شناسهٔ خبر: 28292413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

در آغاز فصل بازگشایی مدارس؛

بوفه های مدارس؛ دغدغه مهم اولیای دانش آموزان /چه خوراکی هایی را جایگزین چیپس و پفک کنیم؟

دانش‌آموزان به سه وعده غذایی اصلی و 2 میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند چرا که تعادل و تنوع غذایی در این سنین بسیار مهم است بنابراین اولیای دانش اموزان باید توجه بیشتری به تغذیه فرزندان خود داشته باشند که در اینده دچار سوء تغذیه نشوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از ایل بانو، امروز اول مهر ماه است و مدارس از امروز سال تحصیلی 97 -98 را آغاز می کنند و دانش اموزان بتوانند نسبت به سال های قبل یک گام جلوتر بروند و خود را به دنیای مدرن برسانند سه ماه تابستان تمام شد و امروز کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمدی بعد از سه ماه تعطیلی دوباره وارد مدرسه می شوند  که در آینده بتوانند  برای کشورشان موثر باشند.

مدارس که آغاز می شود دغدغه اولیای دانش اموزان به ویژه مادران نیز بیشتر می شود مواردی از جمله سرویس مدرسه و  تغذیه یکی از مهمترین مواردی است که هر ساله مورد توجه اولیا بوده  و البته در این زمینه نارضایتی هایی نیز وجود داشته است، گاهی استفاده از ناوگان عمومی قدیمی و از رده خارج شده باعث نارضایتی در میان دانش اموزان و خانواده های انها شده است.

 

عبور از مسیرهای پرترافیک از دیگر دغدغه اولیا است که نیاز است در این زمینه در شورای ترافیک مواردی مصوب شود که در جلوی همه مدارس به ویژه مدارس روستائیان  خط کشی عابر پیاده انجام شود و در صورت نیاز نیز پل های هوایی نصب شود.

در میان این موارد یک مسئله دیگر نیر وجود دارد که به صورت مستقیم با سلامت دانش اموزان در ارتباط است و آن هم بوفه مدارس است، بدون شک در هر مدرسه ای بخشی به بوفه اختصاص داده شده است مدارس روستایی نیز که در این بخش پیشرو هستند و می توان گفت همه دارای بوفه هستند البته دانش اموزان نیز استقبال می کنند.

 

اما نکته مهم اینجاست که چه کالاهایی مجوز این را دارند که در بوفه مدارس به فروش برسند و ایا نظارتی بر این بوفه ها انجام می شود؟ چرا که گاهی خوراکی هایی دیده می شود که فروش انها در بوفه ها ممنوع است اما به فروش می رسند و کسی نیز نظارت نمی کند.

 

اولیای دانش اموزان باید برای فرزند خود میان وعده مغذی آماده کنند و در کیف انها قرار دهند، اگر اینگونه باشد بدون شک دانش اموزان نیز کمتر سراغ مواد غیر مغذی بوفه ها از جمله پفک، اسنک، نوشابه‌های گازدار و سایر موارد غیربهداشتی می روند هر چند که فروش این موارد در بوفه مدارس طبق اعلام وزارت بهداشت ممنوع است.

اولیا برای میان وعده  فرزندان خود می توانند از میوه، شیر و لقمه سالم مثل  نان و پنیر و گردو استفاده کنند که هم سالم تر هستند و هم می دانید که خودتان آن را تهیه کردید و بهداشتی هستند.

 

بهتر است به فرزندان خود دلیل مضر بودن برخی از خوراکی ها را گوشزد کنیم مثلا بگوییم خوردن بیش از حد از فلان خوراکی باعث ایجاد چنین بیماری هایی می شود و کمتر استفاده کنند اولیای دانش اموزان می توانند از انواع خشکبار برای زنگ های تفریح فرزندانشان استفاده کنند البته همه این موارد باید در ظرف های مناسب قرار بگیرند که وزن زیادی را نیز ایجاد نکند.

 

بوفه مدارس باید به گونه ای باشد که دانش اموزان را به خرید خوراکی های مناسب تشویق کند وجود غذایی مثل عدسی و لوبیا در بوفه مدارس یک فکر و ایده جالب است که برای دانش اموزان نیز می تواند مفید باشد البته در صورتی که در فضای بهداشتی تهیه شود و شاید از این طریق دانش اموزان نیز کمتر سراغ ساندویچ  و سمبوسه بروند.

دانش‌آموزان به سه وعده غذایی اصلی و 2 میان‌ وعده در طول روز نیاز دارند و باید از تمامی گروه‌های غذایی شامل شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، سبزیجات، میوه‌ و نان و غلات مصرف کنند، زیرا تعادل و تنوع غذایی در این سنین بسیار مهم است بنابراین اولیای دانش اموزان باید توجه بیشتری به تغذیه فرزندان خود داشته باشند که در اینده دچار سوء تغذیه نشوند.

 

با توجه به قانون گریزی که در موارد مختلف در استان وجود دارد اموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد باید جدی تر وارد میدان شود و بر بوفه هایی که چنین مواردی در آنها رعایت نمی شود نظارت کنند به گونه ای نباشد که قانون تغذیه سالم در بوفه های مدارس فقط چند ماه اول سال رعایت شود و بقیه سال به حال خود رها شود.

 

انتهای پیام/

 

نظر شما