شناسهٔ خبر: 28340939 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

معاون استاندار و فرماندار شاهرود:

کمک آموزش و پرورش به احیای سرمایه‌های اجتماعی/شاهرود؛ رتبه اول کشور در استفاده دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه از سالن‌های ورزشی

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، محمد کرم محمدی در چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش از اختصاص یک میلیارد و پانصدمیلیون تومان اعتبار به مدارس شاهرود، احداث ۴ مدرسه و یک هنرستان و رفع مشکل انشعاب آب سالن ورزشی علی بن ابیطالب (ع) خبر داد.
وی تراکم جمعیتی را از ویژگی‌های شهر‌ها دانسته و گفت: این تراکم جمعیتی برخلاف جمعیت روستایی مستعد آسیب‌های اجتماعی متعدد است و به دلیل عدم وابستگی‌های عاطفی و پیوند‌های خانوادگی، توانایی مراقبت و نگهداری از خود را نخواهد داشت.
معاون استاندار با اشاره به از دست رفتن سرمایه اجتماعی (اعتماد و همدلی و پایبندی به ارزش‌ها و...) از آموزش و پرورش خواست در حفظ و احیای سرمایه‌های اجتماعی و ترویج "سبک زندگی ایرانی و اسلامی" کمک کند.
وی آموزش و پرورش را در این زمینه توانمند دانسته و بیان کرد: اگر در گذشته آسیب " اعتیاد" یا به عبارتی گسست روحی فرد بزرگ‌ترین تهدید جامعه بود امروزه، طلاق یا گسست خانواده موجودیت اجتماع ما را تهدید می‌کند.
فرماندار شاهرود افزایش سن ازدواج، عدم رغبت به تشکیل خانواده، جابجایی نقش والدین و فرزندان و.. را نیز از دیگر تهدید‌ها برشمردند و یادآور شد: مأموریت آموزش و پرورش به ویژه در دوره اول متوسطه آموزش "پذیرش مأموریت‌های اجتماعی" است، سعی کنیم این مأموریت‌ها را به خوبی به فرزندانمان آموزش دهیم.
در این نشست که با آغاز مهر و بازگشایی مدارس همزمان شده بود، سید محمد موسوی معاون مدیرکل و مدیر آموزش و پرورش شاهرود، گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در ستاد پروژه مهر شاهرود، را به اطلاع اعضای شورا رسانده و تأکید کرد: آمادگی قابل تحسین مدارس شاهرود مدیون زحمات و درایت مدیران، خیرین مدرسه ساز و همیاری مردم و اولیاء است که آرامش دانش آموزان، خانواده و همکاران را به ارمغان آورده است.
محسن احمدی شهردار شاهرود، از تشکیل کمیته مناسبت‌های شهرداری، جهت برنامه ریزی برای بازگشایی مدارس خبرداده و گفت: آماده سازی و پیرایش فضای شهری، نصب المان، آماده سازی محیط اطراف مدارس و تعمیر جداول، پل ها، خط کشی خطوط عابر پیاده و... از جمله این اقدامات است.
وی افزود: شهرداری آماده همکاری در زیباسازی حیاط مدارس است و در صورت تأمین رنگ، شهرداری اجرای رایگان و طراحی حیاط مدارس را با هدف نشاط و تحرک بیشتر دانش آموزان به عهده خواهد گرفت.
محمد حسین هراتی معاون برنامه ریزی و پشتیبانی آموزش و پرورش شاهرود با اشاره به جدی بودن کمبود نیرو‌های خدماتی در مدارس گفت: اکنون تمامی مدارس شاهرود از حداقل نیروی خدماتی (یک نیرو) برخوردارند.
وی گفت: علی رغم مشکلات جسمانی بعضی از خدمتگزاران امکان بکارگیری هیچ نیروی خدماتی چه به صورت پیمانی، خرید خدمت و... وجود ندارد و خواستار رفع این مشکل شد.
علی اصغر رضایی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ضمن رضایت از وضعیت فعلی مدارس ابتدایی شاهرود و تأمین نیروی مورد نیاز این دوره، گفت: محدودیت فضای آموزشی در دوره ابتدایی بسیار آزاردهنده است و تراکم دانش آموزی موجب شده است که ۱۱ مدرسه چرخشی (دو نوبته) داشته باشیم.
وی با هشدار در خصوص افزایش مهاجرت به شاهرود گفت: در سال جاری ۲۷۳ نفر دانش آموز از مناطق بسطام و بیارجمند و شهرستان میامی در شاهرود ثبت نام شده اند که خود به تنهایی ظرفیت یک مدرسه را در شاهرود به خود اختصاص می‌دهد.
وی با بیان اینکه علی رغم رشد جمعیت، آمار جذب نوآموزان در دوره پیش دبستانی کاهش یافته است گفت: یکی از دلایل آن فعالیت مراکز بدون مجوز از آموزش و پرورش است و آموزش کودکان ۴ تا ۶ سال فقط زیر نظر آموزش و پرورش مجاز خواهد بود.
مجتبی عزیزی کارشناس دوره ابتدایی از افزایش ثبت نام اتباع خارجی در شاهرود خبر داد و گفت: امسال ۷۹ تبعه خارجی در مدارس مشغول به تحصیل هستند که یکی از دلایل این افزایش صدور کارت‌های وزارت کار و رفاه اجتماعی برای این اتباع است.
هادی عامریان معاون آموزش متوسطه خواستار حذف تدریس معاونین و مدیران مدارس شده و گفت: در آموزش و پرورش هم اکنون دروسی داریم که دبیر تخصصی برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است؛ دروسی مانند (مدیریت خانواده و سبک زندگی، سلامت و بهداشت، سواد رسانه و ...)
وی از افزایش هزینه ثبت نام طرح" ایران مهارت" نیز انتقاد کرده و افزود: هزینه این طرح که ویژه دانش آموزان پایه دهم است از ۸۰۰۰ تومان به ۱۰۰۰۰۰ هزار تومان افزایش یافته است که در توان پرداخت خانواده‌ها نیست.
مجتبی طالبی کارشناس تربیت بدنی با بیان اینکه شاهرود تنها شهر کشور است که ۱۰۰ درصد دختران دانش آموز دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه از سالن‌های ورزشی استفاده می‌کنند، نیاز به سالن ورزشی را با توجه به نامناسب بودن فضای حیاط مدارس برای ورزش دانش آموزان، ضروری دانسته و گفت: ۸۵ درصد دانش اموزان دختر یک یا دو ناهنجاری قامتی دارند و ۵۲ درصد دانش آموزان اضافه وزن دارند.
مجید قنبریان کارشناس انجمن اولیاء و مربیان گزارشی از سرویس‌های مدارس به فرماندار ارائه کرده و گفت: در جهت تأمین نیاز خانواده و تأمین امنیت دانش آموزان، تمامی سرویس مدارس با مجوز سازمان تاکسیرانی و برچسب «سرویس مدارس» فعالیت کرده و رانندگان دوره آموزشی ویژه سرویس مدارس را نیز گذارنده اند.
وی به خانواده‌ها اطمینان داد به طور منظم و با حضور در آموزشگاه ها، کلیه سرویس مدارس نظارت خواهند شد.

نظر شما