شناسهٔ خبر: 28404628 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

وزیر صنعت مطرح کرد

سامانه جامع تجارت گامی بزرگ در فعالیت شفاف اقتصادی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پایه‌گذاری سامانه جامع تجارت از زمان صدور فرمان رهبری درباره ثروت‌های باد آورده در حدود سال‌های 75 آغاز شد و از همان زمان برای شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی گام‌هایی برداشته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری امروز در مراسم رونمایی از منظومه سامانه‌های تجارت که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، افزود: با عملیاتی شدن کامل سامانه ضوابط کالایی تا پایان مهر ماه، بازرگانان می‌توانند به طور کاملا شفاف به فعالیت خود ادامه دهند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در جهان امروز دستیابی به سهولت، سرعت و شفافیت  در کارها بدون توجه به دستاوردهای جدید علمی میسر نیست و برای جلوگیری از شعار زدگی، باید سامانه‌های تجارت تجهیز و به آنها روی آوریم. 

شریعتمداری گفت: در شرایط فعلی اگر به امکانات دسترسی نباشد، بازار شعار داغ می‌شود و آنگاه نمی‌توان پیشگیری و درمان کرد.

وی با اشاره به شاخص‌های جهانی گفت: براساس این شاخص‌ها، شاخص  سهولت کسب و کار در ایران  رتبه 124 از بین 190 کشور جهان و در شاخص مبارزه با فساد رتبه 130 در بین 180 کشور جهان را داریم و در شاخص تجارت فرامرزی رتبه 166 را داریم که از آن راضی نیستیم و پایین است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: پایه‌گذاری سامانه جامع تجارت از زمان صدور فرمان رهبری درباره ثروت‌های باد آورده در حدود سال‌های 75 آغاز شد و از همان زمان برای شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی گام‌هایی برداشته شد که البته با گذشت 22 سال از تصویب آن  جایگاهی که در آن قرار گرفته‌ایم، راضی کننده نیست.

وی بیان داشت: این کار بزرگ با وجود تمامی اختلافات درون و برون‌سازمانی که بسیاری از این اختلافات ناشی از واگذاری اختیار از سوی قانونگذار به دستگاه‌های مختلف است انجام شده است و امروز باید بازنگری و بازارایی در مورد همه قوانین دولت الکترونیک صورت گیرد تا از موازی کارها جلوگیری شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان داشت: سامانه جامع تجارت، سیستمی به 40 دستگاه مرتبط است و این موضوع گامی بزرگ در فعالیت شفاف اقتصادی محسوب می‌شود و در ادامه مسیر با الکترونیکی کردن باقیمانده اسناد باید تلاش کرد تا مجوزهای زائد را به صفر رساند.

وی با بیان اینکه انجام این مسئله در حوزه‌های بین‌المللی هم ما را با الگوهای جهانی هماهنگ می‌کند، بیان داشت: بدین وسیله می‌توانیم با زبان مشترکی با جهان صحبت کنیم.

شریعتمداری گفت: همه دستگاه‌های دست‌اندرکار با انجام نظارت‌های بیرونی، مسئولیت فعالیت خود را بر عهده بگیرند و بدنه‌ای قوی برای نظارت بر فعالیت‌ها و انجام هماهنگی بین نهادها ایجاد شود تا سرعت کار افزایش یابد. 

انتهای پیام/ب

نظر شما