شناسهٔ خبر: 28401710 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

قطر: نادیده گرفتن اختلافات اعراب بر اعتبار "ناتوی عربی" تاثیر می‌گذارد

وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه نادیده گرفتن اختلافات میان اعضای ائتلافی عربی که آمریکا به دنبال تشکیل آن است، بر اعتبار این ائتلاف تاثیر می‌گذارد و اختلافات درباره مسائل امنیتی باید حل و فصل شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر در کنفرانس مطبوعاتی در نیویورک اظهار داشت: احترام به حاکمیت کشورها باید بخشی از سیاست هر ائتلافی باشد. بنابراین باید این ائتلاف بر اساس اصولی روشن و فضایی مثبت‌تر ایجاد شود و بحران منطقه خلیج (فارس) آزمونی واقعی برای ائتلاف استراتژیک با آمریکاست.

وزیر خارجه قطر در ادامه صحبت‌هایش نشست مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا و وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، اردن و مصر را مثبت توصیف کرد و گفت: ما از گفت‌وگو با کشورهای محاصره‌کننده استقبال می‌کنیم اما تاکنون هیچ مذاکراتی با عربستان و امارات انجام نشده و بحران منطقه خلیج (فارس) به دلایلی مبهم ایجاد و این بحران موجب تضعیف عملکرد شورای همکاری خلیج فارس شده و امروز ما درباره چالش‌های منطقه‌ای بزرگترین صحبت می‌کنیم.

مایک پامپئو پیشتر با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و نیز مصر و اردن دیداری در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل داشت.

وزیر خارجه آمریکا در این دیدار گفت: یک ائتلاف بر اساس توافقی امنیتی، اقتصادی و سیاسی میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا، مصر و اردن برقرار خواهد شد.

واشنگتن مدتی است در راستای ایجاد ائتلاف امنیتی از شش کشور عرب حوزه خلیج فارس و نیز مصر و اردن تلاش می‌کند و این ائتلاف به شکل غیررسمی با عنوان "ناتوی عربی" شناخته می‌شود.

وزیر خارجه قطر درباره ائتلاف ناتوی عربی با استقبال از این ایده، بر اهمیت آن تاکید کرد و گفت: این ائتلاف باید در چهارچوب اصولی روشن باشد. بر اساس گفت‌وگویی شفاف و معتبر، محقق شود چرا که وضعیت فعلی کشورهای موجود به گونه‌ای است که باید به چالش‌های این کشورها رسیدگی شود و این امر ما را در برابر آزمونی واقعی قرار می‌دهد.

آل ثانی در ادامه تاکید کرد: اصول اساسی وجود دارند که باید بخشی جدایی ناپذیر از هر ائتلافی باشند که مهم‌ترین آنها احترام به حاکمیت کشورها، استقلال سیاسی آنها، تحقق منافع عمومی ملت‌ها و این است که این ائتلاف مبتنی بر اصول و ملاک‌های روشن و بی‌طرف باشد.

وی افزود: ما درباره اینکه این ائتلاف بر اساس استراتژی‌هایی روشن تشکیل شود، گفت‌وگو کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی قطر درباره دیدار پامپئو در نیویورک نیز گفت: ما در مرحله‌ای نیستیم که وارد بحث شروط با آمریکا یا دیگر طرف‌ها شویم. ما نظر خودمان را مطرح می‌کنیم و این ائتلاف باید اصول روشنی داشته باشد و این رویکرد دولت قطر است. همچنین باید درباره این رویکرد گفت‌وگو شود اما نظر ما این است که ائتلاف باید مبتنی بر اصولی روشن در فضایی شفاف‌تر و مثبت‌تر از وضعیت فعلی باشد.

آمریکا قصد دارد ژانویه نشست سرانی را برای ایجاد ائتلاف استراتژیک خاورمیانه تحت عنوان ناتوی عربی برگزار کند.

تیم لندرکینگ، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در مصاحبه با روزنامه "نشنال" امارات اظهار داشت: این ائتلاف شامل آمریکا و کشورهای عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر، امان و نیز دو کشور مصر و اردن است و مایک پامپئو میزبان این کشورها خواهد بود.

لیندرکینگ افزود: این مذاکرات همچنان در مراحل اولیه خود هستند و اگر نیازی به تغییر تاریخ آنها باشد، ما این مساله را بررسی خواهیم کرد.

این مسؤول آمریکا در ادامه گفت: ایده ائتلاف این است که یک سپر قدرتمند در برابر تهدیدات علیه کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) ایجاد شود.

در بیانیه پایانی نشست ریاض بر مشارکت جدی کشورهای عربی و اسلامی و آمریکا برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم و نیز آمادگی برای ایجاد یک نیروی ویژه شامل ۳۴ هزار سرباز برای حمایت از عملیات‌ها علیه گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق تاکید شد.

وزیر خارجه قطر درباره تمدید دوره فعالیت تیم حقیقت‌یاب در یمن نیز گفت: قطر به این مساله رای مثبت داد در حالی که عربستان و امارات با آن مخالفت کردند.

وی افزود: اولا این گزارش منتشر شد و حاوی حقایقی ترسناک درباره هدف قرار دادن غیرنظامیان بود. تمدید فعالیت این هیئت بر اساس ارزیابی سیاسی ناشی از موضعگیری ائتلاف عربی به رهبری عربستان نبود، در این گزارش تمامی طرف‌ها در بحران یمن و نه فقط ائتلاف محکوم شدند. ارزیابی که در این گزارش ارائه شده، یک ارزیابی فنی بود و موارد نقض حقوق بشر همچنان در یمن ادامه دارند و باید نظارتی در این کشور وجود داشته باشد و گزارش‌های بعدی به نهادهای بین‌المللی مربوطه ارجاع داده شوند.

ال ثانی ادامه داد: قطر همچنان از تصمیمات سازمان ملل در این رابطه و نیز طرح صلح منطقه خلیج (فارس) که آغاز حل بحران یمن است، حمایت می‌کند. قطر به کنفرانس گفت‌وگوی ملی ملحق شد اما نتایج این کنفرانس لغو شده‌اند. راه‌حل اصلی برای بحران یمن راه‌حلی سیاسی مطابق با راهکارهای از قبل توافق شده است و باید گفت‌وگوی یمنی- یمنی وجود داشته باشد اما متاسفانه مدت‌هاست که چنین گفت‌وگویی انجام نشده و ما همواره از همه طرف‌ها می‌خواهیم وارد یک گفت‌وگوی مثبت و سازنده شوند.

آل ثانی درباره مساله سوریه نیز گفت: ما از تلاش‌های استفان دی میستورا (فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه) حمایت می‌کنیم و امیدواریم که این گام در راستای حل سیاسی بحران سوریه باشد. آنچه در سوریه اتفاق افتاده، حول اقدام نظامی بوده و ما کاهش تنش و یا هیچ گونه افقی برای حل سیاسی بحران در این کشور نمی‌بینیم. اگر این نقطه آغازی برای دستیابی به راه‌حلی سیاسی باشد، قطر از آن حمایت می‌کند.

این قام قطری در ادامه تاکید کرد که کشورش در نشست اروپا حضور خواهد داشت و از حل سیاسی بحران سوریه بر قطعنامه‌های شورای امنیت در این رابطه و ژنو حمایت می‌کند. قطر به همکاری‌های خود با کشور لیختن‌اشتاین در مورد راهکار بین‌المللی محاکمه مسؤولان جرائم جنگی در سوریه ادامه می‌دهد.

آل ثانی در ادامه به انتخاب کشورش به عنوان معاون رئیس مجمع عمومی اشاره کرد و از پروژه‌های همکاری با سازمان ملل برای مقابله با بیماری وبا در یمن گفت.

وی افزود، قطر گفت‌وگویی را با کانادا درباره ایجاد شرایط تحصیل برای دختران در مناطق درگیری ترتیب داده است.

این مسؤول در ادامه تاکید کرد، دوحه در کنفرانس حمایت از آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) حضور می‌یابد.

آل ثانی درباره مساله فلسطین نیز با تاکید بر اهمیت این موضوع برای قطر گفت: مساله فلسطین در مرکز توجهات دوحه و تمامی کشورهای عربی قرار داشته و نمی‌توان از آن عبور کرد.

وی افزود: اگر در سخنرانی‌های بعضی از هیئت‌ها در نشست‌های مجمع عمومی از مساله فلسطین چشم‌پوشی شد اما ملت‌ها نمی‌توانند از مساله فلسطینی‌ها عبور کنند زیرا فلسطین در قلب تمامی ملت‌های عربی قرار دارد.

وی در پایان تاکید کرد: همه به دنبال راه‌حلی عادلانه و پایدار هستند که بتواند حقوق مردم فلسطین را به آنها بازگرداند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما