شناسهٔ خبر: 28342801 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

حمل بیش از هفت تن شیرخام بهداشتی از خراسان شمالی

کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در شش ماهه امسال بیش از ۷ هزار و ۹۳۴ تن شیرخام تولیدی در استان به استان‌های مجاور حمل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛  ابراهیم تقوایی کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه در شش ماه امسال افزون بر ۷ هزار و ۹۳۴ تن شیرخام تولیدی در خراسان شمالی با اخذ مجوز بهداشتی - قرنطینه‌ای دامپزشکی به مراکز فرآوری و صنایع لبنی استان‌های مجاور حمل شد.
وی با بیان این که حدود ۶۰ هزار راس دام سنگین شامل گاو و گوساله در استان وجود دارد ، افزود: شیر خام مازاد بر مصرف استان سالیانه حدود ۱۷ هزار تن است که با مجوز بهداشتی قرنطینه دامپزشکی از خراسان شمالی به مقاصد مختلف در سایر استان‌ها خصوصا به مراکز فرآوری و صنایع لبنی استان خراسان رضوی حمل می‌شود.
تقوایی افزود: بیش از ۲ میلیون راس دام سبک هم در استان وجود دارد که شیر تولید شده از دام‌ها غالبا در استان مصرف می‌شود که بیشتر تبدیل به فراورده‌های لبنی مانند ماست، کره، روغن زرد حیوانی، دوغ و کشک می‌شود.
وی یکی از مهمترین توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی را پاستوریزه کردن شیر خام و فرآورده‌های وابسته به آن اعلام کرد و افزود: شیر خام می‌تواند باکتری‌های مضر و میکروب‌های دیگر را حمل و به انسان منتقل کند از مهمترین بیماری‌های قابل انتقال می‌توان به بیماری تب مالت، سل و سایر بیماری‌های باکتریایی اشاره کرد.
انتهای پیام / ب 

تولید ۷ هزار و ۹۳۴ تن شیرخام در خراسان شمالی

نظر شما