شناسهٔ خبر: 28489987 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

گزارش مهر؛

کارآفرینی نیازمند حمایت/ مسئولان یار کارآفرینان باشند

بوشهر - یکی از مهمترین راه‌های توسعه اشتغال و کاهش مشکلات ناشی از بیکاری، حمایت از فعالیت‌های کارآفرینانه است و مسئولان باید با احساس مسئولیت، یار کارآفرینان باشند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - قاسم بازیاری: کارآفرینی مفهومی است که تاکنون از دیدگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است و همه بر این باورند که کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است.

به دلیل نقش و جایگاه ویژه کارآفرینان در روند توسعه و رشد اقتصادی، بسیاری از دولت‌ها در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه تلاش می‌کنند با حداکثر امکانات و بهره برداری از دستاوردهای تحقیقاتی، شمار هر چه بیشتری از جامعه را که دارای ویژگی‌های کارآفرینی هستند به آموزش در راستای کارآفرینی و فعالیت‌های کارآفرینانه تشویق و هدایت کنند.

با توجه به شرایط کنونی کشور، یکی از بهترین راه‌های موجود در راستای برطرف ساختن کاهش وابستگی جوامع اسلامی به غرب و حفظ استقلال و پافشاری بر ارزش های حاکم بر خود اقتصاد مقاومتی است.

این واژه برای اولین بار توسط رهبر معظم انقلاب برای صیانت از تهاجم دشمنان در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تولیدی و... به عنوان راهنمای عمل همه مسئولان و مردم در برابر فشارها و تهدیدات دشمنان به عنوان ایده‌ای مبتکرانه و بسیار خلاقانه مطرح شده است.

کارآفرینی به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین موضوعات دنیای امروز و محرکه اصلی توسعه اقتصادی محسوب می شود و نقش آن در نوآوری یا ایجاد فضاهای جدید کسب وکار بر همگان روشن است.

مسئولان یار کارآفرینان باشند

براستی چقدر ما در کشور به کارآفرینان توجه داریم و آیا از آنها حمایت می کنیم؟ یکی از درخواست‌های کارآفرینان این است که مسئولان همیشه یار و یاور ما باشند و این موضوع تنها در مناسبت های خاصی نباشد.

ابراهیم آسیایی مدیرعامل شرکت کوثر یکی از کارآفرینانی است که خواستار حمایت مسئولان از کارآفرینان است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: این شرکت در زمینه محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی مشغول به فعالیت است و در این ۱۴ سال موفقیت‌های ارزشمندی در سطح ملی و استانی کسب کرده است.

آسیایی افزود: در این مدت تلاش شد از دانش و تکنولوژی روز دنیا و آموزش نیروی انسانی به نحو مطلوب استفاده کنم و به حمد الله زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر را فراهم شده است.

آسیایی از مسئولان انتظار دارد از کارآفرین و تعاونی‌های برتر استان حمایت شود تا آنها بیشتر تشویق و ترغیب شوند.

ضرورت حمایت از کارآفرینان

حسن اسماعیلی مدیرعامل شرکت تعاونی بیرم کشت نیز در که در حوزه خدمات مهندسی و منابع طبیعی فعالیت دارد یکی از موفقیت‌های خود را استفاده از توان فنی و مهندسی کارشناسان و ایجاد اشتغال عنوان کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه تاکنون ۵۰ شغل ایجاد کرده است، بر ضرورت حمایت از کارآفرینان نیز تاکید کرد.

کارآفرینان تشویق شوند

مدیر عامل شرکت مشتاقان هنر که ۱۷ سال در حوزه صنایع دستی مشغول به فعالیت است نیز به خبرنگار مهر گفت: سالانه بیش از ۵۰ شغل ایجاد می‌شود و برگزاری دوره‌های آموزشی زیر نظر میراث فرهنگی در دستور کار است.

صفری افزود: در این مدت تلاش کردم علاوه بر بالا بردن کیفیت کلاس‌های کیفیت کالا نیز افزایش بدهم و به حمد الله در زمینه صادرات نیز موفق بودیم.

وی یادآور شد: انتظار داریم مسئولان هر شهرستان از محصولات صنایع دستی خود شهرستان و استان استفاده کنند تا آنها حمایت و تشویق شوند.

فعالیت‌های کارآفرینان حمایت می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات امروز جامعه ما مسئله اشتغال است که تلاش داریم با توسعه اشتغال این مشکلات را بکاهیم.

سعید زرین‌فر با اشاره به نقش بسیار مهم و تاثیرگذار کارآفرینان در توسعه فضای کسب و کار و رونق اقتصادی بیان کرد: با توجه به اینکه کارآفرینان صاحب تجربه هستند می‌توانند به بهتر شدن فضای کسب و کار و رونق اقتصادی کشور کمک کنند.

وی از تلاش ویژه برای حمایت از فعالیت‌های کارآفرینان در استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: از اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی، کارآفرینی و توسعه فضای کسب و کار به صورت ویژه حمایت می‌کنیم.

معاون استاندار بوشهر با بیان اینکه آموزش یکی از مهمترین راهکارها برای توسعه کارآفرینی است، ادامه داد: آموزش‌ها از سنین مدرسه باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان براساس توانمندی و مزیت هر منطقه به دنبال شغل‌هایی باشند که علاوه بر ایجاد شغل برای خود زمینه شغل برای دیگران را نیز فراهم کنند.

وی با اشاره به حمایت‌های دولتی در بخش کارآفرینی گفت: دولت در زمینه کارآفرینی نیز با ارائه راهنمایی‌های لازم، مشاوره و تسهیلات صندوق کارآفرینی و بانک‌ها حمایت لازم را از این بخش انجام می‌دهد.

توسعه کارآفرینی نیازمند مهارت‌افزایی

حمایت‌های مسئولان از کارآفرینان به تنهایی جوابگو نیست و افرادی که خواستار ایجاد شغل و کارآفرینی برای خود و دیگران هستند باید آموزش‌های لازم را به صورت حرفه‌ای و تخصصی فرا بگیرند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نیز با تاکید بر حمایت ویژه از کارآفرینان اظهار داشت: توسعه اشتغال نیازمند کارآفرینی است و در این مسیر باید آموزش های مناسب ارائه شود.

حمیدرضا پناه از اجرای طرح‌های کارآفرینی در مراکز آموزش مهارتی استان بوشهر خبر داد و افزود: مهارت‌آموزی پلی میان دانش و کسب‌وکار است و برای تحقق اهداف مد نظر باید آموزش را توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: کسب مهارت و مهارت افزایی به کارجو اعتماد به نفس داده و سبب به وجود آمدن فعالیت بهتر او شده و زمینه خلاقیت و نوآوری را فراهم آورده و گاهی می‌تواند در ارائه ایده و ابتکار جدید در حوزه اقتصاد  موفق شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با تاکید بر نقش آموزش‌های مهارتی بر اشتغالزایی و کارآفرینی تصریح کرد: آموزش نوعی سرمایه گذاری است و مهارت که در واقع توانایی به کارگیری دانسته‌هاست، کلید موفقیت هر بنگاه اقتصادی است.

وی افزود: آموزش فرهنگ کار، مهارت و کارآفرینی باید در دوران ابتدایی صورت بگیرد تا ذهن کودک از همان ابتدا با این مباحث آشنا شود و در جوانی به مشکل بیکاری برنخورد.

کارآفرینان نقش مهمی در رونق اقتصادی کشور و توسعه بخش اشتغال دارند و باید تلاش شود که با ارائه خدمات و حمایت‌های مناسب، زمینه رشد فعالیت‌های کارآفرینان فراهم شود.

نظر شما