شناسهٔ خبر: 28261341 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چرا عمران خان، اول به عربستان رفت؟

بین الملل > دیپلماسی - پاکستان به عنوان دوست عربستان و همکار ایران در منطقه مجبور خواهد بود اقدامات متناقضی از خود نشان دهد یعنی از یک طرف دوست عربستان است و مجبور است تفکرات و گروههای وابسته به عربستان را تقویت کند

صاحب‌خبر -

علی رحمانی: عمران خان نخست وزیر تازه روی کار آمده پاکستان، عربستان را اولین مقصد سفر خارجی خود انتخاب کرد. این انتخاب دلایل زیادی دارد ابتدایی ترین دلیل آن ورشکستگی چند صد میلیاردی دولت پاکستان و بدهیهای بسیار پاکستان است که باعث شد عربستان اولین مقصد نخست وزیر جدید پاکستان است.

درحالی که کارشناسان منطقه هدف از سفر نخست وزیر پاکستان به جده را کسب حمایت مالی این کشور از دولت نوپای او اعلام کردند، رسانه های عربستان هیچ اشاره ای به جزییات گفت وگوهای او با مقامات سعودی یا وعده کمک مالی به اسلام آباد نکردند و جزئیات سفر به نوعی پنهان ماند.

عمران خان

نخست وزیر پاکستان این روزها چالش های مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی فراوان، بدهی خارجی، افراط گرایی، کمبود آب و جمعیت رو به رشد مواجه است.

با این حال، بحرانی ترین مشکل دولت جدید پاکستان، پرداختن بدهی های خارجی و حل مشکلات اقتصادی این کشور است و بر اساس نظر تحلیل گران اقتصادی، پاکستان برای کاهش برخی از این مشکلات، راهی جز مراجعه به صندوق بین المللی پول ندارد.
سفر اخیر نخست وزیر پاکستان به عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز به گفته تحلیل گران اقتصادی پاکستان برای راهایی این کشور از مشکلات اقتصادی است و پاکستان نیاز دارد تا کمک هایی از متحدان خود دریافت کند تا بتواند بخش از بدهی های خارجی خود را پرداخت کند.

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان‌سعودی،رویداد شگرف و جدیدی نیست، چرا که عربستان‌سعودی همواره پاکستان را به عنوان یک قدرت نظامی اسلامی، پاسدار مرزهای خود و نگهبان حرمین شریفین معرفی کرده است و پاکستان نیز در برابر کمک‌های مالی و سیاسی عربستان‌سعودی طی دهه‌های گذشته، ضمن حفظ بی‌طرفی در تنش‌ها میان کشورهای اسلامی، قدرت بازدارنده نظامی خود را برای حفظ مرزهای عربستان در اختیار پادشاهی سعودی قرار داده است. نخست‌وزیر جدید پاکستان در شرایطی سکان حکومت را در این کشور در اختیار گرفت که کشورش در لبه یک بحران اقتصادی قرار دارد.

دومین دلیل این انتخاب فشارهایی است که از طرف دوستان عربستان و گروههای نزدیک به وهابیت مانند حزب جماعت اسلامی یا سازمان تبلیغی جماعت به دولت است زیرا این احزاب هرچند شاید مرجعیت تام عربستان را نپذیرند اما چون در زمینه ضدیت با تشیع با وهابیت و سلفی ها نزدیک هستند لذا دولت را مجبور به نزدیک شدن به عربستان به جای ایران خواهند نمود.

در مورد اینکه  این سفر چطور ارزیابی می شود باید گفت این سفر می تواند روابط اقتصادی و سیاسی عربستان و پاکستان را در کوتاه مدت تقویت کند و در بلند مدت می تواند موجبات دوری از محور مبارزه با تروریسم و ایران را فراهم آورد و همچنین نزدیکی به عربستان می تواند موجبات گسترش تروریسم در پاکستان و شبه قاره را فرهم آورد زیرا نزدیکی به عربستان عمران خان و دولت پاکستان را به طرف بی توجهی به پاره ای از اقدامات گروههای تروریستی در پاکستان سوق خواهد داد

پاکستان به عنوان دوست عربستان و همکار ایران در منطقه مجبور خواهد بود اقدامات متناقضی از خود نشان دهد یعنی از یک طرف دوست عربستان است و مجبور است تفکرات و گروههای وابسته به عربستان را تقویت کند و از جانب دیگر مجبور به انجام اقداماتی بر علیه تروریسم در داخل و خارج مرزهای خود خواهد بود زیرا از طرفی به عربستان از نظر مالی وابسته است از جانب دیگرتمایلاتی به ایران نیز خواهد داشت.

پاکستان جدید به دلیل رفتار دوگانه اش در منطقه در گیر منازعات راخلی زیادی بین حامیان عربستان و هواخواهان سیاست خارجی مستقل نیز خواهد بود در این بین فساد موجود در دستگاههای دولتی پاکستان بر مشکلات داخلی و باز ناشی از ورشکستگی های داخلی خواهد افزود.

52312

نظر شما