شناسهٔ خبر: 28254916 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 ايران 356 هزار تن LPG صادر کرد

آمار منابع کشتيراني نشان داد صادرات LPG ايران که در سپتامبر بارگيري شده يا قرار است بارگيري شود، به 356 هزار تن رسيد که در مقايسه با رکورد 568 هزار تن در ماه ميلادي گذشته کاهش داشت.

به گزارش ايسنا به نقل از پلاتس، در ماه‌هاي اخير عمده صادرات LPG ايران به مقصد چين بوده و کمک کرده اين کشور واردات کمتر از آمريکا را جبران کند. واردکنندگان چيني به دليل تعرفه‌هاي بالاتر در جنگ تجاري ميان آمريکا و چين، از واردات گاز آمريکايي پرهيز کرده يا آن را به کشورهاي ديگر مي‌فروشند.

طبق اعلام منابع بازرگاني و نرم افزار جريان تجارت "اس اند پي گلوبال پلاتس"، بخشي از صادرات ايران به مقصد تايلند و احتمالا کره جنوبي بوده است.برنامه صادرات سپتامبر، حجم صادرات ايران از ابتداي سال 2018 تاکنون را به 4.064 ميليون تن مي‌رساند.

چين به تلافي تعرفه‌هاي واشنگتن روي کالاهاي چيني، ماه گذشته تعرفه‌هايي روي برخي از واردات کالاهاي آمريکايي وضع کرد. کالاهاي انرژي شامل پروپان، بوتان، نفتا، سوخت جت و زغال سنگ در دومين ليست کالاهاي آمريکايي به ارزش 16 ميليارد دلار قرار داشتند که از 23 اوت مشمول تعرفه 25 درصدي قرار گرفتند.دولت آمريکا دوشنبه هفته جاري وضع تعرفه روي واردات کالاهاي چيني به ارزش 200 ميليارد دلار را از 24 سپتامبر اعلام کرد. چين نيز بلافاصله واکنش نشان داد و واردات آمريکايي به ارزش 60 ميليارد دلار را هدف تعرفه قرار داد. کاخ سفيد تهديد کرده بود در صورت واکنش تلافي جويانه چين، فاز سوم تعرفه‌ها را براي 267 ميليارد دلار واردات ديگر از چين وضع خواهد کرد.

هند بهاي نفت ايران را به روپيه مي پردازد

مقامات آگاه هندي اعلام کردند پالايشگاه هاي اين کشور پس از آغاز تحريم هاي آمريکا عليه ايران در تاريخ 4 نوامبر (13 آبان)، بهاي نفت ايران را با استفاده از بانک 'يوکو' و 'آي دي بي آي' به روپيه پرداخت خواهند کرد.به گزارش ايرنا به نقل از روزنامه 'اکونوميک تايمز'، کارشناسان مي گويند بدون معافيت هاي آمريکا، ادامه تجارت نفت با ايران خطر مسدود شدن دسترسي هند به سيستم مالي آمريکا را به دنبال دارد. پيش از آغاز تحريم ها بسياري از کشورها واردات نفت خود از ايران را کاهش داده اند که اين امر به کاهش توليد نفت تهران منجر شده است.

شرکت هاي نفت هند، پتروشيمي منگلور و نارايا انرژي اسار از جمله بزرگ ترين مشتريان هندي نفت ايران هستند. نفت ايران در مقايسه با ساير کشورها ارزان تر است و مدت زمان بيشتري (60 روز) براي پرداخت بهاي اين نفت وجود دارد.پالايشگاه هاي هند قصد دارند در ماه هاي سپتامبر (شهريور) و اکتبر (مهر) از ايران نفت بيشتري خريداري کنند و بايد بهاي اين نفت را پس از آغاز تحريم هاي آمريکا پرداخت کنند.يک مقام هندي گفت: دولت قصد دارد از دو بانک يوکو و آي دي بي آي استفاده کند زيرا آنها با آمريکا رابطه اي ندارند. بانک يوکو همکار ترجيحي خواهد بود زيرا در گذشته نيز از اين بانک در ارتباط با ايران استفاده شده است.مانند دوره قبل تحريم هاي ايران، تهران مي تواند از اين ارز براي واردات از هند استفاده کند.

برچسب‌ها:

نظر شما