شناسهٔ خبر: 28295684 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر خبرداد:

ارائه خدمات درمانی در اربعین با ۱۵۰۰ نیروی درمانی از هشتم تا پایان ماه صفر

مرعشی از به‌کارگیری ۳۰ دستگاه آمبولانس و ۷ دستگاه اتوبوس آمبولانس برای ارائه خدمات به زائران در خاک عراق در اربعین حسینی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، سیدعلی مرعشی با اعلام اینکه عملیات اعزام نیروهای امدادی و درمانی برای ارائه خدمات در اربعین از 23 مهر (5 صفر) آغاز می‌شود، گفت: بر این اساس خدمات درمانی به زائران در اربعین از 26 مهر (8 صفر) ارائه خواهد شد و تا پایان ماه صفر ادامه خواهد یافت و تنها در بین‌راه نجف به کربلا موکب‌های درمانی پس از اربعین جمع‌آوری خواهد شد.


رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمرافزود: اربعین سال گذشته یک هزار و ۴۶۰ نیروی پزشکی اعم از متخصص، پزشک عمومی، پرستار، تکنسین دارویی، اورژانس، امدادگر و ... به عراق اعزام شدند و در سه مرز زمینی مهران، چذابه و شلمچه در داخل و بدره، شیب و بصره در خاک عراق و در طول مسیر نجف به کربلا خدمات لازم به زائران ارائه می‌شود و همچنین بیمارستان صحرایی در کوت با همکاری سپاه در مستقر و تامین دارو و امکانات بهداشتی و درمانی آن با هلال‌احمر بود.

وی با بیان اینکه اربعین امسال باید امکانات خاصی را برای ارائه خدمات در مرز خسروی در نظر بگیریم، افزود: مقرر شده است تا ۳۰ دستگاه آمبولانس و 7 دستگاه اتوبوس آمبولانس برای ارائه خدمات به زائران در خاک عراق به‌کار گرفته شود؛ همچنین با توجه به اینکه صحن حضرت زهرا(س) گسترش بسیاری یافته است، لذا امسال ۳ درمانگاه شبانه‌روزی در صحن حضرت زهرا(س) به زائران خدمت می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه خدمات درمانی شبانه‌روزی همانند سال گذشته در نجف در هتل نبأ و ام‌القری ارائه خواهد شد، اظهار کرد: بیمارستان فرات نیز همانند سال گذشته فعال بوده و تیم‌های درمانی در کوفه، میثم‌تمار، مسلم‌بن عقیل و در مقبره شهید حکیم همانند سال گذشته و در مسیر نجف به کربلا به تناسب مسافت‌ مستقر خواهند بود.


مرعشی افزود: درمانگاه‌های شبانه‌روزی هلال‌احمر در کربلا نیز در 2 هتل نجم و ملاک فعال بوده و هماهنگی‌های لازم با بیمارستان الحسین(ع) انجام شده است تا همانند سال گذشته یک بخش درمانی در اختیار نیروهای درمانی هلال‌احمر برای ارائه خدمات مناسب به زائران قرار گیرد، به علاوه مرکز درمانی حله نیز چون در مسیر حرکت زائران بوده و سال‌های گذشته شاهد رخداد حوادث مختلفی در این محل بوده‌ایم، به 3 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، تجهیز شده و به علاوه نیروهای هلال‌احمر خدمات درمانی لازم را به زائران در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا ارائه خواهند کرد.


وی با تاکید بر اینکه تعداد نیروهای درمانی مستقر در موکب‌ها در مسیر نجف به کربلا مشخص و تمامی این پایگاه‌های درمانی به امکانات درمانی و تجهیزات لازم از جمله دی.سی شوک، اکسیژن‌ساز، نوار قلب، لارنگوسکوپ، ست احیاء و ... مجهز خواهند بود، گفت: برنامه‌ریزی مناسب برای ارسال به‌موقع داروها به عراق انجام شده و در این زمینه باید هماهنگی‌های لازم با مرزبانی، ستاد بازسازی عتبات عالیات و گمرک انجام شود؛ علاوه بر اینکه معتقدیم کمک موکب‌دارها موجب کاهش حجم زیادی از درمان سرپایی ما خواهد شد، اما بر ضرورت ضابطه‌مند بودن خدمات ارائه شده از سوی آنها تأکید بسیاری داریم؛ چراکه این موضوع نیازمند هماهنگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های بین‌بخشی بسیاری است.


آغاز ثبت‌نام پزشکان و پرستاران اعزامی به اربعین
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر همچنین از آغاز ثبت‌نام داوطلبان اعزام به اربعین حسینی خبر داد و گفت: اولویت اعزام در گروه‌های اعزامی پزشکی با پزشکان عمومی و پرستاران است و متقاضیان با ورود به سایت می‌توانند برای اعزام در اربعین درخواست خود را ارسال کنند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در حال چینش نیروها در پایگاه‌های درمانی پیاده‌روی اربعین و مشخص کردن تعداد پایگاه‌های درمانی در کربلا، نجف، بین مسیر کربلا تا نجف، سامرا، کاظمین و مکان‌های مورد نیاز هستیم، اظهار کرد: امسال نیز همانند سال گذشته کادر درمانی اعزامی به اربعین یک هزار و 500 نیروی درمانی است و هماهنگی‌های لازم نیز با مسئولان هلال احمر عراق انجام شده تا اقدامات و مجوزهای لازم صادر شود.

مرعشی درباره تأمین داروهای مورد نیاز در اربعین گفت: در حال برآورد میزان داروهای موجود در مراکز درمانی ایران در عراق هستیم تا مشخص شود چه داروهایی موجود و چه داروهایی نیاز است تا خریداری شود.

نظر شما