شناسهٔ خبر: 28500771 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

«محمد بن سلمان» و ربودن «جمال خاشقجی»

ناپدید شدن «جمال خاشقجی» فعال مخالف عربستان باعث شده است تا انگشت اتهام به سمت «محمد بن سلمان» گرفته شود، چرا که برای ساکت کردن مخالفانش از هر راهی وارد می شود.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل- فاطمه دوستدار: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از زمان ورود به قدرت خاندان سعودی پله پله به حذف رقبا و مخالفان خود در عربستان اقدام کرد تا بتواند بر کرسی بالاترین قدرت خاندان سعودی قرار گیرد و برای حفظ این جایگاه همچنان بازداشت و دستگیری شاهزاده ها و تجار و مخالفانش را ادامه می دهد.

 

ولیعهد سعودی حتی به بازداشت مخالفان خود در داخل اکتفا نکرده است، بلکه در تلاش و رایزنی با کشورهای دیگر است تا مخالفان عربستانی در سایر گشورها را بازداشت کند تا دیگر مشکلی پیش روی خود نداشته باشد.

 

به همین دلیل، به نظر می رسد که محمد بن سلمان پشت ماجرای ناپدیدشدن «جمال خاشقجی» روزنامه نگار، مقاله نویس و منتقد آل سعود در روز گذشته(سه شنبه 10 مهر) در استانبول در قرار دارد؛ زیرا زمانی که خاشقجی برای ثبت ازدواج خود به کنسولگری عربستان در ترکیه می رود، کسی خروج وی را ندیده است.

 

خاشقجی(59-60 ساله) در طول این سالها به نصیحت و نقد سیاست های آل سعود در داخل و خارج پرداخته است؛ اما این انتقاد ها به مزاق ولیعهد سعودی خوش نیامده است و چون خاشقجی در زمان بازداشت های خودسرانه، عربستان را ترک کرد و به ترکیه عزیمت کرد؛ توانست از موج بازداشت ها در امان بماند. اما به نظر می رسد که مقامات سعودی از وی غافل نشده بودند و به دنبال فرصتی برای ربودنش بودند که حضورش در کنسولگری عربستان این فرصت را برای آنها فراهم کرد.

 

اگرچه هنوز هیچ مقام سعودی صحت این مسئله را که این منتقد رژیم آل سعود در دست آنهاست، تایید نکرده است، اما براساس دلایل و شواهد موجود در ناپدیدشدن خاشقجی تنها می توان دست محمد بن سلمان را دید و می توان گفت که مقامات سعودی برای ساکت کردن وی تلاش کردند.

 

اگر بخواهیم این مسئله را از منظر دیگر ببینیم، باید به تیرگی روابط آنکارا و ریاض در سال اخیر اشاره کرد؛ شاید مقامات سعودی قصد داشتند تا با ربودن خاشقجی دو تیر با یک نشان بزنند؛ هم یکی از مخالفان خود را به دست آوردند و هم ترکیه را متهم به مفقود کردن یکی از شهروندان عربستانی در این کشور کند.

 

روابط تیره دو طرف را می توان به نوع ایدئولوژی آنها و سیاست هایشان مرتبط دانست، به خصوص که عربستان با یک ایدئولوژی سلفی وهابی در منطقه حضور دارد و ترکیه با ایدئولوژی اخوان المسلمین. دو طرف با یارگیری در منطقه تلاش می کنند تا یکدیگر را کنار بزنند.

 

نزدیکی آنکارا و دوحه به علت نگاه اخوانی و دوری دوحه از ریاض به علت سیاست های متفاوت منطقه ای باعث شده است تا دو طرف روابط تیره ای را بایکدیگر داشته باشند، به ویژه که ریاض پس از روی کارآمدن «محمد مرسی» رئیس جمهوری معزول مصر، کمک های زیادی به مخالفان وی کرد و پس از روی کار آمدن «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر کمک های مالی فراوانی برای بقای آن در قدرت ارایه داد.

 

شکست عربستان در سوریه و چرخش ترکیه در مواضعش در قبال سوریه و برگزاری نشست با روسیه و ایران که ریاض روابط سردی با آنها دارد، و رخدادهای ریز و درشت دیگر در منطقه باعث شده است تا روابط دو طرف به سردی بگراید و شاید ناپدید شدن این روزنامه نگار و مخالف عربستان را بتوان یک برنامه از طراحی شده برای متهم کردن بی کفایتی ترکیه عنوان کرد که نتوانسته از یک شهروند عربستانی در کشور خود محافظت کند و به راحتی ربوده یا مفقود شده است.

 

شاید به همین دلیل است که پس از اعلام مفقود شدن خاشقجی، پلیس ترکیه به سرعت وارد عمل شده است و اما به علت مسایل دیپلماتیکی نتوانست وارد کنسولگری شود و آنجا را جستجو کند؛ اگرچه پلیس تحقیقات در این زمینه را همچنان ادامه می دهد تا بتواند هم از خود رفع اتهام کند و هم متهم اصلی را در این ربایش شناسایی و اعلام کند./

 

نظر شما