شناسهٔ خبر: 28345809 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

در راستای برگزاری چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت صورت گرفت؛

همکاری سازمان‌های مرتبط در حوزه فناوری‌های دریایی

صاحب‌خبر -


نشست شورای سیاست‌گذاری چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت باهدف تبیین برنامه‌های جشنواره در حوزه فناوری‌های دریایی و همچنین بحث و تبادل نظر در ارتباط با فعالیت‌های دبیرخانه‌های جشنواره چهارم انجام گرفت.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ با توجه به نزدیک شدن چهارمین دوره جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت، جلسه‌ای با حضور محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و سازمان و ارگان‌های دریایی به‌منظور بررسی نحوه برگزاری این رویداد برگزار شد، در این نشست کارشناسان دریایی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.
در این جلسه ابتدا دبیر جشنواره اهداف و برنامه‌های اساسی جشنواره در بخش‌های مختلف جشنواره را مطرح کرد و رویداد ایده‌های دریایی با موضوع هوشمند سازی بنادر را معرفی کرد.گفتنی است این رویداد در حوزه فناوری‌های نوین دریایی با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی برگزار می‌شود.
بهنام رضایی دبیر چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت در این نشست با اشاره به اینکه این جشنواره در 3 حوزه اصلی دانش‌آموزی، دانشجویی و صنعتی ، طرح‌ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور برگزار می‌شود خبر داد: مسابقات ربات‌های زیردریایی ROV، جشنواره دانش‌آموزی، مسابقات شناورهای هوشمند، طرح‌ها و دستاوردهای فناورانه دریایی کشور، مسابقات جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی دریا و ایده بازار از بخش‌های این جشنواره ملی است که هرکدام دبیرخانه مستقل دارند.
رضایی بابیان اینکه این جشنواره هشت دبیرخانه فعال دارد گفت: از اقداماتی که تاکنون به انجام رسیده است می‌توان به تبلیغات گسترده از دو جهت تبلیغات "فیزیکی، مجازی"، تولید محتوای علمی به‌منظور راهنمایی، به‌روزرسانی سایت جشنواره و مشارکت با ارگان‌ها از طریق نشست خبری اشاره کرد.


بخش دانش‌آموزی
در بخش دیگر این نشست نظری دبیر بخش دانش‌آموزی چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت بابیان اینکه مدیریت این بخش با ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی است گفت: از هفتصدو بیست‌وچهار منطقه آموزشی در کشور شش‌صد پژوهش سرا در کشور در حال فعالیت هستند، که از این میان 70 درصد این مجموعه در حال پایه‌ریزی اقدامات لازم به‌منظور برگزاری این جشنواره ملی هستند.
وی با اشاره به آمار به‌دست‌آمده در خصوص تعداد آثار دریافت شده در بخش دانش‌آموزی گفت: تاکنون از 8 استان کشور آثار به دبیرخانه ارسال‌شده است.
نظری افزود: این بخش در دو مرحله تئوری و عملیاتی صورت می‌گیرد، که بخش تئوری آن شامل نقاشی، طراحی، کاریکاتور و ماکت‌ها است و بخش عملیاتی را شناورهای رو سطحی، ربات‌ها، زیرسطحی و جکت های نفتی شامل می‌شوند.
با همکاری معاونت علمی در نظر داریم دو بخش جدید قایق‌های کاغذی و کنپشیپ را به بخش عملیاتی شناورهای رو سطحی و زیرسطحی اضافه کنیم.

خسروی دبیر بخش طرح‌ها و دستاوردهای فناورانه دریایی در چهارمین جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت گفت: دبیرخانه این بخش در 3 حوزه ارگان‌های دریایی، فعال شد و طرح‌های فناورانه دریایی از طریق فراخوان به سراسر کشور در سه حوزه طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، طرح‌های نهادها و ارگان‌های دریایی و طرح‌های دانشگاه‌ها و مراکز علمی آموزشی و مرتبط با دریا ارسال شد.


بخش دانش جویی
تبیین اهمیت دریا و صنایع وابسته به آن در میان اقشار مختلف، ترویج مسائل علمی و فنی در ساخت شناورهای هوشمند و ربات زیردریایی rov، توسعه خلاقیت و نوآوری در دانشجویان، آشنایی با امور مهندسی و ساخت از مهم‌ترین رویکردهای بخش دانش جویی در چهارمین جشنواره ملی دریا مسر پیشرفت است که می‌توان به آن اشاره کرد.


جشنواره فیلم کوتاه و عکس دانشجویی دریا
یوسف زادی بابیان اینکه این دوره به نسبت دوره‌های قبل پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌ایم گفت: آثار این بخش از طریق فراخوان به دانشگاه‌هایی دریایی و غیر دریایی سراسر کشور و با همکاری دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه هرمزگان، دریافت خواهند شد.
وی با اشاره به بخش‌های رقابت این بخش از جشنواره گفت: بخش رقابتی شامل فیلم‌های 30 دقیقه و عکس دریایی است و مدت‌زمان فیلم‌های کوتاه 90 ثانیه و محورهای آن شامل زندگی مردم و دریا، صنعت و دریا و همچنین دانشگاه و دریا و گردشگری دریایی است.
بر اساس این گزارش؛در آبان ماه سال جاری برای چهارمین بار متوالی جشنواره‌ای ملی با موضع دریا مسیر پیشرفت با حضور گسترده فعالان و علاقه‌مندان این حوزه در باغ‌موزه دفاع مقدس با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.
پایان پیام/32

نظر شما