شناسهٔ خبر: 28260426 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تلخ و شیرین عسل سلسله

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سلسله به واسطه قرارگیری در شمال استان لرستان دارای آب و هوایی بی نظیر و طبیعتی چشمنواز است که همین خصوصیات این شهرستان را

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سلسله به واسطه قرارگیری در شمال استان لرستان دارای آب و هوایی بی نظیر و طبیعتی چشمنواز است که همین خصوصیات این شهرستان را مستعد پرورش زنبور عسل و تولید این ماده شفابخش ساخته است.

** صنایع بسته بندی و فرآوری در شهرستان وجود ندارد
یک تولید کننده برتر عسل در شهرستان سلسله با اشاره به دارا بودن 300 کندوی عسل در منطقه پرسک شهرستان سلسله در این باره اظهار داشت: سالانه حدود سه تن از این کندوها برداشت عسل صورت می گیرد که نمونه آن با ارسال به جشنواره آپی موندیا توانست مدال برنز و رتبه سوم جهان را کسب کند.
عادل حاجی با اشاره به برداشت 12 کیلو ژل رویال از کندوهای خود در سال جاری، عنوان کرد: متاسفانه به زعم خواص معجزه آسایی که ژل رویال دارد هنوز آنگونه که باید مردم از خواص بی نظیر آن اطلاعی ندارند.
مدیرعامل تعاونی زنبورداران شهرستان سلسله با اشاره به نبود بازاری مناسب برای فروش عسل تولیدی زنبورداران شهرستان، خاطرنشان کرد: متاسفانه خدمات دامپزشکی مناسبی نیز در شهرستان به زنبورداران ارائه نمی شود و اکثر آن ها داروی مناسب و به درد بخوری برای زنبورها ارائه نمی دهند.
حاجی با اشاره به عدم ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان برای رونق صنعت زنبورداری و افزایش تولید و خدمات نامناسب شرکت های بیمه ای به زنبورداران، تصریح کرد: متاسفانه هنگام خسارت خدمات مناسبی ارائه نمی دهند و در پیچ و خم های اداری زنبورداران را از بیمه کردن کندوهای خود ناامید می کنند و سر آخر مبلغ ناچیزی به زنبوردار زیان دیده پرداخت می کنند.
این تولیدکننده برتر عسل در شهرستان سلسله، با اشاره به بیمه تامین اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات زنبورداران، گفت: متاسفانه وعده بیمه تامین اجتماعی زنبورداران نیز هنوز عملی نشده و در این زمینه نیاز به حمایت داریم.
حاجی با بیان اینکه صنعت زنبورداری حتی برای کشاورزان و باغداران هم مفید است، عنوان کرد: در کشورهای اروپایی به زنبورداران اجازه می دهند که کندوهایشان را در زمین های کشاورزی و باغهایشان مستقر کنند اما در کشور ما هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است و زنبوردار باید برای این کار اجاره بها بپردازد که در اکثر اوقات با نارضایتی افراد نیز به همراه است.
وی با انتقاد از نبود صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرستان سلسله، خاطرنشان کرد: با توجه به مزیت هایی که شهرستان سلسله در تولید عسل مرغوب دارد یقینا با ایجاد صنایع مرتبط می توان به توسعه و رونق این صنعت به صرفه در شهرستان امیدوار بود.

** عسل تولیدی سلسله به نام استان های دیگر روانه بازار فروش می شود
مسئول امور دام جهاد کشاورزی شهرستان سلسله نیز در این باره اظهار کرد: تعداد بهره برداران زنبور عسل برابر آخرین سرشماری که به تازگی انجام گرفته است به 240 نفر و ایجاد اشتغال در این بخش هم به 310 نفر در شهرستان رسیده است .
فرزاد کاکولوند با اشاره به وجود 24 هزار و 500 کلنی زنبور عسل در شهرستان سلسله، عنوان کرد: سال گذشته 280 تن عسل در شهرستان سلسله تولید شد که متوسط تولید عسل برای هر کندو 11/43 کیلوگرم بود و پیش بینی می شود که امسال ظرفیت تولید عسل شهرستان به 300 تن برسد.
وی با اشاره به تولید 45 کیلو گرم ژل رویال در سال گذشته در شهرستان سلسله، افزود: ژل رویال دارای خواص دارویی و درمانی بی نظیری است که بسیاری از افراد جامعه از آن اطلاعی ندارند و همین امر ضرورت اطلاع رسانی را از سوی رسانه ها بیشتر می کند.
مسئول امور دام شهرستان سلسله با اشاره به نبود صنایع فرآوری و بسته بندی مورد نیاز این بخش در شهرستان سلسله، عنوان کرد: همانگونه که در رسانه ها نیز اطلاع رسانی گردید عسل منطقه پرسک شهرستان سلسله توانست رتبه سوم جهان را کسب کند اما متاسفانه عسل بی نظیر و با کیفیت شهرستان فاقد برندی به نام سلسله است و در بازارهای فروش به نام استان های دیگر به بازار عرضه می گردد.
وی با اشاره به نبود بیمه برای زنبورداران تصریح کرد: متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی عسل مرغوب تولیدی شهرستان به نام استان های دیگر روانه بازارهای فروش می شود.

** عسل مرغوب و باکیفیت سلسله نیاز به برندسازی دارد
رئیس جهاد کشاورزی سلسله نیز در این باره اظهار داشت: شهرستان سلسله امسال توانست با 240 نفر بهره بردار و دارا بودن بیش از 24 هزار و 500 کندوی عسل، 280 تن عسل تولید و روانه بازار کند.
رضا سوخته زاری افزود: در حال حاضر 240 بهره بردار در شهرستان سلسله به فعالیت زنبورداری و تولید عسل اشتغال دارند که در این بخش برای 310 نفر اشتغالزایی صورت گرفته است.
سوخته زاری با اشاره به اینکه عسل تولیدی منطقه پرسک شهرستان سلسله توانست در کنگره جهانی عسل پس از 90 سال مدال برنز را از نظر کیفیت برای کشور عزیزمان ایران کسب نماید، عنوان کرد: این موفقیت می‌تواند عسل شهرستان سلسله و لرستان را در بازارهای داخلی و خارجی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار سازد.
وی با اشاره به نبود صنایع فرآوری و بسته بندی به عنوان مهمترین مشکلات زنبورداران شهرستان، افزود: یکی از افتخارات شهرستان سلسله کسب رتبه سوم جهانی عسل تولیدی این شهرستان به لحاظ کیفیت است که باید از این فرصت در جهت برندسازی محصول تولیدی شهرستان و شناخته شدن آن در کشور نهایت استفاده را برد.
رئیس جهاد کشاورزی سلسله با بیان اینکه قطعا شهرستان سلسله ظرفیتهای بسیار زیاد دیگری را برای پرورش زنبور عسل دارد، افزود: امید است در سالهای آینده با برنامه ریزی و حمایتهای بیشتر، تعداد زنبور داران افزایش یافته و تولید عسل با کیفیت بسیار خوب و طعم بی نظیر در این شهرستان افزایش یابد .
/6060/7265
انتهای پیام

نظر شما