شناسهٔ خبر: 28303328 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

غفاری در دانشگاه مازندران:

دانشجو باید پژوهش‌محور باشد/ دانشگاه باید مسئولیت اجتماعی را دغدغه اصلی خود بداند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشجو باید به نوعی پژوهش‌محور باشد و در بازار کار نیز، کارش را پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط دانشگاه مازندران، آیین آغاز سال تحصیلی جدید با حضور غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مهرماه ۱۳۹۷ در دانشگاه مازندران برگزار شد.

 این آیین که با حضور جمعی از استادان، کارمندان و دانشجویان دانشگاه مازندران برگزار شد، غفاری با بیان اینکه همه دانشگاهیان، با وظیفه‌ای خطیر همچون ملت سازی روبرو هستند، اظهار داشت: نهادی با این عظمت و با این قدمت، قطعاً نهادی کارساز و مهم است و بهره‌مند شدن ازیک سرمایه فرهنگی یعنی در کنار دانش حرفه ای، به دانایی و بینش فرهنگی و اجتماعی نیز نیاز است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نسل جدید دانشگاه، نسلی است که برای خود ماموریت و وظیفه تعریف می‌کند تصریح کرد: در این دوران، ثروت دیگرصرفا ثروت انسانی نیست، زیرا در ثروت انسانی، شرط اول، داشتن مهارت و تخصص است.
 
وی افزود: ولی امروز اگر قرار است دانشگاه به پرسش‌های جدید پاسخ دهد، خود را نو جلوه داده و به عنوان نهادی موثر جلوه نماید، باید این سرمایه به سرمایه‌ای بارور تبدیل شود  این کار لازم است دانشگاه توانمندی‌های دیگری نیز داشته باشد تا هم به اقتصاد دانشگاه رونق بخشد و هم در جامعه باعث ایجاد رونق و توسعه بیشتر شود.

غفاری با تاکید بر اینکه در کنار این سرمایه‌های انسانی، همه ما باید به سرمایه‌های فرهنگی نیز مجهز شویم، گفت: بهره‌مند شدن از سرمایه فرهنگی یعنی در کنار دانش حرفه ای، نیاز به یک دانایی و بینش فرهنگی و اجتماعی داریم و باید از یک خرد اجتماعی و سیاسی بهره‌مند شویم و دانشجوی ما باید زبانی بسیط داشته باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشجو، از قدرت تفکر منطقی، گفتگو، توجه به حقوق دیگران، سعه صدر و مدارا با دیگران بهره‌مند است، خاطر نشان کرد: نتیجه این امر، تعامل با سلیقه‌های متفاوت است و از آنجایی که برای زندگی، توانمندی و توانایی لازم است، این توانایی و قدرت را دانشگاه به خوبی در دانشجویان و دانشگاهیان ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: وقتی صحبت از فرهیختگی می‌شود، یعنی بهره‌مند شدن از قدرت و توانایی انجام کار تیمی و جمعی و اگر این توانایی‌ها وجود نداشته باشد، شما نمی‌توانید در جامعه جذب شوید و این مهارت‌ها باید در دانشگاه کسب شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم طرح کرد: خود اتکایی دومین سرمایه‌ای که دانشگاه باید به ما بدهد، اگر ما خودمان را قبول نداشته باشیم، دیگری نیز ما را قبول نخواهد کرد. به بودن در دانشگاه افتخار کنید. مقتدر شدن و قوت گرفتن این دانشگاه به دست تک تک ما است. ما نبایدمنتظر کمک دیگر نهاد‌ها باشیم و باید با اعمال و افکار خود، این نهاد را بارور کنیم ودانشگاه باید عزت آفرین باشد.

وی در ادامه به انتظارات دانشگاه از دانشجویان و دانشگاهیان اشاره کرد و تاکید کرد: در درجه اول، مراقب سلامت اجتمایی خودتان باشید و اخلاقی عمل کنید. حلقه مفقوده‌ای که باعث انجام اعمال ناشایست می‌شود، بی اخلاقی است. ما قرار است در دانشگاه سرمایه‌ای از جنس دانایی کسب کنیم و البته در کنار پژوهش و آموزش، کار آفرینی نیز مهم است. دانشجو باید به نوعی پژوهش محور باشد و در بازار کار نیز، کارش را پیدا کند.

غفاری به همراه محمد هادی عسکری مدیرکل پشتیبانی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درابتدای ورود به دانشگاه مازندران، به اتفاق رئیس دانشگاه و جمعی از استادان، کارمندان و دانشجویان، با حضور در مزار شهدای گمنام این دانشگاه، با اهدای گل و قرائت فاتحه، نسبت به مقام شامخ این بزرگواران ادای احترام کردند.

نظر شما