شناسهٔ خبر: 28309584 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

‏۵۰ مقام پیشین آمریکا خواستار بازگشت به برجام شدند

صاحب‌خبر -
گروهی از مقامات برجسته پیشین آمریکایی در بیانیه‌ای خطاب به رئیس جمهوری کشورشان خواستار تعامل وی با ایران از طریق دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای شدند.

به گزارش ایسنا، به نوشته نشریه پولیتیکو بیش از ۵۰ مقام برجسته آمریکایی در عرصه سیاست خارجی، اطلاعات و امنیت ملی با انتشار یک بیانیه جدید تاکید کردند که دونالد ترامپ ریسک وقوع یک جنگ با ایران را ایجاد کرده است مگر این‌که او با این کشور از طریق دیپلماسی و نه فقط تاکتیک‌های اعمال فشار وارد تعامل شود.

در ادامه‌ این بیانیه آمده است: اعمال فشار و تحریم‌های یکجانبه بدون گزینه‌های دیپلماتیک معتبر می‌تواند به وقوع یک مناقشه خطرناک و غیرسازنده با ایران منجر شود.

بنابر این گزارش در میان امضاکنندگان این بیانیه نام افرادی چون جیمز کلپر، رئیس سابق اطلاعات ملی، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین و پال او‌نیل، وزیر خزانه‌داری پیشین آمریکا دیده می‌شود.

امضاکنندگان در ادامه بیانیه خود تاکید کرده‌اند که هدف دولت برای کنترل ایران تنها می‌تواند از طریق یک استراتژی برمبنای چندجانبه‌گرایی و تعامل با متحدان نزدیک و دیگر قدرت‌ها حاصل شود که اعمال فشار و دیپلماسی را با هم ترکیب می‌کند.

همچنین در این بیانیه آمده است که رویکرد کنونی دولت که شامل ابزارهای دیپلماتیک نمی‌شود، فقط گزینه جنگ با ایران را در دسترس قرار می‌دهد.

ترزا می: توافق هسته‌ای باید حفظ شود

نخست‌وزیر انگلیس هم با بیان این‌که ایران به برجام پایبنده بوده است، گفت: تمام طرف‌های توافق هسته‌ای بر این باوریم که این توافق باید حفظ شود.

ترزا می‌در گفتگو با شبکه سی‌بی‌اس نیوز، تاکید کرد که به اعتقاد وی ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای پایبند بوده است و توافق باید به قوت خود باقی بماند.

وی همچنین گفت: با آمریکا در این مورد که دیگر جنبه‌هایی در رفتار ایران وجود دارد که باید به آنها رسیدگی کرد، موافق هستیم. همچون موشک‌های بالستیک و عملکرد ایران در منطقه. اینها موضوعاتی است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

وزیر خارجه فرانسه: باید روابط عادی تجاری با ایران حفظ شود

وزیر خارجه فرانسه هم بر لزوم تداوم روابط تجاری با ایران و پایبندی کشورش به برجام تاکید کرد.

ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه به نشریه لوموند گفت: تا زمانی‌ که ایران به تعهدهای توافق وین (برجام) احترام بگذارد، فرانسه هم به تعهدهای این توافق احترام خواهد گذاشت.

وی در ادامه افزود که لازم است از آمریکا در زمینه این‌که کدام بخش‌های اقتصادی تحت تاثیر تحریم‌ها قرار دارد، توضیحاتی خواسته شود.

وزیر خارجه فرانسه همچنین بر لزوم داشتن روابط معمول تجاری با ایران، به ویژه در زمینه داروسازی و کشاورزی تأکید کرد.

دیدار ظریف و موگرینی

در نیویورک

دراین حال،محمد جواد ظریف‌، درنیویورک با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی کرد .

در این دیدار که پیش از نشست وزیر امور خارجه ایران و وزیران امور خارجه ۱+۴ برگزار شد ، دو طرف در ارتباط با برجام و راهکارهای حفظ آن بعد از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی رایزنی‌کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما