شناسهٔ خبر: 28277678 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد دانشگاه تهران:

حوزه دیپلماسی عمومی را در آمریکا تقویت کنیم

تهران - ایرنا – عضو هیات علمی دانشکده مطالعات دانشگاه تهران، تعامل خبری با نهادهای ضد جنگ را در تنویر افکار عمومی آمریکا اثرگذار دانست و گفت: نیازمند تقویت حوزه دیپلماسی عمومی در آمریکا هستیم.

صاحب‌خبر -

فواد ایزدی عصر یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره اعتراض خانم مدیا بنجامین در اندیشکده هادسن به سخنان برایان هوک رییس گروه موسوم به «اقدام ایران»، اظهار داشت: این افراد معترض در آمریکا با نام پینک کد یا کد صورتی در این کشور شناخته می شوند و علیه اقدامات جنگ طلبانه فعالیت می کنند.
وی افزود: در سال های گذشته فعالیت این افراد افزایش یافته است زیرا دولت آمریکا طی سال های اخیر اقدامات جنگ طلبانه خود را افزایش داده است.
این کارشناس مسائل بین‌المللی به روش های گروه پینک کد در آمریکا اشاره کرد و گفت: آن ها در جلساتی که چهره ها و یا مقامات جنگ طلب این کشور حضور دارند، نسبت به سخنان و شیوه های آن ها اعتراض کرده که نمونه آن، خانم مدیا بنجامین است.
عضو هیات علمی دانشکده مطالعات با بیان اینکه این نوع اعتراضات از قبل هم جود داشته است، خاطرنشان کرد: در جلسه سخنرانی پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم که در کالیفرنیا برای عده ای از ایرانیان صحبت می کرد، خانمی نسبت به صحبت های وی اعتراض کرد.
ایزدی علت این اعتراضات را کشته شدن آمریکایی ها و هزینه میلیاردی این نوع جنگ ها دانست و گفت: ایالات متحده به جای این که به مشکلات داخلی این کشور بپردازد، برای جنگ های این چنین هزینه می کند.
وی تاکید کرد: در کشور آمریکا معترضین نسبت به جنگ وجود دارند و از فرصت هایی که به دست آمده برای اظهار نظر و مخالفت استفاده می کنند.
این استاد دانشگاه به اخراج مدیا بنجامین اشاره کرد و یادآور شد: نحوه برخورد با این خانم و اخراج وی توسط دولت آمریکا را در آن جلسه مشاهده کردیم. این نشان می دهد که پاسخ به کوچکترین دغدغه اخراج و رفتار فیزیکی است.
ایزدی درباره اجازه ماجراجویی جامعه آمریکا به دولتمردان این کشور برای ایجاد جنگ جدید خاطرنشان کرد: دولتمردان آمریکا در بسیار مواقع به حرف مردم خود گوش نمی کنند و وارد سیاست های جنگ طلبانه می شوند.
وی اضافه کرد: مصداق این امر جنگ با عراق بود؛ اعتراضات انجام گرفت اما دولتمردان ایالات متحده به آن توجهی نکردند.
استاد دانشگاه تهران به نظرسنجی های قبل از جنگ های ویتنام، عراق و افغانستان توسط آمریکا اشاره کرد و یادآور شد: در تاریخ ایالات متحده، این کشور به کشوری دیگر حمله نکرده است مگر آن که افکار عمومی کشور خود هماهنگ کرده باشد.
این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: اگر به نظر سنجی های این کشور در ماه هایی که جنگ در زمان شروع شده نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که در آن ماه ها که جنگ شروع شده، مردم آمریکا در ابتدا همراه و هماهنگ بودند.
ایزدی با بیان این که اگر کسی می خواهد بر علیه ایران جنگ نشود، باید در حوزه اخبار عمومی ایران و آمریکا فعالیت کند، یادآور شد: نهادهای ضد جنگ مانند کد پینگ در کشور آمریکا وجود دارند که می توانند با نهادهای مردمی و یا خود مردم ایران ارتباط داشته و در تعامل خبری با کشورمان قرار گیرند.
وی افزود: با این اتفاق نهادهای ضد جنگ می توانند اطلاعات بهتری از نهادهای رسانه ای ایران و مردم دریافت کرده و در نهایت در تنویر اخبار و افکار عمومی در آمریکا اثر گذار باشند؛ نتیجه آن می شود که جنگ طلب ها در آمریکا در داخل کشور با مشکل مواجه می شوند؛ از این جهت این اقدام نیاز به کار و طراحی و فکر دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: این نهادها نباید ارتباط مستقیم با دولت ایران داشته باشند در غیر این صورت مجموعه های اطلاعاتی در آمریکا برای این افراد پرونده سازی می کنند.
این کارشناس مسائل بین‌المللی با یادآوری این که این مباحث ذیل دیپلماسی عمومی کشورها تعریف می شود، گفت: این نوع اقدامات لزوما نباید دولتی باشد.
ایزدی تاکید کرد: با توجه به این که ما در حوزه دیپلماسی عمومی در آمریکا کمتر فعالیت کردیم بنابراین نیازمند تقویت آن هستیم.
سیام**9314**1535

نظر شما