شناسهٔ خبر: 28492060 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

احتمال بروز بحران بزرگ دیپلماتیک بین عربستان و ترکیه

احتمال ربوده شدن جمال خاشقچی نویسنده سعودی در ترکیه می تواند به بحران دیپلماتیک آنکارا- رياض منجر شود.

صاحب‌خبر -
ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی منتقد دولت در ترکیه
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از فرانس پرس؛ روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از ناپدید شدن یک روزنامه نگار سعودی منتقد دولت پس از مراجعه وی به کنسولگری عربستان در استانبول خبر داد. جمال خاشقجی که مقاله هایی برای روزنامه واشنگتن پست می نویسد روز سه شنبه با یکی از نزدیکان خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد و فرد همراه وی بیرون از ساختمان کنسولگری منتظر وی ماند اما کنسولگری تعطیل شد و جمال خاشقجی از داخل ساختمان بیرون نیامد. جمال خاشقجی از مشاوران سابق دولت عربستان است که از سال گذشته از بیم بازداشت احتمالی اش عربستان را ترک کرده است و در آمریکا به سر می برد. وی منتقد برخی از سیاست های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و مداخله ریاض در جنگ یمن است.
الی لوپز از همکاران خاشقجی در روزنامه واشنگتن پست نیز گفت: «ما امروز نتوانستیم با وی تماس بگیریم و درباره وضعیت او بسیار نگران هستیم.»
وی گفت: «ما به دقت پیگیر هستیم تا بتوانیم اطلاعات بیشتری درباره او به دست آوریم. اگر وی برای کارش به عنوان یک روزنامه نگار و مفسر بازداشت شده باشد ؛ اقدام بسیار ناعادلانه و ظالمانه ای صورت گرفته است.»
وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد در حال پیگیری این موضوع است.
خاشقجی که بارها مقاله هایی در انتقاد از سیاست های ولیعهد عربستان سعودی نوشته ، قبلا گفته بود پیش از آن که عربستان را ترک کند ؛ دولت وی را از فعالیت در توئیتر منع کرده بود.
به نوشته روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، عربستان سعودی که در رتبه بندی جهانی شاخص آزادی مطبوعات در بین 180 کشور در جایگاه 169 قرار دارد ؛ از زمان انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد پادشاه در سال 2017 تاکنون تلاش هایی را برای مدرن سازی در پیش گرفته است اما این کشور محافظه کار افراطی که ژوئن گذشته سرانجام ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرد با انتقادات شدید برای نحوه برخورد با ناراضیان مواجه است.
 
مجتهد: احتمال بروز بحران بزرگ دیپلماتیک بین عربستان و ترکیه در پی ربوده شدن خاشقجی
­
مجتهد وبلاگ نویس مشهور و مخالف رژیم سعودی در تویئتی نوشت به احتمال زیاد جمال خاشقچی نویسنده سعودی در ترکیه ربوده شده است و این مسئله می تواند بحران دیپلماتیک با این کشور ایجاد کند.
مجتهد در صفحه شخصی خود در پایگاه اجتماعی توئیتر نوشت هشت ساعت از ناپدید شدن جمال خاشقچی نویسنده سعودی گذشته است. وی پس از ورود به سفارت سعودی در ترکیه ناپدید شده است . وی قصد داشت برای پایان دادن به برخی معاملات دولت ترکیه به این سفارت برود اما زمانی که درباره او پرس و جو شد سفارت سعودی در ترکیه ادعا کرد وی هرگز به سفارت نیامده است.
بنابراین اگر معلوم شود که وی ربوده شده است که البته احتمال آن هم زیاد است این مسئله می تواند بحران دیپلماتیک بزرگی با ترکیه ایجاد کند.

نظر شما