب تا امروز، به‌طور یکنواخت و مستمر، به ارزش‌های انقلابی نزدیک‌تر و با آن آمیخته‌تر شده است، بی‌شک ارتش جمهوری اسلامی ایران است».

اکنون‌ که در آستانه ورود به پنجمین دهه ارتش انقلابی به سر می‌بریم با آغاز کار فرمانده جدید ارتش می‌توان تغییرات اساسی و رویکردی جدید را در اهداف و راهبردهای ارتش مشاهده کرد که از جمله می توان به مأموریت‌های مستشاری ارتش در دفاع از حریم اهل‌بیت و همچنین همراهی و همگامی ارتش با دولت و مردم در عرصه‌های مختلف، کمک به مردم زلزله‌زده کرمانشاه،سانحه کشتی سانچی و هواپیمای یاسوج اشاره کرد که این موارد و حرکت ارتش، کینه دشمنان و حتی مزدوران داخلی آن‌ها را برانگیخته است.

«ارتش انقلابی و کارآمد» چیزی نیست که دشمن وجود آن را تحمل کند، لذا طبیعی است که برای ضربه زدن به آن دست به هر اقدامی بزند. در همین جهت به سخنان چندی پیش سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش اشاره می‌کنیم؛ ایشان گفته بودند: «در برخی از جریانات اخیر، ارتش موضع گیری‌هایی داشت که صدای برخی ضدانقلاب خارج نشین در این رابطه درآمد؛ به‌طوری‌که از لندن برای من چندین صفحه مطلب با مضامین توهین‌آمیز ارسال شد، مبنی بر اینکه شما دارید ارتش ملی ایران را به «ارتش انقلابی» تبدیل می‌کنید و بنده هم گفتم خدا را شکر».ازجمله تأکیدهای دیگر امیر دکتر موسوی در به روز شدن و به روز بودن می‌توان به صحبت‌های ایشان در دهمین همایش فرماندهان یکان‌های عمده نیروی زمینی ارتش در مورد جنگ نرم و فضای مجازی اشاره کرد:« ما معتقد به عدم استفاده از علم و فناوری نیستیم اما باید هوشیار باشیم، دشمنان چند سال است که به‌وسیله فضای مجازی باهدف ناامید سازی، بی‌اعتمادی در ارتش، مطالبی را انتشارمی‌دهند واین موضوع رابه‌شدت پیگیرهستند،بایدحواسمان راجمع کنیم وبابرنامه‌ریزی‌های مطلوب این حربه را نیزمانند دیگرسلاح‌هاخنثی کنیم».

از مجموعه سخنان و دستورات سرلشکر موسوی از زمانی که به فرماندهی کل ارتش منصوب شده ‌اند تاکنون چنین برمی‌آید که ایشان با رویکردی کاملاًهوشمندانه، به‌روزو جهادی، این سمت مدیریتی عالی نظامی را برعهده‌گرفته‌اند و مأموریت ارتش را فقط دفاع از میهن در مرزها نمی‌دانند بلکه ارتش را سازمانی کاملاً انقلابی، نظامی،مردمی، پویا ، به روز و کارآمد می‌داند که باید به‌سرعت در همه زمینه‌ها(منابع انسانی،تجهیزاتی و ساختاری) خود را با نیازهای روزتطبیق دهد تا ضمن انجام مأموریت‌های اصلی دفاعی در همه شرایط همراه و همگام با رهبری و مردم، پویا و اثرگذار و کارآمد باشد.

حال که ارتش اکنون با رویکرد «ارتش انقلابی و نوین» در انقلابی‌ترین حالت خود قرار دارد و از پشتوانه حمایت و اعتماد رهبری و مردم به همراه فرماندهی « آگاه ، اندیشمند،انقلابی و جسور»بهره می‌برد، امید می‌رود در آینده نزدیک شاهد جهش جهادی و پیشرفت همه‌جانبه این نیروی ارزشمند نظامی در کشور عزیزمان باشیم.

نظر شما