شناسهٔ خبر: 28332816 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کوتاه از دانشگاه

تهران -ایرنا- سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ستاد آمایش آموزش عالی، بازدید سفیر فنلاند از دانشگاه تربیت مدرس، حضور هیات علمی فرانسه در دانشگاه شریف، حضور دانشگاه علم و صنعت در نمایشگاه ریلی آلمان و برگزاری همایش ژئومورفولوژی از جمله خبرهای کوتاه درباره دانشگاه ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موضوع طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی در چهل و دومین جلسه ستاد آمایش آموزش عالی با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اعضای ستاد آمایش آموزش عالی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.
وزیر علوم در این جلسه تصریح کرد: طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی، در راستای اجرایی شدن ماده 3 طرح آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و همچنین در راستای مفاد قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران است که برنامه اجرایی آن در دست بررسی است که پس از طی مراحل قانونی و تصویب، اطلاع رسانی خواهد شد.
وی همچنین با تاکید بر ملی بودن طرح آمایش و عزم و اراده جدی وزارت در اجرای آن خاصه در بخش های مهمی چون مدیریت منطقه ای و ساماندهی مؤسسات تأکید کرد و اظهار داشت: تحقق و اجرای کامل طرح آمایش، اعتلای آموزش عالی را به همراه خواهد داشت.
غلامی با بیان اینکه طرح ساماندهی با اولویت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی که سر بار دولت هستند با قوت و با هدف نهایی ارتقا وضعیت مؤسسات دنبال و بزودی به مرحله پیاده سازی و اجرا خواهد رسید.

**پیشنهاد سفیر فنلاند برای گسترش همکاری دانشگاه تربیت مدرس با دانشگاه تامپره
به گزارش ایرنا از دانشگاه تربیت مدرس، در نشست مشترک محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس و «کیجو انشیو نوروانتو» سفیر فنلاند در تهران با حضور برخی از اعضای هیأت علمی دانشکده های هنر، علوم زیستی، علوم انسانی و علوم پزشکی برگزار شد، بر گسترش تعاملات علمی و بررسی زمینه های همکاری دوجانبه تاکید شد.
براساس این گزارش در ابتدای این نشست سفیر فنلاند که برای دومین بار در دانشگاه تربیت مدرس حضور می یافت، از رنکینگ دانشگاه، تعداد دانشجویان مقطع دکتری و فارغ التحصیلان شاخص دانشگاه همچون اصغر فرهادی به عنوان موارد حائز اهمیت نام برد و بر وجود موضوعات متنوع برای همکاری طرفین تأکید کرد.
نوروانتو پیشنهاد برقراری ارتباط مستقیم با دانشگاه تامپره و برنامه های عملیاتی برای همکاری ارایه داد.
احمدی رییس دانشگاه تربیت مدرس نیز با اشاره به برنامه راهبردی و اهداف دانشگاه تصریح کرد: با وجود مشکلات و شرایط جهانی حاکم که تأثیرگذار است، دانشگاه به رشد و روند تکاملی خود ادامه می دهد. یکی از اهداف دانشگاه تربیت مدرس ارتقا رتبه جهانی دانشگاه و قرار گرفتن در زمره 200 دانشگاه برتر است.
وی به توسعه همکاری درباره صلح مثبت و همچنین تجربه موفق کشورهای اسکاندیناوی به ویژه فنلاند در این زمینه اشاره کرد و همکاری در حوزه علوم زیستی که دانشگاه تربیت مدرس در آن توانمندی های بسیار دارد را به همراه همکاری در حوزه هنر مطرح کرد.
رئیس این دانشگاه از ملاقات خود با معاون وزیر آموزش عالی فنلاند در اجلاس سال 2017 علم و فناوری، ملاقات با لاکسو رئیس دانشگاه تامپره، ترجمه کتاب شاهنامه به زبان فنلاندی توسط پروفسور یاکو هامین آنتیلا به عنوان تجربیات خوب یاد کرد.
سعیدی همچنین همکاری با دانشگاه های فنلاند برای پذیرش دانشجو در دوره های کوتاه مدت و همکاری در حوزه اراسموس پلاس را پیشنهاد داد و پیشبرد همکاری ها به صورت پایین به بالا را مناسب ارزیابی کرد.
سفیر فنلاند پس از پایان این نشست از آزمایشگاه های دانشکده های علوم زیستی و علوم پزشکی بازدید کرد.

**حضور هیأتی عالی رتبه از CNAM فرانسه در دانشگاه شریف
به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی شریف، معاون کنسرواتور ملی هنر و حرفه فرانسه (CNAM) در راس هیأتی از این دانشگاه بازدید کرد و به مذاکره حول گسترش همکاری ها پرداختند.
این هیأت متشکل از تیبو دوشن معاون مدیرکل در استراتژی و توسعه، کریم مجاد مسئول توسعه بین الملل، استفان ناتکین مدیر مدرسه ملی بازی و رسانه و مسئول گروه رسانه و مرکز مطالعات و پژوهش انفورماتیک و ارتباطات، تییری کویل متخصص آموزش حرفه ای میانی و آموزش ادارات دولتی و خانم تی کیم اوآن وو مسئول روابط بین الملل این مرکز آموزش عالی فرانسوی است.
همچنین در این دیدار درباره راه های همکاری متقابل درباره دوره های کارآموزی، ارائه دوره های آموزش حرفه ای برای متخصصین صنایع مختلف و همکاری در ارائه دوره های آموزش از راه دور از جمله محورهای همکاری بحث شده میان دو طرف بود.
براساس این گزارش مقرر شد تا بر اساس مذاکرات صورت گرفته در آینده ای نزدیک همکاری میان شریف و CNAM در تعداد مشخصی از حوزه های مذکور عملیاتی سازی شود. این هیأت همچنین از مجتمع خدمات فناوری شریف بازدید کردند و از نزدیک با فعالیت های این مرکز بالاخص در زمینه انتقال فناوری و تجاری سازی ایده های نوآورانه آشنا شدند.
کنسرواتور ملی هنر و حرفه فرانسه (CNAM) در زمینه ارایه دوره های حرفه ای براساس نیازهای صنعت در فرانسه پیشتاز است. همچنین موسسات علمی فرانسوی از جمله شرکای اصلی بین المللی دانشگاه صنعتی شریف هستند که این امر در امضای 10تفاهم نامه با دانشگاه های فرانسوی و عملیاتی سازی نیمی از آن ها در قالب دوره ها و پروژه های مشترک اجرا شده است.

**حضور پررنگ دانشکده مهندسی راه آهن در نمایشگاه ریلی InnoTrans 2018 آلمان
به گزارش ایرنا از دانشگاه علم و صنعت، گروهی از اعضاء هیات علمی دانشکده مهندسی راه آهن در نمایشگاه ریلی InnoTrans 2018 با عنوان مهم ترین گردهمائی بین المللی متخصصین و صنعتگران حمل و نقل ریلی که در شهر برلین آلمان برگزار شد با ارایه غرفه به نمایندگی از این دانشگاه و صنعت ریلی کشور با حمایت راه آهن جمهوری اسلامی ایران حضور یافت.
از جمله اهداف حضور در این نمایشگاه معرفی دانشگاه علم و صنعت ایران و شناساندن جایگاه دانشکده مهندسی راه آهن در صنعت ریلی کشور و جهان می باشد. برقراری ارتباط آکادمیک با دانشگاه های پیشرو در زمینه صنعت ریلی، تبادل استاد و دانشجو، استفاده از فرصت های مطالعاتی برای اساتید و دانشجویان، انجام پروژه های پژوهشی بین المللی مشترک، ایجاد ارتباط مابین شرکت ها و صنعتگران داخلی و خارجی و توسعه نشریه دانشکده مهندسی راه آهن تحت عنوان International Journal of Railway Research سایر اهداف مدنظر بوده است.

**ششمین همایش ملی ژئومورفولوژی و چالش های پیش رو در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود
به گزارش ایرنا از دانشگاه شهید بهشتی، ششمین همایش ملی ژئومورفولوژی و چالش های پیش رو به همت انجمن ملی ژئومورفولوژی و با همکاری دانشگاه شهید بهشتی در تاریخ 2 آبانماه 97 در این دانشگاه برگزارمی شود.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به لینک سایت http://geomorphologyconf.ir/ مراجعه کنند.
**9103**9129

نظر شما