شناسهٔ خبر: 28635908 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

حقوق بشر ترکیه خواستار پاسخگویی درباره سرنوشت خاشقچی شد

انجمن حقوق بشر ترکیه خواستار پاسخگویی آنکارا و ریاض درباره سرنوشت خاشقچی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، تظاهر کنندگان روز سه شنبه در برابر کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تجمع کردند و خواستار پاسخ درباره سرنوشت جمال خاشقچی روزنامه نگار برجسته عربستانی شدند.

یک نماینده انجمن حقوق بشر ترکیه به خبرنگاران گفت: هم عربستان سعودی و هم ترکیه مسئولیت دارند مشخص کنند بر سر خاشقچی چه آمده است. گولسرین یولری گفت: کنسولگری عربستان نمی تواند با دادن اجازه تفتیش کنسولگری از خود درباره این حادثه رفع مسئولیت کند. کنسولگری باید ثابت کند جمال در این مرکز مورد ظلم قرار نگرفت و سالم آنجا را ترک کرد. دولت ترکیه نیز موظف است از حق حیات جمال و هر کسی که در خاک این کشور زندگی می کند محافظت کند و آنکارا برای اتفاقاتی که برای آنها می افتد مسئول است.
خاشقچی سه شنبه گذشته پس از رفتن به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. سزگین تانریکولو ، سیاستمدار مخالف دولت ترکیه نیز در جمع تظاهر کنندگان حضور یافت و از دادستانی ترکیه خواست به تحقیقات خود در این پرونده سرعت ببخشد. وزارت امور خارجه ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد مقامات ترکیه در چارچوب تحقیقات خود کنسولگری را تفتیش خواهند کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه گفت: مقامات سعودی به آنکارا اطلاع داده اند ‹‹آماده همکاری اند›› و اجازه خواهند داد ساختمان کنسولگری تفتیش شود. این وزارتخانه اعلام نکرد تفتیش کنسولگری چه زمانی انجام می گیرد. مقامات ترکیه گفته اند خاشقچی احتمالا در کنسولگری به قتل رسیده است اما مقامات سعودی مدعی اند او سالم کنسولگری را ترک کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از ریاض خواسته است درباره این ادعای خود شواهد ارائه کند.

نظر شما