شناسهٔ خبر: 28313239 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

انرژی پاک هدیه ناب خداوند به خوزستانی ها/ چگونه انرژی پاک را در دستان خود بگیریم

خوزستان، دیار آفتاب و سرزمینی آفتابگیر است.انرژی خورشید، نعمتی خدادادی که تقریبا بیشتر ماه های سال در خوزستان دارای تابشی بالای 40 درجه سانتیگراد است.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خوزستان شاهد تابش پرقدرت انرژی خورشید در این دیار هستیم و بالطبع می توان، آن را استانی گرم و با آفتابی سوزان توصیف کرد. حال که این سرزمین منبع خدادای انرژی های پاک و تجدید پذیر است.

امیر رستمی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان ابتکار تلاش پایدار (EPT)در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: پنل خورشیدی یکی از اجزای نیروگاه خورشیدی است که از اجزای کوچکتری به نام سولارسل(سلول خورشیدی) تشکیل شده است.  بیشترین تکنولوژی که امروزه به صورت تجاری در نیروگاه های خورشیدی  استفاده می شود، جنس سلسیوم است. سلسیوم یک نیم هادی است، که نیم هادی به این شکل عمل می کند، که اگر تابش خورشید یا فوتون های خورشید به آن بتابد باعث حرکت الکترون در آن نیم هادی می شوند و حرکت الکترون ها هم جریان الکتریکی و بالطبع آن انرژی الکتریکی را تولید می کند.انرژی پاک هدیه ناب خداوند به خوزستانی ها/ چگونه انرژی پاک را در دستان خود بگیریم/خوزستان دیار آفتاب و انرژی های پاک و تجدیدپذیر

وی افزود:  سلول خورشیدی انرژی را فقط تولید می کند و آن را ذخیره نمی کند و نیاز به یک باتری داریم، که باتری جنس های مختلفی دارند.

رستمی بیان کرد: هر پنل خورشیدی یک شرایط استانداردی دارد، یعنی پنل های خورشیدی با توجه به تابش خورشید که 1000 وات/مترمربع و دمای 25 درجه سانتیگراد که به آن شرایط  STC می گویند تعریف شده است. هرچه تابش بیشتر باشد مسلما توان تولیدی بیشتر است. اما افزایش دما برخلاف افزایش تابش، اثر منفی دارد. یعنی هرچه دما به شرایط استاندارد نزدیک تر باشد و تابش بیشتر باشد، توان تولیدی نیروگاه بیشتر است.

 هر کیلو وات برق حدود 1000 تومان خریداری می شود

مدیر عامل شرکت دانش بنیان ابتکار تلاش پایدار (EPT)اظهار کرد: در کشور ما خوشبختانه از 2 سال پیش بحث خرید تضمینی پیش گرفته شده و به ازای هر کیلو وات نیروگاه زیر 20 کیلو وات حدود 900 تا 1000 تومان پراخت می شود که با توجه به نرخ دلار، خرید تضمینی این قیمت ها هم افزایش پیدا خواهد کرد. برقی که از شبکه خریداری می کنیم بسته به زمان استفاده متغیر است.

چگونه از خورشید کسب درآمد کنیم؟

وی ادامه داد: ما هزینه های بالایی را برای تامین انرژي الکتریکی  از شرکت توزیع نیروی برق جهت خریداری برق پرداخت می کنیم که با استفاده از پنل های خورشیدی در 3 مرحله می توانیم علاوه بر تامین انرژی الکتریکی، به حفظ محیط زیست هم کمک کنیم. مرحله اول، برگزاری جلسه با کارشناسان  و توضیح شفاف و صادقانه درمورد مزایای نیروگاه های خورشیدی داده می شود. مرحله دوم، بررسی محل مورد نظر توسط متخصصین این امر جهت احداث نیروگاه خورشیدی و مرحله سوم طراحی ونصب نیروگاه خورشیدی توسط مهندسان است.انرژی پاک هدیه ناب خداوند به خوزستانی ها/ چگونه انرژی پاک را در دستان خود بگیریم/خوزستان دیار آفتاب و انرژی های پاک و تجدیدپذیر

تضمین دولت به خرید برق تولیدی توسط نیروگاه خورشیدی

مدیر عامل شرکت دانش بنیان ابتکار تلاش پایدار (EPT)افزود: نیروگاه خورشیدی در 3 بخش اصلی تشکیل می شود. سلول خورشیدی: که انرژی را از خورشید دریافت می کند، Inverter(معکوس کننده): انرژی با جریان مستقیم را به جریان متناوب و قابل تزریق به شبکه تبدیل می کند. کنتور: میزان انرژی تولیدی نیروگاه را اندازه گیری می کند.

رستمی در پایان اذعان کرد: در این راه دولت هم در کنارمان است و با قراردادی تضمینی 20 ساله ای که با شما منعقد می کند، متعهد می شود که انرژی خورشیدی تولیدیتان را با قیمت واقعی انرژی یعنی 12 برابر مبلغی که شما بابت خرید آن به شبکه پرداخت می کنید از شما خریداری می کند.انرژی پاک هدیه ناب خداوند به خوزستانی ها/ چگونه انرژی پاک را در دستان خود بگیریم/خوزستان دیار آفتاب و انرژی های پاک و تجدیدپذیر

احداث نیروگاه خورشیدی راهی برای استفاده از انرژی خورشید

به منظور آشنایی با این نیروگاه ها و چگونگی استفاده از انرژی خورشید با آرش رحیمی، مدیر عامل  شرکت روزبان سیستم ایرانیان (رسا) گفتگویی داشتیم.

آرش رحیمی، مدیر عامل  شرکت روزبان سیستم ایرانیان (رسا) در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،گفت: به منظور استفاده از انرژی خورشیدی می توان نیروگاه های خورشیدی را احداث کرد. از جمله مهم ترین نیروگاه های خورشیدی، نیروگاه های فتوولتائیک می باشند. در این نوع نیروگاه که بیشترین کاربرد را در جهان دارد (به واسطه راحتی احداث در مقیاس های متفاوت به ویژه در مقیاس های کوچک و مناطق شهری) مهم ترین نقش را پنل های فتوولتائیک (صفحات خورشیدی) ایفا می کند.

متقاضیان نیروگاه های فتوولتائیک چه کسانی هستند

 وی افزود: متقاضیان نیروگاه های فتوولتائیک 2 دسته هستند: دسته اول متقاضیان حقیقی هستند، تامین برق در مناطق دور از شبکه: به منظور تامین برق در مکان هایی که از شبکه برق فاصله دارند می توان از نیروگاه فتوولتائیک استفاده کرد. احداث نیروگاه در حجم بالا: با احداث نیروگاه فتوولتائیک در حجم بالا و فروش برق به شبکه (شرکت توزیع با عقد قراردادی 20 ساله توان تولیدی این نیروگاه ها را خریداری می نماید) می توان یک سرمایه گذاری بلندمدت ترتیب داد. دوره بازگشت سرمایه برای این دست نیروگاه ها حدودا 5 سال است. احداث نیروگاه در حجم کوچک و در مناطق شهری: با احداث این دست نیروگاه ها توسط سرمایه گذاران کوچک (مردم عادی: مثلا روی سقف منازل) و فروش برق به شبکه (شرکت توزیع با عقد قراردادی 20 ساله توان تولیدی این نیروگاه ها را خریداری می نماید) درآمدزایی داشت.انرژی پاک هدیه ناب خداوند به خوزستانی ها/ چگونه انرژی پاک را در دستان خود بگیریم/خوزستان دیار آفتاب و انرژی های پاک و تجدیدپذیر

آرش رحیمی بیان کرد:  دسته دوم متقاضیان حقوقی هستند، باتوجه به مصوبه 78250/ت51904 هیئت وزیران مورخ 31/6/95 کلیه وزارت­خانه­ها، موسسات، شرکت­های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی را ملزم می­کند که 20% برق مصرفی خود را از منابع انرژی­های تجدیدپذیر تامین نمایند. در صورت عدم اجرای مصوبه فوق تا تاریخ 31/6/97، شرکت­ها مجبورند برق مصرفی شان را با قیمت بسیار بیشتری خریداری کنند. با توجه به این مصوبه ادارات می توانند با احداث نیروگاه در محیط اداره یا روی بام آن علاوه بر عمل به مصوبه فوق، به کمک شبکه برق آمده و بخشی از توان مورد نیاز ساختمان را تامین کنند.

برای بدست آوردن پنل چگونه باید اقدام کرد؟

وی در خصوص نحوه به دست آوردن پنل های خورشیدی گفت: شرکت هایی در سطح استان وجود دارند که مباحث تامین، طراحی، نصب و نگه داری پنل های خورشیدی (به طور کلی نیروگاه های خورشیدی) را انجام می دهند و ادامه داد: نگه داری پنل های خورشیدی شامل نظافت های معمول (حدودا 2 هفته ای یک بار) و بازرسی های دوره ای (3 ماه یا 6 ماه یک بار صورت گرفته و مباحث تخصصی تر را مد نظر قرار می دهد) است.

طول عمر پنل خورشیدی

مدیر عامل  شرکت روزبان سیستم ایرانیان (رسا) اظهار کرد: عمر مفید پنل ها را معمولا 20 سال (مدت قرارداد منعقد شده بین شرکت توزیع و صاحبان نیروگاه) در نظر می گیرند. بعد از 20 سال همچنان نیروگاه به تولید خود ادامه می دهد اما به دلیل افت عملکرد از نظر اقتصادی تعویض پنل ها منطقی تر است.

پنل خورشیدی دوست دار محیط زیست

رحیمی در مورد این که آیا پنل خورشیدی آلودگی برای محیط زیست دارد تصریح کرد: پنل خورشیدی آلودگی ایجاد نمی کند و دوست دار محیط زیست است. این یکی از مهم ترین مزایای این نیروگاه هاست. به ازای احداث هر یک کیلووات نیروگاه فتوولتائیک از تولید سالانه حدود 2 تن گاز دی اکسید کربن جلوگیری به عمل می آید.انرژی پاک هدیه ناب خداوند به خوزستانی ها/ چگونه انرژی پاک را در دستان خود بگیریم/خوزستان دیار آفتاب و انرژی های پاک و تجدیدپذیر

مزایای پنل خورشیدی  برای شهروندان

وی اذعان کرد: شرکت توزیع با عقد قرارداد 20 ساله و خرید برق با قیمتی بالاتر از قیمت معمول (977 تومان به ازای هر کیلووات ساعت تولید برق (برای نیروگاه های زیر 20 کیلووات) تلاش در تشویق شهروندان به احداث نیروگاه های با حجم پایین دارند.

رحیمی اظهار کرد: هر کیلووات پنل نصب ثابت در شهر اهواز در سال حدود 1600 کیلووات ساعت تولید توان دارد. با احتساب هر کیلووات ساعت 977 تومان، هر کیلووات پنل نصب ثابت در شهر اهواز در سال حدود یک میلیون و پانصد و شصت هزار تومان درآمد دارد. حدودا برابر است با ماهانه 130 هزار تومان درآمد. با احتساب هزینه احداث هر کیلووات پنل 8 میلیون تومان، دوره بازگشت سرمایه حدود 5 سال می شود.انرژی پاک هدیه ناب خداوند به خوزستانی ها/ چگونه انرژی پاک را در دستان خود بگیریم/خوزستان دیار آفتاب و انرژی های پاک و تجدیدپذیر

رحیمی مزیت پنل خورشیدی را نداشتن آلودگی هوا، راحتی در تعمیر و نگه داری و امکان استفاده راحت تر در مناطق شهری (به نسبت سایر انرژی های تجدیدپذیر و سایر تکنولوژی های استفاده از انرژی خورشید) عنوان کرد و در پایان افزود: تنها حالت ممکن برای احداث نیروگاه توسط افراد حقیقی، احداث نیروگاه و فروش برق آن به شرکت توزیع می باشد (در واقع برق تولیدی این نیروگاه ها به شبکه تزریق می شود و مصرف خود ساختمان نمی باشد). بنابراین تنها مواردی که برای احداث نیروگاه محدودیت ایجاد می کند به شرح زیرند:

سرمایه اولیه افراد: هر کیلووات نیروگاه (پنل و ...) حدودا 8 میلیون تومان هزینه اولیه نیاز دارد.

فضای در دسترس: هر کیلووات پنل حدودا 10 متر مربع فضا نیاز دارد.

 

باتوجه به برخورداری استان خوزستان از تابش خورشید به جاست، جهت بهره مندی از این انرژی خدادادی، با توجه به نیاز فراوان استان و یا حتی کشور به تولید برق، استفاده بهینه تر و هوشمندانه تری اتخاذ شود و رسیدن به این مهم قطعا همکاری مسئولان و فرهنگ سازی برای مردم و حمایت دولت را می طلبد.

 

گزارش از مهتاب محمدحسینی

انتهای پیام/

 

نظر شما