شناسهٔ خبر: 28262746 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

عاشورا فرهنگ مقاومت را زنده کرد- فرنگیس حمزه یی

به گزارش ایرنا، واقعه عاشورا به عنوان بزرگ ترین انقلاب از عالی‌ ترین حماسه‌ های بشری است که با فداکاری افراد معدودی رخ داد و با خود پیام ها و درس ها و عبرت

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، واقعه عاشورا به عنوان بزرگ ترین انقلاب از عالی‌ ترین حماسه‌ های بشری است که با فداکاری افراد معدودی رخ داد و با خود پیام ها و درس ها و عبرت های بی شماری را برای آیندگان به یادگار گذاشت.
ظلم ‌ستیزی، برقراری حکومت اسلامی، عدالت ‌خواهی، مبارزه با فساد، نپذیرفتن ذلت، زنده کردن روج شهادت طلبی و مقاومت اسلامی بخشی از درس ها و پیام های عاشورایی است که از مکتب امام حسین(ع) و عاشورا به دست آمده است.
آداب استقامت ورزی در قرآن براساس آیه 30 سوره فصلت نیز آن جا که می فرماید: إِنَّ الَّذینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتی‏ کُنْتُمْ تُوعَدُونَ- در حقیقت، کسانی که گفتند: «پروردگار ما خداست»؛ سپس ایستادگی کردند، فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند [و می‌گویند:] «هان، بیم مدارید و غمگین مباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید، را به خوبی در این آیه از قرآن به انسان ها نشان داده است.
استقامت ورزی در برابر سختی ها، ثواب و پاداش فراوانی دارد و بدون اندازه و بی ‌حساب است، چنان که در آیه 10 سوره زمرخداوند می فرماید:«إِنَّما یُوَفَّی الصَّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِسابٍ».
رسول اکرم (ص) می ‌فرماید: «کسی که جهاد نکرده یا آرزوی جهاد نداشته باشد و بمیرد؛ در شعبه‌ ای از نفاق مرده است؛ مَن ماتَ و لَم یَغْزُ ، و لَم یُحدِّثْ بهِ نَفسَهُ، ماتَ علی شُعْبَةٍ مِن نِفاقٍ» (میزان الحکمه/2829).
امام حسین (ع) با شهادتش راه جاودانگی را به بشریت آموخت و با خون سرخ و ارزش ‌های اسلامی و انسانی را دوباره زنده کرد.
درواقع مهم ‌ترین کارکرد قیام حضرت سیدالشهدا(ع) حفظ بقای اسلام بود که با شهادت امام و یارانش در کربلا بنیادهای دین پیامبر(ص) که توسط یزد و حکامش پایمال شده بود، دوباره زنده شد و با حماسه های حضرت زینب (س) و امام سجاد(ع) چهره کریه بنی‌امیه فاش شد در واقع امام حسین (ع) با مقاومت خود دین را نگه داشت.

**«مقاومت» مهم ترین درس از علمدار کربلا‌
بعد از شهادت امام حسین (ع)، حضرت زینب(س) علمدار مقاومت شد در برابر تازیانه ها، سرهای بریده و در مقابل جسارت های یزید و کارگزارانش.
پای روضه علمدار کربلا گریستن این روزها تنها معنایش مقاومت است؛ مقاومتی که مهم ترین درس از علمدار کربلا‌ برای مدافعان حرم شده است؛ مدافعانی که از خود گذشتند تا عاشورایی دیگر تکرار نشود.
درس آموختگان مکتب زینب (س) با آموختن درس استقامت، مقاومت و شجاعت زینبی امروز برای محافظت از حرم حضرت زینب (س)، بی ‌نام و نشان و داوطلبانه راهی کشورهای عربی شده اند تا اجازه ندهند دست تجاوزگران به حرم حضرت زینب (س) برسد.
کاروانیان کربلا از لذت دنیا گذشته بودند تا نهضت عاشورایی را رقم زدند و با مقاومت و ظلم ستیزی در برابر جهالت، شهوترانی و چپاولگری پیام عاشورا که'هیات منا الذله' است را زنده نگه داشتند.
در کنار واقعه عاشورا، مقاومت راه خود را ادامه داد و این روح مقاومت در بین رزمندگان ایرانی در طول 8 سال دوران دفاع ‌مقدس با تاسی به امام حسین (ع) تبلور یافت و اجاز ندادند ذره‌ ای از خاک میهن ‌مان به دست دشمنان بیفتد.
امروز دفاع مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران نه‌ تنها الگوی مقاومت ملت ایران است، بلکه با نفوذ به فراسوی مرزها، تبلوری منطقه‌ای و فرا منطقه ‌ای یافته و دستاورد‌ها و برکات اعجاب ‌آور خود را در صحنه بیداری اسلامی و انقلاب های مردمی ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی و مقاومت مردمی ملت ‌ها در یمن، سوریه، لبنان و فلسطین آشکار ساخته است.
امروز نیز آن چه در فرهنگ عاشورا، واقعه کربلا و دفاع مقدس رخ داد نمونه های آن را در بین مدافعان حرم در سوریه و عراق می بینیم.
«شهید محسن حججی»، سردار «عبدالله اسکندری» و «رضا اسماعیلی» از نخستین شهدای مدافع حرم بودند که جهالت و نفاق تروریست ‌های تکفیری داعش آن‌ ها را همچون سالار شهیدان بی‌ سر کرد.
رهبر فرزانه انقلاب نیز در پایان مراسم عزاداری اربعین سال 96 در حسینیه امام خمینی (ره) استقامت کردن را ثبات ورزیدن در این راه و تحت تأثیر عوامل گوناگون قرار نگرفتن می دانند و فایده استقامت را رسیدن به نتیجه و هدف دانسته اند.
ایشان در تبیین آیات استقامت در قرآن در مردادماه سال خطاب به مسوولان می فرمایند: «استقامت، یعنی در همین خطّ مستقیم پایداری کردن و پافشاری کردن و زاویه‌ای ایجاد نکردن؛ علاج مشکلات کشور ایران است».
یا در جایی دیگر در اسفندماه سال88 خطاب به امت اسلامی می گویند: «بعضی نگاه میکنند به صحنه، قدرت آمریکا را نگاه میکنند… به نظرشان می ‌آید که برگرداندن فلسطین به فلسطینی‌ها یک امر ناممکنی است. من میگویم نه، این امر ناممکن، ممکن خواهد شد؛ به شرط ایستادگی و استقامت».
'مقاومت' قله دین و دینداری است، اگر لذت بخشی و جذابیت فرهنگ مقاومت و جایگاه مقاومت در دین و پویایی یک جامعه خوب معرفی و شناخته شود، به طور یقین اثر و نتیجه های اخلاقی زیبایی برای آیندگان آن جامعه خواهد داشت؛ بنابراین باید هوشیار بود و نگذاشت برخی از جریان های خیال باف و مغرض جامعه را از فرهنگ مقاومت جدا کرده و فرهنگ ضد مقاومت را جایگزین آن کنند.
خبرنگار ایرنا استان هرمزگان
9887 /6048
انتهای پیام

نظر شما