شناسهٔ خبر: 28259821 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

تشکل‌های دانشجویی دانشگاه ارومیه با دانشجویان ورودی جدید همراه می‌شوند/ بایدها و نبایدهای سال اولی‌ها

ستاد استقبال از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه صنعتی ارومیه با عنوان «همراه با دانشجو» با هدف راهنمایی و کمک به دانشجویانی که برای اولین بار وارد محیط دانشگاه شدند، تشکیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از ارومیه، در آستانه شروع سال تحصیلی در دانشگاه‌ها هستیم و دانشجویان ورودی جدید هم منتظر شروع کلاس‌ها در همه مقاطع هستند تا وارد فضای جدیدی به نام دانشگاه شوند؛ فضایی که دارای تهدید‌ها و فرصت‌هاست و هر دانشجو می‌تواند از این فرصت‌ها استفاده کند و دانشگاه را یک پله ترقی برای خود در نظر بگیرد و یا گرفتار تهدید‌ها شود و برای زندگی و آینده خود مشکلاتی به وجود بیاورد.

این فضای جدید نیاز به شناخت دارد. یک دانشجوی ورودی جدید که تازه به این محل وارد شده است، باید بداند هدفش از آمدن به دانشگاه چیست و می‌خواهد چهار سال بعد به کجا برسد؟

طبق آمار، کشور ما یکی از بالاترین رتبه‌ها را در عدم ارتباط شغل افراد با تحصیلاتشان دارد. هرچند بخشی از این مسئله به دلیل مشکلات اقتصادی و شغلی در کشور است؛ اما باید دانست بخش مهمی نیز مربوط به خود دانشجویان است. دانشجویان در دانشگاه گرفتار معضلی تحت عنوان «شب امتحانی» می‌شوند و در زمان‌های دیگر به فکر فعالیت علمی نیستند؛ لذا در سطح علمی پایینی در حوزه‌ رشته خود قرار می‌گیرند و به دنبال آن نمی‌توانند شغلی متناسب با رشته تحصیلی شان پیدا کنند.

بنا براین جوانی که در حال تحصیل در دانشگاه است، از دو امتیاز بزرگ که قابل تکرار در زندگی نیست، بهره‌مند است؛ اول جوانی و دوم کسب علم ودانش، اما با این وجود متاسفانه دانشجویان در دانشگاه‌ها گرفتار مسائل حاشیه‌ای می‌شوند و این باعث می‌شود از اصل فضیلت عقب بمانند.

در کنار این مسائل، تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌ها در ابتدای سال تحصیلی جدید سعی دارند با برگزاری غرفه‌هایی برای استقبال از دانشجویان ورودی جدید ورود کنند و با راهنمایی‌های خود در تلاش هستند تا دانشجویان را در جبهه حق و علم حفظ کنند.

از این جهت به سراغ فعالان و مسئولان تشکل‌های دانشجویی رفته ایم و خواستیم تا برنامه‌های تشکل مربوطه را به دانشجویان ورودی جدید توضیح بدهند.

دانشجویان خود را برای ورود به بازار کار در آینده آماده کنند
میلاد یوسف نژاد، سرپرست این دوره از تیم ستاد استقبال از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه صنعتی ارومیه و مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه در گفتکو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به جزئیات فعالیت‌های انجام شده در ستاد استقبال دانشجویان در دانشگاه صنعتی ارومیه می گوید: ستاد استقبال از دانشجویان نو ورود دانشگاه صنعتی ارومیه تحت عنوان «همراه با دانشجو» با هدف راهنمایی و کمک به دانشجویان نو ورود که برای اولین بار وارد محیط دانشگاه شده و با روند ثبت‌نام مواجه می‌شوند، صورت می‌گیرد.
 
یوسف نژاد می افزاید: طرح «همراه با دانشجو» برای اولین بار به همت دانشجویان در دانشگاه صنعتی ارومیه اجرا شد و دوستان ما با همراهی نو ورود‌ها و خانواده آنان از لحظه ورود به دانشگاه تا پایان ثبت‌نام و گرفتن خوابگاه، از آن‌ها استقبال کردند.

یوسف نژاد ادامه می دهد: غرفه‌های طرح «همراه با دانشجو» در اماکن پر رفت و آمد دانشگاه و مورد ارجاع نو ورود‌ها قرار داشت و آماده استقبال از دانشجویان ورودی جدید و خانواده آن‌ها بود که این غرفه در سه بخش «خدمات»، «مشاوره تحصیلی» و «از من بپرس» آماده خدمات رسانی بودند.
 
از برنامه های تشکل های دانشجویی دانشگاه های ارومیه تا توصیه به دانشجویان جدید الورود(حسینی نسب//////)
وی می گوید: «همراه با دانشجو» در تمام روز‌های ثبت نام دانشجویان، ۲۴ تا ۲۷ شهریور آماده خدمت رسانی و همراه دانشجویان بود. سرپرست این دوره از تیم ستاد استقبال از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه صنعتی ارومیه معتقد است امسال حدود ۸۰۰ نفر دانشجوی ورودی جدید داشتیم که به همت تلاش‌های شبانه روزی دانشجویان، با طرح «همراه با دانشجو» از همه این عزیزان به نحو احسن پذیرایی شد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه در ادامه با خطاب چند نکته به دانشجویان ورودی جدید  می گوید: دانشجویان جدید باید با برنامه‌ریزی مشخص در کنار درس خواندن، مهارت‌هایی را نیز در ارتباط با رشته خود فراگیرند و از طریق ارتباط با اساتید و فارغ‌التحصیلان باتجربه، خود را برای ورود به بازار کار در آینده آماده کنند.
 
دانشجویان از طریق ارتباط با اساتید و فارغ‌التحصیلان باتجربه، خود را برای ورود به بازار کار در آینده آماده کنند.
 

میلاد یوسف نژاد معتقد است به دانشجویان جدید توصیه می‌شود که از همان ابتدای سال تحصیل به مرکز مشاوره دانشگاه مراجعه کنند تا بتوانند با یک برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح به دغدغه‌های تحصیلی خود در دانشگاه بپردازند.

یوسف نژاد می افزاید: دانشجویان ورودی جدید بایستی با دانشجویان قدیمی‌تر دانشگاه که در زمینه نحوه تدریس، ارزیابی و برخورد با اساتید را به‌منظور کسب اطلاعات لازم، مشورت کنند، زیرا در اینصورت رفتار‌ها و عملکرد‌های اساتید را بهتر می‌توانند مدیریت کنند.

وی در پایان ادامه می دهد: برای همه آینده سازان این مرز و بوم بخصوص دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه، آرزوی سلامتی کامل دارم و از پیشگاه حق تعالی برایشان موفقیت روزافزون و رستگاری خواستارم.

روحیه نقادانه و مطالبه گری را درخود قوت ببخشید
منصور بهجت، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور واحد ارومیه در گفتگو با ما با اشاره به جزئیات فعالیت‌های انجام شده در ستاد استقبال دانشجویان در دانشگاه پیام نور واحد ارومیه گفت: امسال بسیج دانشجویی کل مراسم استقبال از دانشجویان ورودی جدید را بر عهده دارد و در این ستاد ثبت نام اولیه و تمام راهنمایی‌های مورد نیاز دانشجویان ورودی جدید را ارائه خواهیم کرد.

منصور بهجت می گوید: علاوه بر ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اولیه ثبت نام دانشجویان عزیز برای بسیج نیز در اولویت دیگر ما است تا روز به روز سنگر بسیج را با این اقدام قدرتمند‌تر کنیم.
 
از برنامه های تشکل های دانشجویی دانشگاه های ارومیه تا توصیه به دانشجویان جدید الورود(حسینی نسب//////)
بهجت با اشاره چند نکته و توصیه به دانشجویان ورودی جدید می افزاید: کلیه دانشجویان ورودی جدید در راستای منویات مقام معظم رهبری همیشه تحصیل و تهذیب و ورزش را الگوی برنامه علمی خود در دانشگاه قرار دهند تا جبهه علمی نظام اسلامی روز به روز قدرتمند‌تر واقع شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور واحد ارومیه معتقد است دانشجویان گرامی باید نسبت به مسائل دانشگاه نگاه نقادانه داشته باشید و نباید نسبت به مسائلی مانند آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه بی تفاوت نباشید و نسبت به مسائل دانشجویی همیشه مطالبه گر باشید.
 

دانشجویان باید آرمان گرا باشند 
حسین عسگری‌ها، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در گفتگو با ما با اشاره به جزئیات فعالیت‌های انجام شده در ستاد استقبال دانشجویان ارومیه می گوید: ضمن عرض خوش آمد گویی به دانشجویان عزیز ورودی جدید، ورود آن‌ها را به مقطع جدید تحصیلی و شاید مهم‌ترین دوره زندگی تبریک عرض می‌کنم و امیدواریم دانشجویان جدید از این فرصتی که برایشان مهیا شده است خوب استفاده کنند و این دوران را با موفقیت پشت سر بگذارند.
 
از برنامه های تشکل های دانشجویی دانشگاه های ارومیه تا توصیه به دانشجویان جدید الورود(حسینی نسب//////)
حسین عسگری‌ها می گوید: می تواند این دوره دوره کسب مهارت‌ها و تخصص‌ها و رشد از جنبه‌های مادی و معنوی باشد و لازمه استفاده صحیح از این دوره توجه و مراقبه از ابتدا است.
 
وی می افزاید: افتخار دانشگاه به این است که محل علم آموزی است و اگر علم را از دانشگاه بگیریم افتخاری برای آن نخواهد ماند دراین دوران به فکر رشد خود در تمام ابعاد باشید، دانشگاه فرصت خوبی برای تغییر است لذا مراقب باشید در جهت درست تغییر کنید.
 
 
وی در ادامه بیان کرد: اعضای جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در قالب ستاد استقبال در خدمت ورودی‌های جدید در سطح دانشگاه هستند و در صورت نیاز دانشجویان ورودی را در جهت تسهیل ثبت نامشان راهنمایی خواهند کرد.
 
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه در پایان با یک توصیه به دانشجویان ورودی جدید می گوید: دانشجویان باید آرمان گرا باشند و همواره امید را در خود زنده نگه دارند و نیروی جوانی خود را کشف و در راه درست پیشرفت کنند.

نظر شما