شناسهٔ خبر: 28622771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

رسوایی دیگر برای آل سعود در عرصه بین المللی؛

از روزنامه نگار دردانه حکومتی تا ناپدید شدن در استانبول/جمال خاشقجی مغضوب مقامات سعودی

جمال خاشقجی که زمانی از روزنامه نگاران نزدیک به حکومت آل سعود در دوره ملک عبدالله بود، با ولیعهدی محمد بن سلمان ستاره اقبالش افول کرد و نهایتا در کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل آناج: جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و سردبیر یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب عربستان به نام الوطن بود و از او به عنوان روزنامه‌نگار نزدیک به محافل قدرت در ریاض و مشاور دولت عربستان یاد می‌شد. او در سال ۱۹۵۸ در مدینه به دنیا آمد و در رسانه‌های سعودی سمت‌های متعددی را برعهده داشت. در اوایل زندگی حرفه‌ای خود، به عنوان خبرنگار چندین روزنامه مشغول به کار بود. علاوه بر کار رسانه‌ای، از سال ۲۰۰۴، مشاور رسانه‌ای شاهزاده ترکی الفیصل، سفیر سابق عربستان در لندن و واشنگتن، بود.با قدرت‌گیری محمد بن سلمان، ستاره اقبال او افول کرد و سرانجام حتی ماندن در کشور را دشوار یافت.

خاشقجی از دسامبر ۲۰۱۶، به تدریج از حکومت عربستان فاصله گرفت. او ابتدا در اندیشکده‌ای در واشنگتن از صعود دونالد ترامپ و سیاست او در خاورمیانه انتقاد کرد.در آن زمان، سعودی‌ها بسیار مراقب بودند که کسی از چهره‌های نزدیک به حکومت، از ترامپ انتقاد نکند. چرا که ترامپ به تازگی انتخاب شده بود و سیاست او در قبال خاورمیانه در حال شکل‌گیری بود.انتقادات خاشقجی با واکنش سریع دولت عربستان مواجه شد و دولت او را از نوشتن و حضور در رسانه‌ها ممنوع کرد.

وی را می‌توان یکی از نیرو‌های دوران ملک عبدالله بن عبدالعزیز، دانست. او در آن دوره، در رسانه‌های عربستان حضور فعالی داشت یادداشت‌های او به طور مکرر در روزنامه سعودی الحیات منتشر می‌شد. اما در دوره ملک سلمان و پسرش محمد ماجرا متفاوت شد. شاهزاده محمد بن سلمان، با استفاده از موقعیت پدرش، به سرعت مدارج ترقی را طی کرد. او ابتدا دو ولیعهد را کنار گذاشت و بسیاری از شاهزادگان و روزنامه‌نگاران منتقد را از سر راه خود برداشت.

پس از شروع بازداشت شاهزادگان توسط بن سلمان، این روزنامه‌نگار برای مدتی سکوت اختیار کرد و فعالیت‌های رسانه‌ای خود را محدود کرد. اما سرانجام، به طور داوطلبانه به تبعید خودخواسته در واشنگتن تن داد. پس از حضور در واشنگتن، یادداشت‌های انتقادی متعددی علیه ولیعهد عربستان و سیاست‌های داخلی و خارجی او، بخصوص جنگ یمن، نوشت. یادداشت‌های او در رسانه‌های مشهوری همچون اشپیگل و فایننشال تایمز منتشر می‌شد.خاشقجی طی یادداشتی در مجله آلمانی اشپیگل، از تمرکز قدرت و سرکوب منتقدان توسط بن سلمان انتقاد کرده بود. او همچنین از مخالفان روابط اسرائیل و عربستان سعودی بود.

جمال خاشقجی روزنامه نگار اهل عربستان سعودی روز دوم ماه اکتبر سال جاری (یک هفته پیش) به منظور انجام امور رسمی ازدواج وارد کنسولگری این کشور در استانبول شده و از آن خارج نشده است. نامزد خاشقجی به عنوان آخرین فردی که به همراه او بوده است، به خبرنگاران اعلام کرد که وی را تا درب ورودی سرکنسولگری عربستان سعودی در استانبول همراهی کرده، اما او پس از ورود به ساختمان این نهاد دیگر بیرون نیامده است.سرکنسولگری عربستان سعودی نیز ضمن تکذیب این اظهارات، اعلام کرد که "وی به این نهاد آمده و سپس آن جا را ترک کرده است".

رویترز از قول منابع ترکیه‌ای نوشته است: " ارزیابی اولیه پلیس ترکیه نشان می‌دهد که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده‌است."

الجزیره می‌گوید: " قتل جمال خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی شده بود و کنسولگری جسد او را از ساختمان خارج کرده‌است."

نیویورک‌تایمز به نقل از رئیس «انجمن رسانه‌های عربی»: " مقام‌های ترکیه تکه‌تکه شدن جسد خاشقچی را تأیید کرده‌اند."

در همین راستا وزارت امور خارجه ترکیه برای دومین بار سفیر عربستان سعودی را در رابطه با ناپدید شدن جمال خاشقجی به این وزارتخانه احضار کرد.به گفته منابع دیپلماتیک ترکیه، از سفیر عربستان سعودی خواسته شده تا نهایت همکاری را در مورد تحقیقات مرتبط با این روزنامه نگار داشته باشند.گفتنی است سفیر عربستان سعودی چهارشنبه هفته گذشته نیز در این رابطه به وزارت امور خارجه ترکیه احضار شده بود.

انتهای پیام/

 

نظر شما