شناسهٔ خبر: 28311529 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

کوتاه فرهنگی

صاحب‌خبر -
 

​کتاب «فلسفه فضای مجازی» نقد و بررسی می‌شود

نشست نقد و بررسی کتاب «فلسفه فضای مجازی» سه‌شنبه سوم مهرماه در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود.

سید سعیدرضا عاملی، احسان شاه قاسمی و حمیده مولایی در این برنامه حضور دارند و درباره کتاب مذکور سخنرانی می‌کنند.

کتاب فلسفه فضای مجازی جدیدترین کتاب سعیدرضا عاملی؛ رییس دانشکده مطالعات جهان، درباره فضای مجازی است که از سوی انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است. این کتاب، نهمین مجلد از مجموعه فرهنگ، رسانه و فضای مجازی است که در ۲۵۴ صفحه و با تیراژ ۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

فضای مجازی با ماهیتی متفاوت از فضای فیزیکی، ظرفیتی پویا، جهانی و اثرگذار به آن بخشیده است. فضای مجازی از یک ماهیت عددی، تعاملی، هایپرلینک و غیرمرکزی و در عین حال متعلق به فضایی است که همه‌جاحاضر و منعطف نسبت به تغییر متمایل به بی‌نهایت است. با چنین رویکردی به فضای مجازی این کتاب تلاشی برای ارائه تصویری فلسفی و هستی شناختی از فناوری اطلاعات و ارتباطات و فلسفه هوش مصنوعی، رایانه و اطلاعات است. در این کتاب می‌توان با خصوصیات ماهیتی و ذاتی فضای مجازی آشنا شد و الگوی متفاوتی از درک فضای مجازی بر بستر پارادایم دوفضایی‌شدن را دریافت کرد.

علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند سه‌شنبه سوم مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ به سرای اهل قلم به نشانی خیابان انقلاب اسلامی کوچه خواجه نصیر شماره دو مراجعه کنند.

آثار باستان‌شناسی و مومیایی هلند به تهران رسید

مجموعه آثار نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس» از کشور هلند همراه با کارشناسان موزه درنتس به فرودگاه

امام خمینی (ره) وارد و سپس تحت حفاظت ویژه به موزه ملی ایران منتقل شد.

به‌گزارش ایلنا، مجموعه آثار نمایشگاه «باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس» شامگاه یکشنبه ۱ مهر به تهران رسید که در میان این آثار، یک مومیایی چند هزار ساله هلندی نیز وجود دارد.

جبرئیل نوکنده (رئیس کل موزه ملی ایران) در باره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه پس از پایان چیدمان آثار در روز سه‌شنبه ۱۰ مهر با حضور مقامات عالی رتبه دو کشور گشوده خواهد شد. او افزود: آثار نمایشگاه شامل ۳۳۱ ظرف سفالین و فلزی، ابزار سنگی، زیورآلات، مومیایی طبیعی انسان، تابلو نقاشی و سفال قرون نوزده و بیست و آثار دیگری است که در سه بخش باستان‌شناسی، سفال و نقاشی‌های قرن نوزده و بیست هلند به نمایش در می‌آید.

مراسم آیین دیدار فیلم «ترومای سرخ» برگزار می‌شود

موزه سینما چهارشنبه چهارم مهرماه میزبان مراسم رونمایی فیلم «ترومای سرخ» است. این مراسم ساعت ۱۸:۳۰ با همراهی عوامل فیلم،جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه آغاز می‎شود.پس از امضای پوستر توسط حاضرین و گپ و گفت عوامل فیلم با تماشاگران نیز فیلم به نمایش در می ‎آید.

«ترومای سرخ» دومین فیلم بلند اسماعیل میهن دوست فیلم‎ ساز، منتقد و مترجم سینما است. او در کارنامه فیلم‌سازی‌اش کارگردانی چند مجموعه تلویزیونی نظیر «ماجراهای خانه شماره سیزده»،«خانه قدیمی»«ماه و آتش» و فیلم‎های کوتاهی چون«من، پنجره و دیگر هیچ»، «جایزه»،«ساعت سیزده» ، «فوبی» را دارد. میهن‌دوست اولین فیلم بلند سینمایی خود«برخورد خیلی نزدیک» را سال ۱۳۸۸ مقابل دوربین برد و سال ۱۳۹۶ هم فیلم «ترومای سرخ» را کارگردانی کرد که در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر هم حضور داشت.

در این فیلم بازیگرانی چون پریوش نظریه آتش تقی پور ایفای نقش کرده‌اند و مهتاب کرامتی، رضا کیانیان، ویشکا آسایش، باران کوثری، مهوش افشارپناه در آن حضوری افتخاری دارند.در کنار این بازیگران شاخص نیز گروهی از چهره‌های جوان عرصه تئاتر معرفی شده‌اند.

نروژ میهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت ۲۰۱۹ شد

در آستانه برگزاری هفتادمین دوره نمایشگاه کتاب فرانکفورت، کشور نروژ به عنوان میهمان ویژه این نمایشگاه در دوره هفتاد و یکم اعلام و معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران، این کشور با شعار «رویاهایی که حمل می‌شود» به عنوان میهمان ویژه مهمترین رویداد جهانی کتاب در سال ۲۰۱۹ انتخاب شده است.

بنا بر اعلام مدیران نمایشگاه کتاب فرانکفورت، ادبیات غنی نروژ و پیوند آن باطبیعت بکر و قابل توجه آن در کنار تلاش این کشور برای ترویج گفتمان‌های فکری مختلف در جامعه علت انتخاب این کشور به عنوان میهمان ویژه در این رویداد بوده است.

به همین مناسبت وزیر فرهنگ نروژ در نشستی خبری که یک روز پیش از افتتاح رسمی نمایشگاه کتاب فرانکفورت در سال جاری برگزار خواهد شد به معرفی برنامه‌های این کشور برای این رویداد خواهد پرداخت.

در سال جاری نیز کشور گرجستان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب فرانکفورت در این رویداد حضور خواهد داشت.

حضور عکاسان ایرانی در جشنواره چین

آثار ١۲ نفر از عکاسان ایرانی به هجدهمین جشنواره عکس پینگ یائوی چین راه یافت.

به گزارش ایلنا، در راستای فعالیت‌های فرهنگی این موسسه به ویژه حوزه عکاسی و شرکت دادن آثار ایرانی در جشنواره‌های معتبر عکاسی، اینبار به عنوان نماینده عکاسان ایرانی در جشنواره پینگ یائوی چین شرکت می‌کند.

همچنین آثار ١۲ نفر از عکاسان ایرانی را که از سوی این موسسه برای شانزدهمین جشنواره عکس پینگ یائو ارسال شد، به بخش‌های فرهنگ، هنر، آداب و رسوم، فرم و معماری ایرانی راه یافت.

موسسه فرهنگی هنری تحریر کارگاه خیال پس از شرکت در چهاردهمین دوره این جشنواره برای بار دوم است که به عنوان تنها نماینده ایرانی در این فستیوال بین المللی پذیرفته شده است.

راه یافتگان در این جشنواره مرضیه خورسند، مهناز شفیعی، یونس کلاهدوز، آیین شاهرودی، حجت ترصدی، محدثه آهنسازان، محمدجواد عادلخوانی، فهیمه اکبری، مونا عبدالله پور عراقی، افسانه مهدوی، علیرضا مسگرخوئی، زهرا سعیدی تهرانی هستند.

نشست شهر کتاب به مناسبت روز مولوی

نشست ویژه‌ شهر کتاب در روز یک‌شنبه ۸ مهر ساعت ۱۶ و در روز بزرگداشت مولوی، به بررسی کارنامه‌ی مولوی‌پژوهی در یک سال گذشته و دو کتاب «کیمیا، دست‌پرورده‌ی حرم مولانا» نوشته‌ی غلامرضا خاکی و «بی‌من مرو» نوشته‌ی اعظم نادری که به کج‌فهمی‌ها از زندگی و‌آثار و افکار شمس و مولانا می‌پردازد، اختصاص دارد.

این نشست با حضور دکتر ایرج شهبازی، دکتر محمودرضا اسفندیار، دکتر غلامرضا خاکی و اعظم نادری در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می‌شود.

دیدار رایگان از کتابخانه و موزه ملی ملک در روز جهانی جهانگردی

کتابخانه و موزه ملی ملک با گرامیداشت پنجم مهر، روز جهانی جهانگردی، علاقه‌مندان آثار تاریخی و دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی را به دیدار رایگان از تالارها و آثار موزه‌ای این موقوفه آستان قدس رضوی در پنج‌شنبه ۵ مهر خورشیدی فرامی‌خواند.

به گزارش روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران، در کنار کتابخانه‌ای از نسخه‌های نفیس خطی و چاپ سنگی و سربی و کتاب‌های چاپی، گنجینه‌ای از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی را در تالارهای گوناگون خود جای داده است. مجموعه سکه‌های تاریخی، از دوران پیش از هخامنشی (از سده ششم پیش از میلاد) تاکنون ، تالار کمال‌الملک و خاندان غفاری با مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی محمد غفاری مشهورترین نقاش تاریخ معاصر ایران و دیگر اعضای هنرمند خاندان غفاری ، تالار کتابت و نگارگری با مجموعه‌ای از آثار برجسته خوش‌نویسی و نگارگری، لاکی، اسناد و نسخه‌های نفیس خطی از جمله آثاری است که علاقه مندان می توانند در روز جهانی جهانگردی از آنها به رایگان دیدن کنند. کتابخانه و موزه ملی ملک در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) جای گرفته است و گردشگران می‌توانند هر روز به جز روزهای تعطیل از ساعت ۸و ۳۰ دقیقه تا ۱۶ و ۱۵ دقیقه(پنج‌شنبه‌ها تا ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه) به این گنجینه مراجعه کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما