شناسهٔ خبر: 28331628 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

راهکارهای رفع بوی بد فرودگاه امام(ره) در اسلامشهر بررسی شد

اسلامشهر- راهکارهای رفع بوی بد فرودگاه امام(ره) با حضور مسئولان سازمان محیط زیست در اسلامشهر بررسی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه بررسی بوی نامطبوع فرودگاه امام خمینی(ره) بعد از ظهر سه شنبه با حضور تعدادی از مسئولین استانی و نیز شهرستان اسلامشهر برگزار شد.

۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع بوی نامطبوع فرودگاه امام در نظر گرفته شده است

سرپرست فرمانداری اسلامشهر در این جلسه طی سخنانی ضمن تسلیت شهادت هم وطنان اهوازی در حادثه تروریستی اخیر گفت: افزایش انتشار بوی نامطبوع در مسیر فرودگاه امام خمینی(ره) اثر نامطلوبی دارد و اقدامات مناسبی برای مهار و کنترل این بو انجام شد و در حوزه اسلامشهر نیز گزارشی توسط محیط زیست این شهرستان تهیه شد.

مسعود مرسلپور با بیان این که انتشار بوی نامطبوع می تواند شائبات نادرستی از وضعیت زیست محیطی کشورمان در سطح بین المللی ارائه دهد، افزود: برای همگام کردن بخش های تولیدی و واحدهای صنعتی تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، باید همه مسئولان و دست اندرکاران با تشریک مساعی و اتفاق نظر در جهت رفع این مشکل زیست محیطی گام بردارند.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان تهران نیز در این جلسه گفت: نباید فکر کنیم، که می توانیم به بهانه وجود بیکاری و عدم رونق تولید می توان محیط زیست را آلوده کرد، خیر، اگر هر واحد صنعتی مقررات محیط زیستی را تمکین نکند، به دلیل حفظ سلامت مردم با آن واحد برخورد خواهد شد.

کیومرث کلانتری با اشاره به بازدید استاندار تهران افزود: تا این لحظه ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع بوی نامطبوع منطقه در نظر گرفته شده که نیمی از این میزان طبق مصوب شورای برنامه ریزی استان تهران به شرکت آب و فاضلاب اختصاص یافته است و اجرای تصفیه خانه اسلامشهر و واوان در اولویت اول باشد، یک اعتباری نیز برای جهاد کشاورزی و یک اعتبار برای محیط زیست در خصوص رصد و پایش محیط زیست و یک اعتبار برای لایروبی کانال های آب در نظر گرفته شده است.

وی بر پیگیری مانده این اعتبارات تاکید کرد و افزود: متاسفانه در برخی از تصفیه خانه ها شامل دور باطل هستیم، یعنی پساب به نهرهایی باز می گردد، که آلوده است، باید محل مصرف پساب ها در اسلامشهر مشخص شود، سازمان محیط زیست بر اساس تکلیفی که دولت کرده است، پیگیر این بوی نامطبوع خواهد بود، باید تک تک واحدهای صنعتی در این امر ورود کنند و محیط زیست را یا خود ببینند و بدانند هزینه برای محیط زیست قطعا از بین نخواهد رفت.

ورود فاضلاب به رودخانه های کن و کرج ایجاد بوی نامطبوع می کند

مدیرکل بازرسی استاندار سازمان محیط زیست کشور نیز در این جلسه گفت: نباید نسبت به محیط زیست خود بی اهمیت باشیم، ما بر اساس منشور اخلاقی حقوق شهروندی وظیفه داریم، که بوی نامطبوع را رفع کنیم.

رحمان وهاب زاده اضافه کرد: همه ما وظیفه حمایت از تولید ملی را داریم، ولی در خصوص صیانت از محیط زیست با کسی تعارف نداریم، زمانی که زندگی به خطر می افتد، نباید چشم پوشی و اغماض کرد، البته باید تولیدکنندگان بدانند، که ما در کنار آن ها هستیم، نه در کمین آن ها ولی نباید یک تولیدکننده تنها به فکر تولید بوده و برای حفاظت از محیط زیست اهمیتی قائل نشود.

شهردار اسلامشهر سخنران بعدی این جلسه بود، که طی سخنانی به قرار گرفتن اسلامشهر بین ۲ رودخانه « کن» و « کرج» اشاره کرد و اظهار داشت: در این ۲ نهر فاضلاب ریخته می شود و پایایی آب نیز در این ۲ نهر وجود دارد، که منجر به بوی نامطبوع به خصوص در تابستان می شود و نیازمند است، دوستان آب منطقه ای برای سامان دهی این ۲ رودخانه وارد عمل شوند.

حسین طلا افزود: پساب ناشی از تصفیه خانه اسلامشهر مناسب برای استفاده در آبیاری های شهرداری است، اما اعتباری برای خطوط انتقال نداریم و به همین دلیل این پساب مجددا به فاضلاب برگشته و دبی فاضلاب را افزایش می دهد.

بوی بد مسیر و اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) حدود ۴ سال است، که توسط اداره کل حفاظت از محیط زیست استان تهران پیگیری می شود، اما علی رغم بیان مطالبی در خصوص این بو، هنوز موفق به رفع این بوی نامطبوع نشده است و طی سال گذشته جلسات و بازدیدهای مختلفی برای رفع این بوی نامطبوع برگزار شده است.

نظر شما