شناسهٔ خبر: 28350799 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

خزر در حال مرگ است

صاحب‌خبر -


یک کارشناس توسعه منابع آب با اشاره به اینکه خزر (دریای کاسپین) میزبان نهایی انواع فاضلاب‌ها‌ست، گفت: دریای خزر پیش از آنکه خشک شود، می‌میرد.

اسماعیل طلوعی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه  ورود انواع آلودگی به خزر باعث نابودی این دریا می‌شود، تصریح کرد: مقصد تمامی فاضلاب‌های کشور‌های حاشیه دریای خزر اعم از خانگی، صنعتی، بیمارستانی، سم و کود، دریای خزر است. در نتیجه با توجه به روند افزایش آلودگی از طریق استحصال نفت در دریای خزر، آن هم توسط کشورهایی که به‌طور مستقل و بی‌توجه به محیط‌زیست و فقط با درنظر گرفتن منافع خود کار می‌کنند، این دریا را به‌شدت تهدید می‌کنند به‌ویژه آنکه سیستم نظارتی وجود ندارد‌ و در نبود این سیستم، خزر پیش از آنکه از نظر کمی خشک شود، از نظر کیفی نابود خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90درصد آب‌های دریای خزر از سمت روسیه و قزاقستان تامین می‌شود و ایران نقش کمی در تغذیه آن دارد، گفت: آب شیرین ولگا دشت‌های وسیعی را می‌تواند سیراب کند.

طلوعی با بیان اینکه براساس تحقیقات به عمل آمده، رژیم دریای خزر طبیعی نیست و دستخوش برخی مسائل شده است، یادآور شد: در سال‌های بسیار دور که رودخانه‌های ورودی دریای خزر هنوز به‌دلیل ساخته‌نشدن سد‌ها کنترل نشده و طبیعی بود، شرایط نوسانات دریای خزر هم ناشی از عوامل طبیعی چون رودخانه‌ها و بارندگی در سطح دریا بود.

این کارشناس با اشاره به اینکه یک‌چهارم از مساحت کلی ایران را سطح وسیع دریا تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: رودخانه‌ها و بارندگی، منابع تغذیه آب دریای خزر هستند که طی سال‌های اخیر هر دو، روند کاهشی داشته است. به‌گفته وی، آلودگی‌های جوی به‌ویژه استحصال نفت از دریا از سوی قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و جمهوری آذربایجان که به‌شدت فضای دریا را آلوده می‌کنند، در بارندگی‌ها تأثیر فراوانی دارد.‌

نظر شما