شناسهٔ خبر: 28319085 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«بررسی مطبوعات»

وداع شکوهمند با فرزندان شهید وطن

تهران- ایرنا- مردم خوزستان با سردادن شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر منافق» و «حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست» با فرزندان شهید وطن وداعی شکوهمند کردند تا بار دیگر نشان دهند آنهایی که به دنبال ضربه زدن به وحدت ملی ایران هستند در خیالی خام به سر می برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ «همبستگی ملی در مراسم تشییع عزیزان ملت، توسعه گردشگری مستلزم نگاه ویژه به جاذبه های استان ها و مدارس، میدان و فضایی برای مهارت آموزی دانش آموزان» از جمله مهمترین موضوعات اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود که در مطبوعات امروز (سه شنبه) برجسته شده است.

**همبستگی ملی در مراسم تشییع عزیزان ملت
صبح دوشنبه 2 مهر 1397خورشیدی مراسم تشییع پیکر 24 شهید عملیات تروریستی مراسم رژه اهواز با حضور مردم و عده ای از مسوولان انجام گرفت. مراسمی که بار دیگر وحدت ایرانیان را نشان داد و در یک همبستگی ملی به تشییع عزیزترین فرزندان ملت پرداختند. بنابراین چنین حوادثی همواره محکوم بوده و نتوانسته هیچ خدشه ای به تمامیت ارضی ایران وارد کند.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «قلب ایران در اهواز تپید» نوشت: در حالی که هنوز قلوب شیعیان از غم امام‌حسین(ع) دلگیر بود یک حمله تروریستی بر داغ ملت ایران افزود. 25 نفر از مردم شریف کشور که کوچک‌ترین آنها طاهای 4 ساله بود به شهادت رسیدند و دیروز پیکر آنها تشییع شد. تاریخ شهادت می‌دهد که همبستگی پایداری بین مردم این سرزمین وجود داشته است و در بزنگاه‌های گوناگون مردم کشور حامی یکدیگر بوده‌اند و در همبستگی مردم ایران، زبان و قومیت و... نقشی نداشته است که همه ایرانی بوده‌اند. از این رو بود که قلب ایران در اهواز تپید و همه ایرانیان در این اندوه شریک بوده‌اند.

در ادامه آمده است: این مراسم از ساعات آغازین صبح یعنی 8:30 دقیقه از مقابل حسینیه عاشقان ثارا... و با سردادن شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر منافق و حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست آغاز شد. نماز بر پیکر شهدای حادثه تروریستی اهواز باحضور پرشور مردم اهواز و به‌امامت آیت‌ا... موسوی‌جزایری اقامه شد. همچنین لازم به ذکر است که طی این مراسم وزیر اطلاعات از دستگیری بخش عمده‌ای از عوامل حادثه تروریستی خبر داد و گفت عقبه آنها تا آخرین نفر شناسایی خواهند شد.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «بدرقه روی دوش ایران» می نویسد: شنبه سیاه روزی است که از خاطر مردم ایران پاک نخواهد شد؛ همان‌روزی که تروریست‌های تجزیه‌طلب برای رسیدن به اهداف خود آتش به سمت ملت گشودند. در آن روز هیچ‌کس تصور نمی‌کرد دشمنان به این حد از رذالت رسیده باشند که حتی به زنان و کودکان نیز رحم نکنند و ترور کور را دستور کار خود قرار دهند تا شاید در پیشگاه اربابان خود خوش رقصی کنند. آن روز تلخ بر مردم ایران گذشت و دیروز اهالی اهواز برای بدرقه شهدای این جنایت به خیابان‌های شهر آمدند؛ خیابان‌هایی که روزگاری جای چکمه ناپاک رژیم بعث را تحمل کرده بود و امروز جوررد پای پس‌مانده‌های همان تفکر را می‌کشد.درست مانند دوران دفاع مقدس، عطر شهدا بوی نجاست حضور تروریست‌ها را تحت تاثیر قرار داده بود و تابوت شهدا روی دست مردم در شهر خودنمایی می‌کرد.

در ادامه می خوانیم: مراسم از حدود ساعت هشت صبح آغاز شد. در این مراسم جمع کثیری از مسئولان لشکری و کشوری از جمله دبیر تشخیص مصلحت نظام، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع، جانشین فرمانده‌کل سپاه پاسداران، فرمانده هوانیروز ارتش، نماینده ولی فقیه در خوزستان، استاندار خوزستان، جمعی از نمایندگان مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و مردم را همراهی می‌کردند همچنین رسانه‌های مختلف داخلی و بین‌المللی برای پوشش این مراسم حضور داشتند.

روزنامه «اعتماد» در گزارشی با عنوان «دریغ و حماسه» آورد: مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی که روز شنبه در اهواز صورت گرفت، صبح دیروز با حضور گسترده مردم خوزستان از مقابل حسینیه ثارالله اهواز برگزار شد. مردم غیور جنوب کشور که برای بدرقه پیکر پاک شهدای حادثه تروریستی در مقابل حسینیه حاضر شده بودند با سر دادن شعار‌هایی چون مرگ بر منافق و حسین حسین شعار ماست شهادت افتخار ماست از پیکر شهدا استقبال کردند. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از سخنرانان این مراسم بود. رضایی در آغاز ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت تعدادی از هموطنان در حمله تروریستی روز شنبه اهواز گفت: یاد امام و شهدای دفاع مقدس و عزیزانی از زن و مرد را که در این حادثه تلخ و تحمیلی به شهادت رسیدند، گرامی می‌داریم.

در ادامه می خوانیم: امیر سرتیپ حاتمی، وزیر دفاع دولت دوازدهم دیگر سخنران این مراسم بود. او در این مراسم با عرض تسلیت مجدد به شهادت رسیدن و مجروح و آسیب‌دیدن جمعی از هموطنان بی‌دفاع کشورمان گفت: تروریست‌ها منتظر دست انتقام ملت ایران باشند. سید‌محمود علوی نیز در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی اهواز در سخنانی با بیان اینکه شهادت و خون ریختن عزیزان خوزستانی برای خوزستانی‌ها امر تازه‌ای نیست، اظهار داشت: تاریخ خوزستان با شهادت در هم آمیخته شده‌ است.

**توسعه گردشگری مستلزم نگاه ویژه به جاذبه های استان ها
ایران با برخورداری از آب و هوا و طبیعت متفاوت می تواند به عنوان یک مقصد گردشگری مهم در منطقه تبدیل شود زیرا تمام استان های کشور از جاذبه های تاریخی، طبیعی و ... مختص به خود برخوردار هستند و می توانند به مقصدهایی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شوند. از این رو باید نگاه ویژه ای به توسعه زیرساخت ها در استان ها داشت تا از این رهگذر بتوانیم به توسعه گردشگری دست پیدا کنیم.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «رونق گردشگری مشگین شهر در گرو توسعه اماکن اقامتی» نوشت: گردشگری مشگین شهر مستلزم نگاه حمایتی مسئولان مربوطه به زیرساخت‌های این شهرستان استان اردبیل در توسعه اماکن اقامتی است که این امر منجر به رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای قشرهای مختلف مردم این منطقه خواهد شد.طبیعت زیبای سبلان آغوش مهر گشوده و دستان پربرکتش را بر سر خاک مشگین شهر کشیده تا عطر دل‌انگیزش نوازشگر روح و جان مسافران باشد و هوای خنکش چون روح مسیحایی، جانی دوباره به مردمی بدهد که خسته و گریزان از دود و دم شهر، به این دیار سفر می‌کنند. اینجا مشگین شهر است، جایی که تاریخ و طبیعت به هم پیوند می‌خورد و آثار خدادادی و میراث بی‌شمار تاریخ چون محوطه باستانی «شهریئری» با قدمت 7هزار ساله، «کهنه قلعه» و بقعه «شیخ حیدر»، آن را به یکی از شهرهای گردشگرپذیر کشور تبدیل کرده است.

در ادامه آمده است: در طبیعت بی‌نظیر سبلان، تضاد طبیعت مشهود است و در کنار داغ‌ترین چشمه‌های آبگرم معدنی، چشمه‌های زلال و خنک جاری است و به لطف سرمایه‌گذاران، مجتمع‌های آب درمانی که هر کدام الگو و ترکیبی از معماری سنتی ومدرن است، امکاناتی ویژه را برای گردشگران فراهم کرده است.

روزنامه «جوان» در گزارشی با عنوان «200 واحد بوم گردی گردشگری سیستان و بلوچستان را رونق می بخشد» آورده است: وجود مناطق مختلف گردشگری از جمله ظرفیت‌هایی است که در صورت ایجاد زیرساخت‌ها می‌تواند به رونق اقتصادی مردم منطقه‌ای منجر شود. سیستان‌وبلوچستان از جمله استان‌های گرم وخشک کشور به شمار می‌رود که به علت دارا بودن زمینه‌های مختلف گردشکری ازجمله مناطق روستایی و انواع صنایع دستی و محصولات غذایی نام‌آشنایی در این زمینه است. با این حال وجود اماکن مذهبی و زیارتی در این استان که کمتر شناخته شده است می‌تواند به رونق اقتصادی مردم منطقه منجر شود؛ موضوعی که موجب شد تا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، گردشگری مذهبی را ظرفیتی بسیار خوب در سیستان و بلوچستان عنوان کند.

در ادامه می خوانیم: از آنجا که آشنایی با آداب و رسوم هر منطقه، حفظ و گسترش مشاغل در روستاها، ایجاد کسب و کار جدید و فرصت‌های نو برای جوان‌ترها و پایداری محیط‌زیست از جمله مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی واحدهای بوم‌گردی است، لذا این مهم می‌طلبد تا در این زمینه برنامه‌ریزی شود. ‌علیرضا جلالزایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در تأیید این موضوع می‌گوید: «هم اینک موافقت اولیه برای راه‌اندازی 80 اقامتگاه بوم‌گردی در این استان صادر شده است که با این اقدام تعداد این اقامتگاه‌ها از 15 مورد کنونی به 200 اقامتگاه افزایش می‌یابد.»

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «شوق ایرانیان برای سفر به خارج» می نویسد: گردشگری درحال حاضر چرخ اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا را به‌گردش درآورده و رتبه نخست صنعت بسیاری از کشورها را از آن خود کرده است. نگاهی به آمار گردشگران ایرانی در کشورهای دیگر نشان‌دهنده عادت ایرانی‌ها به سفر و گردشگری است، پتانسیلی که متاسفانه چندین دهه نادیده گرفته شد و موجب رونق اقتصاد کشورهای دیگر شده است. کشورهای همسایه ایران در سال‌هایی که صنعت گردشگری کشور ما با بی‌مهری مسئولان مواجه بود، درحال برنامه‌ریزی، توسعه و شکوفایی گردشگری در کشورشان بودند. به گزارش(dnaunion) 16 درصد ایرانیان در 12 ماه گذشته سفر هوایی را تجربه کرده‌اند. سفری که این روزها هزینه آن گران شده و همین موضوع باعث شده مسافران کشورمان کمتر سراغ این سفرهای هوایی بروند.

در ادامه می خوانیم: در آیین ایرانیان، سفر کردن همیشه از موضوعات مهم است. در سفر سبک های رفتاری متفاوتی دیده می‌شود و عوامل مختلفی مثل ماجراجویی، تجربه جدید، لذت بردن از طبیعت و ... در انتخاب این سبک ها موثر هستند. در این بررسی میزان علاقه‌مندی ایرانیان به سبک های مختلف سفر و تفاوت دیدگاه آنان با سایر کشورها ارائه شده است 52 درصد ایرانیان با ایده‌ سفر به خارج از کشور موافقند. این درحالی ا‌ست که ساکنان اکوادور با 64 درصد بالاترین میزان و ساکنان کرواسی با 4 درصد کمترین میزان علاقه‌مندی را به خود اختصاص داده‌اند.

**مدارس؛ میدان و فضایی برای مهارت آموزی دانش آموزان
مدرسه به مثابه مکانی است که در آن کلاس‌های درس برگزار می‌شود و عده‌ای کارگزار و معلم به خدمت مشغول هستند و در آن‌جا کار آموزش را انجام می‌دهند و دارای وظایف و هدف های معینی هستند که یکی از آنها تربیت نیروهایی برای مدیریت آینده کشور است؛ نیروهایی که باید از بسیاری جهات در رفاه و آسایش به سر ببرند تا بتوانند با آرامش خیال به مسوولیت خود بپردازند.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «نشاط؛ گمشده ای بزرگ در مدارس» نوشت: دو، سه روز از آغاز سال تحصیلی جدید می گذرد و در همین مدت زمان کم هم می‌توان متوجه گمشده‌ای بزرگ در مدارس کشور شد؛ گمشده ای که در سال های اخیر هر روز جای خالی‌اش بیشتر احساس شده اما در میان هزاران مشکل جامعه توجه چندانی به آن نشده است. «نشاط» گمشده این سال های مدارس است که هم دانش آموزان را متاثر از خود کرده و بر میزان یادگیری تحصیلی شان اثر گذاشته است و هم مربیان را از نقش‌های اصلی خود در مدرسه دور کرده است. اینکه چه شده است مدارس کشورمان آن شور و نشاط سال‌ها و دهه‌های قبل را ندارد و فقط محلی برای گذران وقت و انرژی دانش آموزان تبدیل شده است، سوالی است که وزیر آموزش و پرورش ریشه اصلی آن را در خارج از محیط مدرسه معرفی می‌کند و می‌گوید آسیب‌های امروز فضای مدرسه نشات گرفته از موضوعات خارج از مدرسه است.

در ادامه آمده است: محمد بطحایی در خصوص راه‌های مقابله با آسیب‌هایی که دانش آموزان دچارش شده‌اند و این امر موجب شده شادی و نشاط تا حدی از مدارس گرفته شود، می‌گوید: امروز از طریق سامانه‌ای که در معاونت پرورشی وجود دارد، مدام رفتارهای دانش آموزان مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه نشانه‌های آسیب‌های اجتماعی در بچه‌ها مشاهده شود، بلافاصله قبل از اینکه اتفاقی بیفتد و دانش‌آموز درگیر آسیب شود، معاونت و تیم‌های مشاوره وارد عمل می‌شوند و تا جایی که در بضاعت‌شان است، تلاش می‌کنند که قبل از وقوع اتفاق، جلویش را بگیرند.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «آسیب هایی که دانش آموزان را تهدید می کند» نوشت: آسیب های مختلف کودکان و نوجوانان را تهدید می کند و همین مساله نیازمند هوشیاری والدین و اولیای مدرسه است تا بتوان در اسرع وقت از بروز و تشدید هرگونه آسیب در بین دانش آموزان جلوگیری کرد. با بررسی سلامت روان دانش آموزان باید گفت که اضطراب، فقر، طلاق، اعتیاد، خشونت و بدسرپرستی به عنوان عوامل مخاطره آمیز خانوادگی شناخته می شوند.

در ادامه می خوانیم: شیوا دولت آبادی رییس انجمن روانشناسی ایران درباره نیازها و چگونگی آگاهی بخشی به دانش آموزان در برابر آسیب های تهدیدکننده می گوید: دانش آموزان در سنین کودکی و نوجوانی قرار دارند، طبیعتاً نیاز یک کودک در مقطع دبستان با یک نوجوان درگیر با بلوغ متفاوت است. مدرسه مسوولیت های متعددی درباره اقداماتی که در درون گروه های کودکان اتفاق می افتد؛ همچون قلدری، بسته بندی دانش اموزان و سوءاستفاده از دانش آ»وزان دارد و باید حساسیت کافی نسبت به این رفتارها اعمال شود.

روزنامه «فرهیختگان» در گزارشی با عنوان «جریان‌شناسی گران‌ترین مدارس تهران» می نویسد: رجوع به اصل 30 قانون اساسی و فهم تکلیف دولت برای ایجاد تحصیل رایگان برای تمام طبقات جامعه، اولین جرقه‌ای را که در ارتباط با رشد مدارس پولی و بسیار گران‌قیمت در ذهن ایجاد می‌کند، مقوله بی‌عدالتی آموزشی است. موضوعی که بارها و بارها در ارتباط با آن سخن گفته شده است و از دانش‌آموزان تا والدین و اساتید دانشگاه و وزرا و... نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. به هرحال اینکه چطور می‌شود بخشی از جامعه که از بنیه مالی برخوردارتر هستند، متفاوت با دیگران آموزش ببینند و بخش دیگری که از کم‌توانان مالی در جامعه هستند، با وجود داشتن فرزندان باهوش‌تر از چنین شرایطی محروم باشند؟ با وجود تبلیغاتی هم که در تلویزیون می‌شود که فلان آقا یا فلان خانم از یک شهرستان آمده و جزء رتبه‌های برتر کنکور شده اما واقعیت چیزی خلاف این است و بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد قبولی و ورود کسانی که در مدارس خاص درس می‌خوانند و به صورت غیردولتی و خصوصی آموزش می‌بینند در دانشگاه‌ها بیشتر است و این دانش‌آموزی که از فلان روستای کشور قبول شده است، در حد استثنا و معجزه‌ای بوده است.

در ادامه آمده است: چند جریان مختلف در کشور حضور دارند و عموم جریان‌ها که یا ریشه در افرادی که مسئولیت‌هایی را در گذشته یا حال حاضر دارند یا اینکه سازمان‌ها و‌نهادها هم در این حوزه حضور دارند، مدارس غیرانتفاعی را تاسیس کرده‌اند و حالا این مدارس تبدیل به برند شده است.مثلا اگر در یکی از خیابان‌های تهران مدرسه‌ای باشد، فقط خیابان‌های اطرافش را پوشش نمی‌دهد بلکه اقصی‌نقاط تهران را پوشش می‌دهد و از همه جای شهر به آنجا رجوع می‌کنند و به خاطر همین استقبال فراگیر، اکثرشان از یک سال قبل فرآیند جذب و گزینش را آغاز کرده‌اند.

پژوهش**9370**9131

نظر شما