شناسهٔ خبر: 28354075 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوربین: ترامپ به قوانین بین‌المللی پشت کرده است

لندن – ایرنا – رهبر حزب کارگر انگلیس طی سخنانی در آخرین روز کنفرانس سالانه این حزب درلیورپول گفت:زمانی که ترامپ ازبرجام و توافق اقلیمی پاریس خارج شده، سفارتخانه آمریکا را به قدس منتقل می‌کند و جنگ تجاری به راه می‌اندازد، به قوانین بین‌الملل پشت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، جرمی کوربین افزود: ما نیازمند دولتی هستیم که نه‌تنها کشور را امن نگه دارد اما از ارزش‌های دمکراسی و حقوق بشری دفاع کند.این در حالی است که دولت محافظه‌کار 'ترزا می' همچنان به هم‌دستی در جنگ فاجعه‌بار یمن به رهبری عربستان سعودی ادامه می‌دهد و چشم خود را بر شواهد موجود درباره جرائم جنگی و مصائب میلیون‌ها یمنی بسته است.
وی با کنایه به سخنان دیروز رئیس‌جمهوری آمریکا درباره نفی سازوکارهای بین‌المللی تأکید کرد که سیاست خارجی دولت حزب کارگر بر مبنای ارزش‌های بین‌المللی پایه‌گذاری خواهد شد. او گفت، سیاست‌های جنگ‌طلبانه را مانند آنچه در عراق و لیبی رخ داد خاتمه خواهد داد و 'به‌جای تهدید با زبان دیپلماسی عمل خواهد کرد و به‌جای ایستادگی در کنار بی‌عدالتی ، با آن مقابله می‌کند.'
کوربین همچنین خاطرنشان ساخت به‌محض پیروزی در انتخابات، فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهد شناخت. او گفت حزب کارگر یک‌صدا حملات ارتش اسرائیل علیه صدها تن از راهپیمایان فلسطینی را محکوم می‌کند.
رهبر حزب کارگر انگلیس، تداوم اشغال گری و شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی و زندانی کردن کودکان فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی را اقدامی گستاخانه خواند و تصریح کرد که حزب کارگر از راه‌حل تشکیل دو دولت فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کند. این در حالی است که به گفته او، باگذشت نزدیک به ربع قرن پس از توافق اسلو چشم‌اندازی برای رسیدن به صلح و عدالت در این منطقه وجود ندارد، فاجعه فلسطین چنان ادامه دارد و جامعه جهانی نظاره‌گر ماجراست.
کوربین در ادامه بخش زیادی از سخنان خود را به مقایسه سیاست‌های دولت محافظه‌کار ترزا می و برنامه حزب کارگر برای مدیریت کشور اختصاص داد.
وی اظهار داشت که سیاست‌های ضد مهاجرتی حزب محافظه‌کار منجر به گسترش فضای تنفر در کشور شده و تأکید کرد که حزب کارگر در برابر تبعیض نژاد و اسلام هراسی سکوت نخواهد کرد.
رهبر حزب کارگر هشدار داد که نفرت پراکنی در کل قاره اروپا و آمریکا حال گسترش است و گروه‌های دست راستی مسلمانان، یهودیان، اقلیت‌های قومی ومهاجران را مقصر مشکلات اقتصادی می‌دانند.این‌ها به گفته او نتیجه سیاست‌های شرم‌آوری است که نخست‌وزیر انگلیس کشور را به‌طرف آن سوق داده است.
کوربین خاطرنشان ساخت که مهلت تغییر سیاست‌های انگلیس گذشته است وهرروز که دولت محافظه‌کار ترزا می در قدرت باقی می‌ماند سیاست‌های شکست‌خورده دولت او بیشتر می‌شود.
رهبر حزب کارگر در بخش پایانی اظهارات خود، عملکرد دولت در مذاکرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) را موردانتقاد قرارداد و عنوان کرد: این مساله مربوط به آینده منافع کشور و نه درباره ژست‌های سیاسی است. اگر قادر هستید به توافقی دست پیدا کنید که شامل عضویت در اتحادیه گمرکی اروپا، جلوگیری از تشکیل مرز سخت بین دو ایرلند، حمایت از مشاغل، استانداردهای مصرف‌کنندگان و مسائل زیست‌محیطی شود از آن حمایت می‌کنیم. اما اگر توان دست‌یابی به چنین توافقی را ندارید راه را بازکنید که یک حزب دیگر دست‌به‌کار شود.
ترزا می در انگلیس و خارج از آن به دلیل نحوه مدیریت روند برگزیت به‌ویژه با توجه به امکان سناریوی خروج بدون توافق و تمدید روند برگزیت به بعد از مهلت مارس 2019 موردانتقاد زیادی قرار دارد.
انگلیس قصد دارد تا ماه مارس سال آینده رسماً از اتحادیه اروپا خارج شود اما همچنان چشم‌اندازی برای حصول توافق میان دو طرف وجود ندارد.
اروپام * هـ ن *1590

نظر شما