شناسهٔ خبر: 28300782 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

یادداشت؛

اقتداری که دشمن را به عقب راند

طرف سعودی در حال صحبت بود که پیامکی حاوی پیام مقام معظم رهبری به تلفن همراه آقای قشقاوی ارسال شد.تلفن آقای قشقاوی، دست به دست شد و... .

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا؛ سه سال پیش در چنین روزی بود که فاجعه‌ای بزرگ، قلب ملت ایران را به درد آورد؛ فاجعه‌‌ای که همزمان با عید سعید قربان رخ داد و بر اثر آن، چند هزار حاجی و صدها ایرانی ناباورانه به شهادت رسیدند. پس از این فاجعه هولناک، مسئولان عربستان سعودی به جای عذرخواهی و تلاش برای جبران، گستاخانه به فرافکنی می‌پرداختند و گستاخانه‌تر از آن این‌که حتی در تحویل پیکر شهدای این فاجعه نیز کارشکنی می‌کردند. رفتارهای برخی مسئولان نیز که به جای نمایش اقتدار ملت ایران، به نوعی منفعلانه قلمداد می‌شد جری‌تر شدن بیش از پیش سعودی‌ها را در پی داشت و این داغ مردم کشورمان را سنگین‌تر می‌کرد.

 در آن اوضاع ناگوار که مسئولان بی‌کفایت سعودی با عملکرد خود هم ملت ایران را داغدار و هم غرور ملی‌شان را جریحه‌دار کرده بودند، واکنش پرصلابت و مقتدرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، زمامداران سعودی را از توهم به درآورد و جلوه‌ای دیگر از حاکمیت انقلابی را به نمایش گذاشت. رهبر فرزانه انقلاب در سخنان خود در جمع دانش‌آموختگان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)،  تصریح کردند: «مسئولین کشور عربستان به وظایفشان عمل نمی‌کنند بلکه در مواردی نقطه مقابل وظایفشان عمل می‌کنند، موذی‌گری می‌کنند. اگر کشور ما و ملّت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیّت‌کننده و موذی عکس‌العمل نشان بدهد، اوضاع آن‌ها خوب نخواهد بود؛ ما تا حالا خویشتن‌داری کردیم. در قضایای متعدّدی خویشتن‌داری کردیم؛ دست ایران اسلامی از خیلی‌ها بازتر است، توانایی‌های ما، امکانات ما از خیلی‌ها بیش‌تر است؛ می‌دانند که اگر بخواهند هماوردی کنند با نظام جمهوری اسلامی، در هیچ صحنه‌ای حریف نمی‌شوند. ما رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امّت اسلامی را نگه داشتیم؛ ما می‌توانیم عکس‌العمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکس‌العمل نشان بدهیم، عکس‌العمل‌های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود.... امروز ده‌ها هزار نفر از عزیزان ما هنوز در مکّه و مدینه، در مناسک حجّ‌اند؛ اندک بی‌احترامیِ به این‌ها، عکس‌العمل ایجاد خواهد کرد؛ عمل نکردن به وظایفشان نسبت به ابدان مطهّر جانباختگان عزیز ما در حج، عکس‌العمل ایجاد خواهد کرد؛ مراقب باشند به وظایفشان عمل کنند.... اگر کسی بخواهد به حقّ ملّت ایران و جمهوری اسلامی ایران دست‌درازی کند، می‌دانیم با او چه‌جوری رفتار کنیم؛ محکم برخورد می‌کنیم.»

پس از آن، مسئولان گستاخ سعودی که هیچ‌گونه مسئولیتی را در قبال فاجعه منا نمی‌پذیرفتند و حتی اجازه انتقال پیکرهای شهدا را به ایران نمی‌دادند، با دیدن مواضع قاطع و بدون تعارف رهبر معظم انقلاب، به گونه‌ای آشکا و بسیار پرمعنا از مواضع پیشین خود کوتاه آمدند. توضیحات سعید اوحدی، رئیس وقت سازمان حج و زیارت در این باره بسیار خواندنی است: «تا آن لحظه ۱۱۸ پیکر را شناسایی کرده بودیم، اما اجازه انتقال پیکرها را به ما نمی‌دادند و می‌گفتند که دستور حکومتی است و پیکرها باید همین‌جا دفن شوند و پنج هزار قبر را در مقبرة‌الشهدا آماده کرده بودند که شهدا را دفن کنند.

ساعت ۱۲ ظهر، هیئتی از ایران به ریاست هاشمی وزیر بهداشت، قشقاوی، معاون کنسولی، ضیائی رئیس هلال احمر، سفیر ایران در عربستان و اینجانب، اولین جلسه را با مسئولان عربستانی در جده برگزار کردیم.

این دیدار همزمان با سخنرانی مقام معظم رهبری در نوشهر بود؛ ما مقدمات را به طرف سعودی گفتیم و طرف سعودی با یک بداخلاقی اعلام کرد که وزیر بهداشت عربستان که بر اساس پروتکل سیاسی، رئیس هیئت عربستان ‌بود، جلسه مهمی در ریاض داشته و نتوانسته به جلسه بیاید.

طرف سعودی در حال صحبت بود که پیامکی حاوی پیام مقام معظم رهبری به تلفن همراه آقای قشقاوی ارسال شد.

تلفن آقای قشقاوی، دست به دست شد و همه ما پیام را خواندیم و هیچ واکنشی غیر از حیرت نداشتیم. پیام شامل فراز ماندگار مقام معظم رهبری بود که فرموده بودند «ما ۶۴ هزار زائر را داریم اگر کوچک‌ترین توهین و اهانتی به زائران و پیکرهای شهدای ما صورت گیرد ما پاسخ خواهیم داد و پاسخ ما تند و شدید خواهد بود». حال تصور کنید ما نه زمان مشورت داشتیم و نه زمانی برای تعیین مواضعمان.

در همان حین این سؤال در ذهن ما به وجود آمد که آیا طرف سعودی از بیانات مقام معظم رهبری اطلاع دارند یا خیر؟ در یک چنین درگیری ذهنی بودیم که در باز شد و فردی کاغذی را جلوی نماینده وزارت خارجه عربستان گذاشت؛ رفتار وی نشان داد که کاغذ حاوی پیام حضرت آقاست. یک دقیقه‌ای طول کشید که نماینده عربستان خود را جمع و جور کرد.

هیئت سعودی بیرون رفتند و وقتی بازگشتند فضای جلسه کاملاً تغییر پیدا کرد و زمانی که ما می‌خواستیم از جلسه خارج شویم، رئیس هیئت سعودی خود را به من رساند و گفت که از ریاض تماس گرفته‌اند و گفته‌اند که جلسه وزیر بهداشت ما تمام شده و تأکید دارند که با هواپیمای اختصاصی به جده بیایند و با شما دیدار کنند.

ما شاهد اولین پیامد‌های پیام رهبری بودیم. بعد از ظهر همان روز به وزارت بهداشت عربستان رفتیم و با رفتاری کاملاً متفاوت مواجه شدیم صبح به ما می‌گفتند که تابوت نداریم، اما بعد از ظهر می‌گفتند که همه امکانات فراهم است و مشکلی برای انتقال پیکرهای شهدا نیست. یک نصف شب به همراه وزیر بهداشت و سفیر ایران در ورودی مکه بودیم که دستیار ارشد امیر مکه با من تماس گرفته و اعلام کرد که تشریفات قانونی برای انتقال پیکرهای شهدای ایرانی کاملاً لغو شده و پنج هواپیما برای انتقال پیکرها اختصاص داده شده‌ است.»

عقب‌نشینی سعودی‌های متبختر در برابر هشدار قاطع رهبری، البته نه اولین و نه آخرین نمونه از دستاوردهای رویکرد انقلابی است؛ تامل در تاریخ چهل ساله انقلاب اسلامی موارد فراوانی را نشان می‌دهد که دشمنان ابتدا بر طبل تهدید و شانتاژ کوبیده‌اند اما با اقتدار نظام و رهبری ره به جایی نبرده و ناچار از تمکین به خواست‌های بحق نظام شده‌اند. عقب‌نشینی غرب پس از دستور رهبری درباره جلوگیری از بازگشت همزمان سفیر قهرکرده آلمان به ایران در ماجرای میکونوس، کوتاه آمدن آنان از درخواست‌های موشکی در جریان مذاکرات هسته‌ای، و ... نمونه‌های افتخارآمیز دیگری از این رویکرد است که موجب مباهات و افتخار ایرانیان مسلمان و دوستداران استقلال و آزادی‌خواهی شده و می‌شود. در این باره گفتنی‌ها بسیار است.

انتهای پیام/

 

نظر شما