شناسهٔ خبر: 28336199 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

وزیر ارشاد: اهالی هنر ،گنجینه فرهنگی دفاع مقدس را زنده نگه دارند

صاحب‌خبر -
 

سرویس سیاسی – اجتماعی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان و اهالی فرهنگ خواست با بهره گیری از ظرفیت های موجود، دوران دفاع مقدس را زنده نگه دارند.

عباس صالحی در مراسم گرامیداشت هفته دفاع مقدس در این وزارتخانه با تسلیت و گرامیداشت یاد و خاطر شهدای حادثه تروریستی اخیر در اهواز، دفاع مقدس را به اقیانوس وسیعی تشبیه کرد که هر کس به نوبه خود می تواند از این دوران الگوگیری، سرمشق سازی و الگوسازی کند تا بتواند بهره لازم را برای ادامه راه و زندگی خود موردنظر قرار دهد.

وی تاکید کرد: اهالی فرهنگ و هنر باید با بکارگیری همه ظرفیت های خود و تولید آثار فاخر و ارائه آن به جامعه علاوه بر حفظ گنجینه دفاع مقدس بتواند بیش از گذشته این دوران را زنده نگه دارند و به نسل های بعدی منتقل کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به شکست‌های تاریخی کشورمان از دوران صفویه تا قاجاریه گفت: دوران هشت سال دفاع مقدس، حافظه شکست‌های تاریخی ایرانیان از گذشته تاکنون را تغییر داد. وی به عظمت و جایگاه دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: دفاع مقدس در واقع لیله القدر دیگری برای ایرانیان محسوب می شود که بیشتر خصوصیات آن را همراه دارد.

صالحی افزود: در تاریخ ایران در مقطع دوره های صفویه تا قاجاریه، حافظه این مرز و بوم همراه با شکست بوده و فضایی از تزلزل و بی اعتمادی ملی را فراهم کرده بود اما دفاع مقدس، زمینه تغییر این حافظه در تاریخ را فراهم آورد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در دوران جنگ تحمیلی، ایادی استکبار و امپراطوری شرق و غرب و دیگران، همواره تضعیف ایران را موردنظر داشتند و این رویکرد همچنان ادامه دارد،تاکید کرد: با وجود ائتلاف جهانی دشمنان علیه کشورمان، ایران اسلامی سربلند و سرافراز از جنگ بیرون آمد و حتی یک وجب از خاک این سرزمین را به بیگانگان واگذار نکرد. صالحی در ادامه با اشاره به ابعاد و برخی ویژگی های دوران دفاع مقدس ، گفت: دفاع مقدس به جامعه ایرانی روحیه ملی داد و توانست تنوع اقوام و احزاب را در کنار هم ایجاد کند و وحدت ملی را برای این مرز و بوم رقم بزند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور متنوع افراد از اقوام، احزاب، ادیان و زبان های مختلف در کنار یکدیگر را از دیگر ویژگی های دفاع مقدس برشمرد و گفت: در کنار این ویژگی شهدا، آزادگان، جانبازان و مدافعان، حلقه دیگری به این حلقه وحدت ملی اضافه کردند و همگان به ویژه اقوام ایرانی این حس به آنها دست داد که در کنار هم برای ارزش های دینی، انقلابی و ملی جنگیدند و زنجیره ای دیگری را برای وحدت، انجسام و یکپارچگی و همصدایی ایجاد کردند.از این رو امروز همه اقوام ایرانی حس این حلقه پیوند را احساس و بر حفظ و ادامه آن تاکید می کنند.

صالحی افزود: شهدای جنگ تحمیلی اعم از عرب، بلوچ، بختیاری، فارس، لر و پیروان ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی همه کنار هم قرار گرفتند تا برای دفاع از ارزش های انقلابی دینی و ملی حرکت کنند چرا که معتقد بودند همه این ارزشها پشتوانه ملت و کشور ایران اسلامی خواهد بود.

وی همچنین دوران ۸ سال جنگ تحمیلی را فرصت دیگری برای الگوسازی و الگودهی اعلام کرد و گفت: هیچ دورانی در تاریخ ایران سراغ نداریم که کشور این گونه در چهارراه حافظه حوادث تاریخی قرار گرفته باشد، چرا که در این ۸ سال جغرافیای حضور ایرانیان از لحاظ سن، جنس، حضور کودک، نوجوان، پیر، جوان، اقوام، طبقات مختلف، حرفه ها و تنوع حضور در دوره دفاع مقدس بسیار زیاد بود.

صالحی با اشاره به تلاقی هفته دفاع مقدس امسال با ایام محرم حسینی گفت: همانطور که در حادثه عاشورا همگان اعم از پیر، جوان، کودک، نوجوان، زن و مرد حضور داشته اند در دفاع مقدس هم ما شاهد حضور افراد و تنوع شخصیت های مختلف بودیم.

در ادامه این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شماری از هنرمندان فعال حوزه دفاع مقدس مورد تجلیل قرار گرفتند.

نظر شما