شناسهٔ خبر: 28282208 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پیش بینی اوپک در مورد افزایش عرضه و تقاضای نفت تا سال 2040

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري فرانسه، اوپک پیش بینی خود را در مورد چشم انداز عرضه و تقاضا تا سال دوهزار و چهل افزایش داد. 

اوپک در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرد پیش بینی کرد تولید نفت آمریکا در سالهای آینده بسیار بیشتر از میزان پیش بینی شده خواهد بود. طبق گزارش آینده نگری که سالانه توسط سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک ، منتشر می شود میزان عرضه جهانی سوخت مایع شامل نفت و گاز طبیعی مایع از 98.4 میلیون بشکه در روز سال جاری در سال دو هزار و بیست و سه به 104.7 میلیون بشکه در روز می رسد و احتمالا در سال دو هزار و چهل به 111.9میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
این ارقام در مقایسه با گزارش سال گذشته اوپک اندکی بالاتر است و تفاوت آن ناشی از پویایی مورد انتظار از تولید طلای سیاه در کشورهای غیر عضو اوپک به ویژه آمریکاست. انتظار می رود عرضه نفت توسط کشورهای غیر عضو اوپک در سال های دو هزار و هفده تا دو هزار و بیست و سه از 8.6 میلیون بشکه در روز به 66.1 میلیون بشکه در روز برسد که این ناشی از افزایش تقاضا و افزایش قیمت نفت است.
با این حال تولید این کشورها تا پایان سال دوهزار و بیست به اوج می رسد و انتظار می رود از آن پس تولید کشورهای عضو اوپک که در این مدت کاهش یافته بود به شدت افزایش یابد. اوپک همچنین پیش بینی می کند با وجود تولید خودروهای برقی و سیاست انتقال انرژی، تقاضای جهانی برای نفت همچنان افزایش خواهد یافت. انتظار می رود میزان تقاضا از 97.2 میلیون بشکه در روز در سال جاری به 104.5 میلیون بشکه در روز در سال دوهزار و بیست و سه و 111.7 میلیون بشکه در سال دوهزار و چهل برسد که این نیز در مقایسه با پیش بینی سال گذشته اوپک اندکی بالاتر است.
با این حال روند افزایش تقاضا در سال های دوهزار و سی و پنج تا دوهزار و چهل به شدت کند خواهد شد که ناشی از توسعه خودروهای برقی و تلاش ها در حوزه بهره وری انرژی خواهد بود. از سوی دیگر میزان تقاضا در مناطق گوناگون متناقض خواهد بود. تشنگی برای طلای سیاه در کشورهای نوظهور با افزایش جمعیت ، توسعه جمعیت طبقه متوسط و اقتصاد شدت بیشتری خواهد داشت.  اما به هرحال در چشم انداز دوهزار و چهل، نفت نخستین انرژی مصرفی پیش از گاز و زغال سنگ خواهد بود.

نظر شما