شناسهٔ خبر: 28353606 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

به بهانه درگذشت یدالله صمدی/

با «شوق پرواز» اوج گرفت/ خالق یکی از ماندگارترین سریال‌های دفاع مقدسی

مرحوم یدالله صمدی، کارگردان سینما ، با ساخت سریال «موفق» شوق پرواز نام خود را برای همیشه در میان سازندگان موفق سریال های دفاع مقدسی ثبت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری شبستان، مرحوم یدالله صمدی متولد سال ۱۳۳۱ در شهر مراغه بود.  شروع فعالیت او در سینما با دستیاری بود.در فیلم‌های «دست شیطان» حسین زندباف و «دادشاه» حبیب کاوش دستیار کارگردان بود.

 

صمدی اولین فیلم خود را در سال ۱۳۶۳ با نام «مردی که زیاد می‌دانست» ساخت. «اتوبوس»، «ایستگاه»، «ساوالان»، «آپارتمان شماره »۱۳،« دو نفر و نصفی»، «دمرل»، «معجزه خنده»، «سارای»، «بانوی من»، «شهرآشوب» از دیگر آثار او هستند.

 

یکی از به یادماندنی ترین ساخته های یدالله صمدی، سریال «شوق پرواز» با بازی شهاب حسینی و الهام حمیدی درباره زندگی خلبان شهید بابائی است. این سریال که به جنگ هشت ساله ایران و عراق و فداکاری های نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ می پردازد یکی از بهترین و درخشان ترین آثار دفاع مقدسی تلویزیون است.

 

صمدی که پیش از این تجربه ساخت سریال های این چنینی را نداشت و اصلا با تلویزیون همکاری نکرده بود با ساخت سریال موفق «شوق پرواز» نام خود را برای همیشه در سازمدگان سریال های فاخر دفاع مقدسی ثبت کرد. اولین تجربه او در این حوزه به اندازه تاثیرگذار و موفق از آب درآمد که بعید است از خاطره ها پاک شود.

 

 

این سریال بارها و بارها از شبکه های مختلف تلویزیونی بازپخش شده است و همچنان طرفداران خود را دارد. صمدی با ساخت این سریال واستفاده از بازی شهاب حسینی یاد خود را بیشتر از پیش در خاطره ها ثبت کرد.

 

صمدی که روز گذشته پس از مدت ها تحمل بیماری در شیراز درگذشت مدیرعاملی خانه سینما و ریاست کانون کارگردانان سینمای ایران را در مقاطع مختلف برعهده داشت.او برای پیوند کبد در بیمارستانی در شیراز بستری بود و روز گذشته از دنیا رفت.

 

 

 

 

نظر شما