شناسهٔ خبر: 28356600 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی

رئیس جمهور آمریکا در نشست شورای امنیت رعایت سفت و سخت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی را خواستار شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل (نیویورک)، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست شورای امنیت رعایت سفت و سخت تحریم های سازمان ملل بر ضد کره شمالی را خواستار شد.  ترامپ به عنوان رئيس اين جلسه گفت: رهبر کره شمالی خواهان صلح در منطقه است.
ترامپ در آغاز سخنان خود در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت : من افتخار دارم که امروز در این مکان حضور داشته باشم و ریاست این جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد را برعهده داشته باشم. همچنین افتخار می کنم که به سران محترم کشورها و دولت ها و وزرا و دیگران سران و نمایندگانی که در این جلسه حضور دارند خوش آمد بگویم. من همچنین به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد خوش آمد می گویم که در این جلسه به ما ملحق شده اند.
وی افزود: شورای امنیت اکنون ماده دو از دستور کار جلسه را بررسی می کند. من در مقام رئیس جمهور آمریکا در این جلسه سخنرانی خواهم کرد.
ترامپ گفت: افتخاری بسیار بزرگ است که امروز در اینجا در جلسه شورای امنیت باشم تا درباره موضوعی بحث کنیم که اهمیتی فوری دارد و به" مقابله با تسلیحات مرگبار شیمیایی ، بیولوژیک و هسته ای و (مقابله با) ابزارهای بکارگیری چنین تسلیحاتی" ، مربوط می شود. کشورهای جهان مدت های مدیدی است که دریافته اند برخی تسلیحات آنقدر خطرناک هستند که می توانند آلام و مصائب زیادی ایجاد کنند ، از این رو است که همه ما در جلوگیری از تولید بیشتر ، گسترش و بکارگیری چنین تسلیحاتی منافع حیاتی داریم. از زمان مراسم افتتاحیه ریاست جمهوری من ، آمریکا اقدام جسورانه ای اتخاذ کرد تا با این تهدیدات شوم مقابله کند. بسیاری از ما به درستی تمرکز خود را روی خطرات تسلیحات هسته ای معطوف کرده ایم اما ما هرگز نباید خطر ناشی از تسلیحات بیولوژیک و شیمیایی را فراموش کنیم. آمریکا یکی از نخستین کشورهایی بود که به صورت یکجانبه بکارگیری تسلیحات بیولوژیک را کنار گذاشت و از زمان جنگ جهانی اول ما پیشتاز تلاش های بین المللی برضد بلای جنگ افزارهای شیمیایی بوده ایم.
وي درباره ایران با تکرار ادعاهای خود درخصوص حمایت از تروریسم بار ديگر بر لزوم افزايش فشارها بر اين کشور تاکيد کرد و مدعي شد  ایران بر آتش مناقشه ها در منطقه و فراتر از منطقه می دمد.
 
 
mp4
<div id="video-display-embed-code_2659277" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2237455/2659277?width=400&height=300"></script></div>
 
دونالد ترامپ در ادامه گفت: فکر می کنم بتوانیم به توافق دست یابیم (با کره شمالی)، اما متاسفانه برای اطمینان از اینکه پیشرفت ادامه می یابد ما باید قطعنامه های کنونی شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا کنیم تا اینکه خلع سلاح هسته ای رخ دهد. با این وجود ، ما مشاهده کردیم که برخی کشورها هم اکنون نیز درحال نقض این تحریم های سازمان ملل (علیه کره شمالی) هستند. این نقض ها شامل انتقال غیرقانونی "کشتی به کشتی" می باشد که باید فورا خاتمه یابد. امنیت شبه جزیره کره ، منطقه و جهان وابسته به تبعیت کامل از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشد که بسیار بسیار مهم است اما مهمتر اینکه من معتقدم کیم جونگ اون -مردی که من وی را شناختم و دوست دارم - خواستار صلح و آبادانی برای کره شمالی است. بسیاری از چیزهایی که در پشت صحنه رخ می دهند و از رسانه ها دور هستند و کسی از آنها اطلاع ندارد - اتفاق می افتند و این اتفاق افتادن به شیوه ای مثبت است. به نظر من شما در ماهها و سالهای اینده اخبار بسیار خوبی را از کره شمالی خواهید شنید. من همچنین از انچه که رئیس جمهور کره جنوبی شب گذشته در مصاحبه های تلویزیونی درباره من گفت ، قدردانی می کنم. همکاری با رئیس جمهور کره جنوبی افتخار بزرگی برای من بوده است. همین طور، کار کردن با رئیس جمهور چین و نخست وزیر ژاپن افتخاری برای من بود.
تک تک ما پا جای پای، تعداد زیادی از سران کشورها ، دیپلمات ها و کارکنان بخش عمومی می گذاریم که به اینجا درسازمان ملل امدند و هدف ناب مشابه ای دارند تا آینده ای بسازند که برای میهن پرستان ارزشمند باشد یعنی برای میهن پرستان واقعی ارزش داشته باشد یعنی کسانی که جانشان را برای کشورهای ما و آینده های ما فدا می کنند. ما برای موفق شدن نیازمند تعهد تک تک کشورهایی هستیم که در این جلسه حضور دارند. ما اگر با هم اقدام کنیم می توانیم وحشت جنگ را با نعمت امنیت و وعده ی زیبای صلح جایگزین کنیم.
 
تنها 15 عضو شورای امنیت در این نشست که با حضور پنج رئیس جمهور، یک معاون رئیس جمهور، دو نخست وزیر و هفت وزیر امور خارجه از جمله وزیران امور خارجه روسیه و چین تشکیل می شود، حضور دارند.
 
رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی رعایت تحریم‌های سازمان ملل ضد کره شمالی
 
رئیس جمهور آمریکا،  چین را به دخالت در روند انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا متهم کرد و گفت: چین نمی خواهد جناح او (جمهوری خواهان) در این انتخابات پیروز شوند زیرا او پکن را در مسائل تجاری به چالش کشیده است.
 
ترامپ از ایران، روسیه و سوریه برای کاهش حملات در ادلب سوریه تشکر کرد.
 
وزیر امور خارجه چین: برجام یک دستاورد دشوار حاصل چندجانبه گرایی است
 
وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نيز در نشست شورای امنیت سازمان ملل نيز گفت آقای رئیس جمهور، برجام - توافق مربوط به مسئله هسته ای ایران - یک دستاورد دشوار حاصل چندجانبه گرایی است که برای رژیم بین المللی منع تکثیر، صلح و ثبات منطقه خاورمیانه سودمند است. هیچ توافقنامه بین المللی وجود ندارد که کامل باشد. برجام به اجماع مورد تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفت. آنچه که طی سه سال گذشته اتفاق افتاده است نشان می دهد برجام یک توافق عملیاتی است. چین ایران را تشویق می کند به اجرای همه تعهداتش ادامه دهد؛ در عین حال، حق مشروع همه کشورها برای داشتن رابطه اقتصادی و تجاری با ایران باید مورد احترام قرار گیرد.چین از طرف های مربوطه می خواهد چشم انداز کلی را نگاه کنند، به درازمدت فکر کنند و از اهمیت، تمامیت و اثرگذاری برجام حمایت کنند.
 
وي افزود: باید خاطرنشان کنم که چین همواره از اصل "عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها" پیروی کرده است. این یکی از سنت های سیاست خارجی چین است. پایبندی ما به این اصل تحسین جامعه بین المللی را برانگیخته است. ما در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نکرده و نخواهیم کرد؛ ما هر گونه اتهام نامشروع علیه چین را رد می کنیم. ما از دیگر کشورها هم می خواهیم تا اهداف منشور سازمان ملل مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها را محقق کنند.
 
وزیر امور خارجه روسیه: خروج یک جانبه آمریکا از برجام تهدید جدی علیه رژیم منع تکثیر است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی در شورای امنیت گفت: می خواهم از قطعنامه 2231 یاد کنم که شورای امنیت آن را تایید کرد و درباره برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص برنامه هسته ای ایران بود. خروج یک جانبه آمریکا از آن تهدید جدی علیه رژیم منع تکثیر است و همان طور که بسیاری تاکید کردند موضوع مهم این است که تهران به به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک کاملا پایبند و این چیزی است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای مرتبا آن را تایید کرده است. روسیه معتقد است ما نیاز داریم برنامه جامع اقدام مشترک را حفظ کنیم و این چیزی است که ما فعالانه به همراه ایران و چین و اتحادیه اروپا در حال کار بر روی آن هستیم. در غیر این صورت، اگر ما این کار را انجام ندهیم،در نهایت به وضعی خواهیم رسید که تنش بیشتر در خاورمیانه خواهد بود و این می تواند خطری برای رژیم منع تکثیر باشد. از بین بردن برنامه جامع اقدام مشترک همچنین می تواند برای تلاش های حال حاضر در عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره غیرسازنده باشد. این تلاش هایی (عاری سازی هسته ای) است که ما از آن استقبال و حمایت می کنیم.
وی افزود: کشورهای غربی خاص اتهامات بی اساسی را علیه دولت سوریه مطرح می کنند و ما درباره حمله به جمهوری عربی سوریه به این بهانه هشدار می دهیم. اگر این اتفاق بیفتد، نقض شدید منشور (سازمان ملل) خواهد بود و تلاش ها برای تقویت راه حل سیاسی در این کشور را تضعیف خواهد کرد. دولت سوریه همه زرادخانه های شیمیایی خود را بر اساس توافق آمریکا - روسیه در 2013 امحا کرد و این توافق در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و تصمیم سازمان منع سلاح های شیمیایی آمده است اما در طرف دیگر، گروه های تروریستی، کسانی هستند که عامل شیمیایی در اختیار دارند. آنها نحوه تولید آن را یاد گرفتند و در حال ساخت آزمایشگاه هایی برای آن هستند و این چیزی است که ما مدت ها درباره آن هشدار داده ایم.
 
رئیس جمهور فرانسه: هدف ما در قبال ایران یکی است اما با ترامپ درباره ابزار آن اختلاف نظر داریم
 
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به ریاست رئیس جمهور آمریکا گفت: هدف ما در قبال ایران یکسان است اما با رئیس جمهور ترامپ درباره ابزار آن اختلاف نظر داریم.
وي اظهار داشت: ما در مورد ایران با صدور قطعنامه دو هزار و دویست و سی و یک متحد بودیم. این قطعنامه در سال دو هزار و پانزده صادر شد. از آن تاریخ به بعد کشورهای امضا کننده برجام از یکدیگر دور شدند. من یک بار دیگر تاکید می کنم که مطمئن هستم ما همچنان یک هدف را دنبال می کنیم: جلوگیری از دسترسی ایران به سلاح هسته ای، نظارت سختگیرانه بین المللی و حصول اطمینان از صلح آمیز بودن آن. برجام کامل نیست، اما نخستین گام تعیین کننده در این مسیر بود.
مکرون افزود: در حالی که تحریم های فرامرزی آمریکا بحرانی شدید همچون بحران اعتماد به دنبال داشت، ایران به رعایت تعهدات هسته ای اش ادامه داد. این وضع می بایست با رعایت تمامی مفاد برجام و رعایت قطعنامه های مربوطه که تمامی اعضای سازمان ملل نه فقط فرانسه، آلمان و انگلیس به آن متعهد هستند، آرام شود. ما باید از این هم جلوتر برویم و من یک سال پیش نیز در اینجا به این مسئله اشاره کرده بودم.
 
نخست وزیر انگلیس: به حفظ برجام مادامی که ایران به وظایف خود پایبند می ماند متعهد هستیم
 
ترزا می نخست وزیر انگلیس نيز در نشست شوراي امنيت گفت یک توافق با ایران که به صورت بین المللی بر سر آن مذاکره شد کماکان بهترین راه برای پیشگیری از ساخت تسلیحات هسته ای توسط ایران است هرچند دولت آمریکا از آن خارج شده است.
ترزا می این اظهارات را در یک نشست شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد که ریاست آن را دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بر عهده داشت.
وی گفت: توافق هسته ای ایران "کماکان بهترین وسیله برای پیشگیری از ساخت سلاح هسته ای توسط ایران است." می افزود: "ما به حفظ برجام مادامی که ایران به طور کامل به وظایف خود پایبند می ماند متعهد هستیم."
نخست وزیر انگلیس همچنين گفت: 93 درصد از سلاح های شیمیایی با نظارت های بین المللی از بین رفته است.
 
 

نظر شما