شناسهٔ خبر: 28354733 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی چهارم مهر

سخنان روحانی خاری در چشم دشمنان/بررسی مشکلات اقتصادی در مجلس/ممنوعیت عقد و نکاح دختران قبل از ۱۳ سال

سخنان روحانی خاری در چشم دشمنان، ممنوعیت عقد و نکاح دختران قبل از ۱۳ سال، بررسی مسائل خوزستان و مشکلات اقتصادی در صحن علنی مجلس، روحانی پیروز دوئل ایران و آمریکا از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه چهارم مهرماه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، سخنان روحانی خاری در چشم دشمنان، ممنوعیت عقد و نکاح دختران قبل از ۱۳ سال، بررسی مسائل خوزستان و مشکلات اقتصادی در صحن علنی مجلس، روحانی پیروز دوئل ایران و آمریکا   از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در چهارشنبه چهارم مهرماه است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

مهمترین موضوع در روابط ایران و اروپا تلاش مشترک برای استحکام و اجرای برجام است

حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهوری شامگاه سه شنبه به وقت نیویورک در دیدار خانم «ترزا می» نخست وزیر انگلیس، با اشاره به خروج غیر قانونی آمریکا از توافق بین المللی برجام، این اقدام را موجب تعجب و مخالفت جامعه جهانی دانست و اظهار داشت: باید تلاش کنیم با توسعه همکاری‌ها و رایزنی‌ها به چارچوب عملی مناسب برای حفظ و اجرای کامل این توافق بویژه در بخش های اقتصادی دست پیدا کنیم.

رئیس جمهوری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بر اساس گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده و به آنها عمل کرده است، اظهار داشت: در توافقات چند جانبه باید عمل به تعهدات از سوی طرفین تعادل و توازن داشته باشد.


روحانی با تقدیر از ابراز همدردی و تسلیت دولت و ملت بریتانیا با مردم ایران در حادثه تروریستی اهواز و انتقاد از حمایت تبلیغاتی از اقدام تروریستی اهواز توسط برخی رسانه‌های غربی از جمله در انگلیس، خاطرنشان کرد: امروز همگان باید در برابر تروریسم مواضع قاطع و یکسانی داشته و در راستای مبارزه جدی با تروریسم همکاری‌ها را گسترش دهیم.

 

تاکید رؤسای جمهور ایران و فرانسه بر ضرورت حفظ و تقویت برجام و توسعه همکاریها

حجت الاسلام حسن روحانی و «امانوئل مکرون» عصر سه شنبه به وقت محلی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با یکدیگر دیدار و در راستای توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه های مورد علاقه دوکشور و مسائل و موضوعات گوناگون منطقه ای گفتگو و تبادل نظر کردند.

رؤسای جمهوری ایران و فرانسه با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای توسعه روابط و همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی، تبادلات مالی و انرژی، افزودند که مانعی در مسیر گسترش و تعمیق همکاری های دو کشور وجود ندارد و مسئولان باید در این راستا تلاش بیشتری داشته باشند.


روحانی در این دیدار خروج یکجانبه آمریکا از توافق بین المللی برجام را خلاف مقررات و اقدامی غیر قانونی دانست و بر اهتمام جامعه جهانی برای مقابله با یکجانبه گرایی و حفظ برجام تاکید کرد.

 

امروز؛ برگزاری نخستین نشست مشاوران امنیتی ملی کشور‌های منطقه

نخستین نشست مشاوران امنیتی ملی کشور‌های منطقه با عنوان «گفتگوی امنیتی منطقه ای» امروز در تهران برگزار می‌شود. این نشست یک روزه با حضور دبیران و مشوران امنیت ملی کشورهای ایران، روسیه، چین، هندوستان و افغانستان و به ابتکار و میزبانی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می ‌شود.

 

بنابراین گزارش، تقویت همبستگی قدرتهای منطقه ای در مبارزه با تروریسم و افراطی گری، معرفی تروریسم و افراطی گری به عنوان عمده ترین تهدید و عامل بی ثباتی در منطقه، نهادینه سازی همکاری های منطقه ای به عنوان بهترین و تنها راه مقابله با چالش های و تهدید های منطقه ای و هم فکری، رایزنی، تبادل تجربیات و ایجاد مکانیزم همکاری دسته جمعی در برابر تهدیدات جدید داعش پس از شکست در عراق و سوریه؛ اهداف اصلی برگزاری این نشست است.

راهیان نور دریایی قوی تر از زمینی برگزار می شود

«سردار بهمن کارگر» در گفتگو با خبرنگار سیاسی دفاعی خبرگزاری شبستان در مورد برگزاری اردوهای راهیان نور دریایی و استقبال از آنها گفت: اردوی راهیان نور دریایی قوی تر از راهیان نور زمینی برگزار می شود.

 

استقبال ایرانیان از سخنرانی روحانی

حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان شب گذشته در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد که اظهارات او مورد توجه ایرانیان داخل و خارج از کشور قرار گرفته است.

بنابراین گزارش، در شبکه های مختلف اجتماعی از جمله توئیتر و اینستاگرام اظهارات روحانی مورد استقبال ایرانی ها قرار گرفته و با هشتگ روحانی از او به دلیل گسترش صلح و دوستی تقدیر کرده اند.

مهمترین بخشی از سخنان رئیس جمهوری که کاربران شبکه های مجازی از آن استقبال کرده اند بخشی در مورد اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گفت و گو در قالب برجام و دعوت ایالات متحده آمریکا به دست کشیدن از تحریم و توسعه صلح و دوستی بود.

روحانی پیروز دوئل ایران و آمریکا

«غلامعلی جعفرزاده» در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به سخنرانی شب گذشته رئیس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: همانطور که پیش بینی می کردیم رئیس جمهوری از اقتدار و عزت نظام در مقابل رفتارهای سخیف و کودکانه و قلدر مآبانه ترامپ در سازمان ملل دفاع کرد و به عنوان یک حقوقدان متن بسیار خوبی را نیز در این زمینه تهیه کرده بود.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: روحانی ضمن این که در سخنرانی اش عزتمندانه از ایران دفاع کرد اما به غربی ها نیز فهماند به ملت ایران ظلم کرده اند و همین انتظار نیز از وی می رفت. در حال حاضر یک رضایتمندی ملی در مردم از این سخنرانی به وجود آمده است.

 

مجلس یکشنبه آینده مسائل خوزستان و مشکلات اقتصادی را بررسی می‌کند

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز (چهارشنبه چهارم مهرماه) مجلس شورای اسلامی گفت: برخی نمایندگان و نمایندگان استان خوزستان و همچنین آقای فرمند اصرار دارند تا در خصوص مباحث پیش آمده استان خوزستان و مسائل اقتصادی کشور جلسه غیرعلنی برگزار کنیم.

وی اظهار داشت: مقرر شد برگزاری جلسه غیرعلنی در هیات رئیسه هماهنگ شود تا از دولت، وزارت اطلاعات و مراجع مربوطه دعوت شود تا جلسه مفصلی برگزار کنیم و به جمع بندی نهایی برسیم.

 

حامیان تروریست ها حاضر به محکوم کردن جنایت اهواز شدند

امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح امروز(چهارشنبه) در نخستین نشست دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای منطقه با عنوان گفت‌وگوی امنیتی_ منطقه‌ای خاطرنشان کرد: تداوم گفت‌وگوهای سازنده نقشی مهم در ایجاد امنیت، صلح و رفاه برای منطقه خواهد داشت.

شمخانی اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز توسط یک گروه وابسته به بیگانگان را نشان‌دهنده تلاش سازمان‌یافته جریان تروریسم و حامیان آنها برای ایجاد ناامنی عنوان کرد و ضمن محکوم کردن این اقدام ضدانسانی خاطرنشان کرد: این حادثه تروریستی بار دیگر معضل برخورد دوگانه برخی از مدعیان دروغین مبارزه با تروریسم را به تصویر کشاند و واقعیت عریان پشتیبانان و حامیان تروریست‌ها را که حتی حاضر به محکوم کردن این جنایت هم شدند، در معرض نگاه جهانیان قرار داد.

 

کالاهای مجاز مشروط مشمول تخلفات گمرکی می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوب کردند، کالاهای مجاز مشروط مشمول تخلفات گمرکی می شوند.

عقد و نکاح دختران قبل از ۱۳ سال ممنوع می شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز  (چهارشنبه ۴مهر ) مجلس شورای اسلامی  یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی  را با ۱۵۱ رای موافق،۳۴ رای مخالف و ۷رای ممتنع از مجموع ۲۰۹ نماینده  حاضر مصوب کردند. در صورت تصویب نهایی این طرح عقد نکاح دختر قبل از سیزده سال تمام شمسی و پسر قبل از شانزده سال تمام شمسی ممنوع است.

همچنین در تبصره ماده واحده آمده است که حداقل سن ازدواج دردختر شانزده سال تمام شمسی و در پسر هجده سال تمام شمسی است، عقد ازدواج بین سنین سیزده تا شانزده دردختران و شانزده تا هجده در پسران منوط به اذن ولی و رعایت مصلحت و تشخیص دادگاه به شرط داشتن قابلیت صحت جسمی برای ترویج با نظر پزشکی قانونی می باشد.

 

سخنان روحانی خاری در چشم آمریکا، عربستان و امارات

پس از پایان سخنرانی حسن روحانی در هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سران کشورهای آمریکا، عربستان و امارات متحده عربی هجمه های خود علیه ایران را شدت بخشیدند تا بتوانند از میزان نگاه منفی افکار عمومی به اقدامات تروریستی و ظلم های وارده آن ها به منطقه و ایران بکاهند.

بنابراین گزارش، بلافاصله بعد از پایان سخنرانی روحانی، اجلاس اتحاد علیه ایران هسته ای توسط آمریکایی ها برگزار شد و تریبونی در دست وزیر خارجه این کشور قرار گرفت تا عقده های خود از این اظهارات رئیس جمهوری ایران را بیرون بریزد.

«مایک پمپئو»، وزیر امورخارجه آمریکا گفت: طرح اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سازوکار ویژه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت ایران به شدت غیرسازنده است. از تصمیم کشورهای اروپایی، روسیه و چین برای ایجاد مکانیزم پرداخت پول به ایران که تجارت با این کشور را تسهیل خواهد کرد، مایوس و مشوش شده است.

پمپئو به تکرار ادعاهای واهی و نخ‌نمای آمریکا علیه ایران پرداخت و افزود: این یکی از غیرسازنده‌ترین مسائل برای صلح و امنیت جهانی است و می‌تواند موقعیت ایران به عنوان حامی اصلی تروریسم در جهان و یک صادرکننده تروریسم را تقویت کند.متاسفانه از اینکه متوجه شدم کشورهای باقیمانده در توافق هسته‌ای در حال ایجاد یک سیستم ویژه پرداخت پول به ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا هستند، بسیار آشفته و نا امید شدم./

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما