شناسهٔ خبر: 28313780 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مهمترین اخبار جهان (7-19)

رئيس جمهور کشورمان و رجب طیب اردوغان رئيس جمهور ترکيه در نیویورک با يکديگر دیدار کردند.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، مهمترين عناوين خبري 12 ساعت گذشته به شرح زير است:

ایران
// حسن روحانی رئیس جمهور ایران و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نیویورک دیدار کردند.
// رئیس جمهور ایران گفت: در صورتی که دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ به تعهدات خود پایبند باشند، تهران نیز در این توافق باقی خواهد ماند. (خبرگزاری رویترز)
// در پایان نشست وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ که با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک آغاز شده بود با تاکید بر ارتقای روابط گسترده‌تر اقتصادی با ایران از طریق ساز و کار ویژه مالی؛ رفع تحریم‌های اقتصادی و همکاری مستقیم و چند جانبه با ایران به کار خود پایان داد. (خبرگزاری صدا و سیما)
// وزیر امور خارجه ایران گفت: حدود دوازده گزارش آژانس تاکید دارد که ایران به تعهداتش پایبند بوده است و اعضای کمیسیون برجام نیز بر پایبندی ایران به تعهداتش حمایت می‌کنند. (شبکه تلویزیونی الجزیره)
// رئیس جمهور ایران در اجلاس صلح برای بزرگداشت نلسون ماندلا گفت: این یک واقعیت تاریخی است که دولتمردان بزرگ به جای «دیوار»، «پل» می‌سازند. هر اندازه نژادپرستی، تبعیض نژادی و بیگانه هراسی ایجاد دیوار میان ملت‌ها را آسان می‌سازد، گفتگو، مدارا و همزیستی مسالمت آمیز خمیرمایه بنای پل میان اختلافات و دودستگی هاست. (خبرگزاری صداوسیما)
// وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد: در پی اقدامات صورت گرفته در آغازین دقایق حادثه تروریستی ۳۱ شهریور اهواز، هویت تیم ۵ نفر تروریستی وابسته به گروه‌های تجزیه طلب تکفیری تحت حمایت کشور‌های مرتجع عربی شناسایی و خانه تیمی این تروریست‌ها کشف و ۲۲ نفر از عوامل پشتیبانی کننده و دخیل در حادثه مذکور دستگیر گردیدند. (خبرگزاری صدا و سیما)
// سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت:: جلسه بررسی نهایی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (مربوط به FATF) امروز و با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذیربط در این کمیسیون برگزار می‌شود (خبرگزاری صدا و سیما)

اتحادیه اروپایی
// مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما به اجرای برجام همچنان ادامه خواهیم داد. (خبرگزاری صداوسیما)

آمریکا
// وزیر امور خارجه آمریکا گفت: با روس‌ها درباره بحران سامانه موشکی اس- ۳۰۰ گفتگو خواهیم کرد و اجازه هیچ اقدامی را که منافع ما را تهدید کند، نخواهیم داد. پمپئو خواستار آزادی همه بازداشت شدگان آمریکایی در ترکیه شد و تاکید کرد تا پایان کامل برنامه هسته‌ای کره شمالی تحریم‌های این کشور لغو نخواهد شد. (شبکه تلویزیونی المیادین)
// رئیس شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: روسیه در فروش سامانه اس - ۳۰۰ به سوریه بازنگری کند، زیرا این اقدام بطور قابل ملاحظه‌ای تنش را تشدید می‌کنند. (خبرگزاری صداوسیما)
// مقامات کارولینای جنوبی امریکا درباره طغیان رودخانه‌ها به ساکنان هشدار دادند؛ افرادی که حتی در مناطق آسیب پذیر زندگی نمی‌کنند منازل خود را ترک کنند، زیرا در صورت طغیان رودخانه ها، جاده‌های مواصلاتی مسدود و ساکنان اینگونه مناطق نیز گرفتارخواهند شد. تاکنون میزان خسارات ناشی از این طوفان مخرب که آن را یکی از ده طوفان مرگبار آمریکا توصیف می‌کنند، ۴۴ میلیارد دلار برآورد کرده اند. (خبرگزاری آسوشیتدپرس)
// فرستاده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد: این کشور میزان کمک‌های بشردوستانه به آوارگان روهینگیایی در میانمار و بنگلادش را با افزایش ۱۸۵ میلیون دلاری تقریبا دو برابر کرده است. (خبرگزاری رویترز)

روسیه
// سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: تصاویر دریافتی از صفحه سامانه اس ۴۰۰ در پایگاه حمیمیم سوریه اثبات می‌کند مسئولیت کامل سرنگونی هواپیمای ایلوشین ۲۰ روسیه با اسرائیل است. (شبکه تلویزیونی روسیا الیوم)
// وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: روسیه تا ۱۵ روز دیگر سامانه‌های ضد هوایی اس-۳۰۰ را به ارتش سوریه تحویل خواهد داد تا در چارچوب حادثه سقوط هوایپمای روسیه توانایی مبارزه ارتش سوریه تقویت شود. واشنگتن به این تصمیم روسیه واکنش نشان داد و آن را عاملی برای تنش دانست. (خبرگزاری اسپوتنیک)
// وزارت امور خارجه روسیه در اعتراض به بازداشت یک شهروند این کشور در فرودگاه شهر اسلو پایتخت نروژ به ظن جاسوسی، سفیر این کشور را احضار کرد. (خبرگزاری رویترز)
// وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه تل آویو در حادثه سرنگونی هواپیمای روسی نقشی نداشت، دروغ است. (شبکه تلویزیونی المیادین)

سوریه
// سفیر سوریه در مسکو گفت::کشورش برای حفاظت از خود در برابر اقدامات تهاجمی اسرائیل و مقابله با رفتار بیشرمانه رژیم تل‌آویو به سامانه موشکی اس-۳۰۰ روسیه نیاز دارد. ریاض حداد سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه و کشته شدن نظامیان روس در خاک سوریه را نتیجه رفتار وقیحانه رژیم اسرائیل و تهاجم این رژیم به خاک سوریه دانست. (خبرگزاری اسپوتنیک)

سازمان ملل
// مجسمه نلسون ماندلا رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی به مناسبت صدمین سالروز تولد او در مقر سازمان ملل در نیویورک رونمایی شد. دبیرکل سازمان ملل گفت: این مجسمه، یادآور ارزش‌های ماندلا خواهد بود. (شبکه تلویزیونی آسوشیتد پرس)

ماداگاسکار
// ژاندارمری ماداگاسکار اعلام کرد: جسد یک دیپلمات آمریکایی که در ماداگاسکار مأمور به خدمت بود روز یکشنبه در محل سکونتش در آنتاناناریوو پایتخت این کشور پیدا شد. ظاهرا وی توسط مردی کشته شده که هم اکنون زندانی است. (خبرگزاری فرانسه)

آرژانتین
// رئیس جمهور آرژانتین گفت: ما قصد گرفتن کمک مالی بیشتری از صندوق بین المللی پول را داریم اگرچه نمی‌توانم بگویم که چه مبلغی دریافت خواهیم کرد، ولی مذاکرات در این باره در حال انجام است. دولت آرژانتین ماه ژوئن گذشته وام سه ساله‌ای به ارزش ۵۰ میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول دریافت کرد. (خبرگزاری فرانسه)

آلمان
// شرکت زیمنس اعلام کرد: ۲۹۰۰ فرصت شغلی را در آلمان در چارچوب برنامه بازسازی اقتصادی با هدف صرفه جویی پانصد میلیون یورو، تعدیل می‌کند. این تصمیم در چارچوب برنامه تجدید ساختار زیمنس با عنوان " دورنمای ۲۰۲۰ و بعد از آن" گرفته شده است که بر اساس آن این غول صنعتی قصد دارد پنج زیرمجموعه اصلی اش را به سه زیر مجموعه تبدیل کند. (خبرگزاری رویترز)

فلسطین
// اداره بهداشت غزه اعلام کرد: کمبود دارو‌های اساسی در نوار غزه زندگی هزاران نفر از بیماران به ویژه افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن را در معرض خطر قرار داده است. (خبرگزاری شین هوا)

مصر
// دادگاهی در مصر حکم اعدام ۲۰ نفر از اعضای اخوان المسلمین را تایید کرد. براساس اظهارات مقامات قضائی مصر، این افراد به جرم حمله به نیرو‌های پلیس که منجر به کشته شدن ۱۴ نفر از آنان شده است، به اعدام محکوم شدند. (خبرگزاری شین هوا)

نظر شما