شناسهٔ خبر: 28303960 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

گزارش «فرهیختگان» از عملکرد بانوان والیبالیست در تایلند

صدرنشینی که ناعادلانه هشتم شد

دیوار چین که مدت‌هاست سد راه همه کشورها برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی است این بار سد راه بانوان ایرانی برای رسیدن به نیمه‌نهایی بود آن هم به لطف جدول جدید مسابقات کنفدراسیون آسیا.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، همه چیز برای کسب عنوانی بهتر از هشتمی ایران در ششمین دوره جام کنفدراسیون والیبال بانوان آسیا در تایلند مهیا بود. هم بازیکنان‌ انگیزه داشتند و هم بردهای متوالی این نوید را می‌داد اما رویارویی با چین درست در لحظه‌ای که فرصت حتی برای حضور در جمع چهار تیم فراهم بود، همه چیز را به‌هم ریخت.

دیوار چین که مدت‌هاست سد راه همه کشورها برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی است این بار سد راه بانوان ایرانی برای رسیدن به نیمه‌نهایی بود آن هم به لطف جدول جدید مسابقات کنفدراسیون آسیا.

فرمت جدید و عجیب

کنفدراسیون والیبال آسیا تصمیم گرفت در سال 2018 مسابقات را در این قاره کهن با فرمت جدیدی برگزار کند، فرمتی که اعتراض خیلی از کشورها را به دنبال داشت و حتی به دلیل مخالفت تیم‌ها ممکن است از سال بعد اجرایی نشود. شانریت، دبیرکل کنفدراسیون والیبال آسیا در این باره گفته بود: «این مدل سیستم جدید فقط امسال در آسیا برگزار می‌شود و کنفدراسیون آسیا قرار است سیستم جدید را بررسی کند. اگر به نتیجه لازم درباره این فرمت جدید نرسیدیم رقابت‌ها را به همان روش قدیمی برگزار خواهیم کرد.» همه مسابقات امسال به همین روش برگزار شد. البته این سیستم خیلی برای تیم‌های شرکت‌کننده قابل فهم نیست.

باخت ناعادلانه بعد از 3 برد پیاپی

بانوان ایرانی که برای نخستین بار در طول برگزاری این مسابقات سه برد پیاپی کسب می‌کردند بعد از اینکه اعلام شد باید در مرحله دوم مقابل چین به میدان بروند، به سیستم جدید معترض بودند اما این اعتراض‌ها راه به جایی نداشت و آنها ناچار به این بازی بودند. مسابقه‌ای که شاید از قبل نتیجه و باخت ایران پیش‌بینی می‌شد.  بانوان کشورمان بعد از برد مقابل قزاقستان، استرالیا و فیلیپین در مرحله مقدماتی نتوانستند در ادامه از دیوار چین رد شوند و در نهایت مجبور شدند برای کسب عنوان پنجم تا هشتمی تلاش کنند. ایران در مرحله پلی‌آف برای دومین بار مقابل استرالیا قرار گرفت و با برتری در این دیدار حریف کره‌جنوبی شد اما بازی را به کره‌جنوبی واگذار کرد و در نهایت نیز در سومین مسابقه با شکست مقابل استرالیا هشتم شد.

ژاپن با 2 برد در فینال!

به لطف همین جدول نامناسب ژاپن که در مرحله مقدماتی نتایج خوبی نداشت با دو باخت در مرحله مقدماتی و دو برد مقابل ویتنام و چین تایپه به فینال راه یافت این در حالی است که بانوان ملی‌پوش کشورمان با چهار برد و دو شکست هشتم شدند.

اعتراضی که قبلا باید مطرح می‌شد

محمود افشاردوست، دبیر سابق فدراسیون والیبال که به‌عنوان ناظر فنی در این دوره از مسابقات حضور داشت، در این باره گفت: «این سیستم قبلا برنامه‌ریزی شده و اگر اعتراضی وجود دارد باید در همان زمان مطرح می‌شد.»

عملکرد امیدوارکننده بانوان

این دوره از مسابقات بازهم با عنوان هشتمی ایران به پایان رسید اما در این دوره نخستین‌های زیادی برای کشورمان رقم خورد که نویدبخش آینده‌ای خوب است اگر فقط برنامه و تورنمنت‌های زیادی برای بانوان درنظر گرفته شود. اینکه برای نخستین بار سه بازی مقدماتی را بردیم، برای نخستین بار به‌عنوان صدرنشین صعود کردیم، برای نخستین بار یک ست از کره گرفتیم، برای نخستین بار امتیازآورترین بازیکنان را در بازی‌های مختلف ما داشتیم که همه نکات مثبت این تورنمنت است.

به گفته جواد مهرگان مشاور فنی تیم ملی ایران درس‌های زیادی می‌توان از این مسابقات گرفت. این امید وجود دارد، همین مسیر با برنامه درست پیش برود و اگر در دوره‌های آتی خبری از تصمیمات عجیب برگزارکنندگان نباشد ملی‌پوشان ایران می‌توانند از شر مقام‌های همیشگی هفتم یا هشتم خلاص شوند و به جمع چهار تیم برتر آسیا هم برسند.

 

* نویسنده : بهاره محمدی روزنامه‌نگار

نظر شما