شناسهٔ خبر: 28253063 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

امروز در تاریخ

صاحب‌خبر -
جنگ ایران و روم برسر آبخازیا
۲۳ سپتامبر سال ۵۴۲ میلادی و در زمان پادشاهی خسروانوشیروان، ارتش ایران شهر بندری سوخامی در آبخازیا را از رومیان پس گرفت. رومی ها که نام این شهر را به سباستوپولیس تغییر داده بودند پیش از عقب نشینی از شهر، بسیاری از ساختمان ها و ازجمله ارگ شهر را ویران ساخته بودند. ارگ ویران شده شهر که بعدا براثر پیشروی دریا به زیر آب فرو رفته است اخیرا توسط باستان شناسان شناسایی شده است.

هزینه سنگین شاه شدن از کیسه میهن !
۲۳ سپتامبر سال ۱۷۲۳ میلادی طهماسب میرزا پسر شاه سلطان حسین صفوی برای ارضای حس خودخواهی و شاه بودن، مقاوله نامه سن پترزبورگ را که امضای پتر یکم (پتر بزرگ) تزار وقت روسیه در زیر آن بود امضاء کرد.
طهماسب میرزا که هنگام محاصره اصفهان از سوی نیروهای امیرمحمود قندهاری ازاین شهر فرار کرده بود قبلا به پتر یکم که در جریان ایجاد امپراتوری روسیه بود پیشنهاد داده بود که اگر او را کمک کند که به شاهی ایران برسد بر آنچه که روسیه تاکنون (تا آن زمان) از قلمرو ایران گرفته و یا در نظر دارد بگیرد از جمله مناطق شرقی قفقاز، گیلان و حتی مازندران صحّه خواهد گذارد!. با وجود این، پتر به خود اجازه تصرف مازندران را نداد و به اشغال مناطقی از داغستان و شهر دَربَند قفقاز تا رشت قانع شد.

نایب السلطنه شدن ایران با ۱۰هزار تومان حقوق!
مجلس شورا یکم مهرماه ۱۲۸۹ با اکثریت آراء ناصرالملک را که مقیم لندن بود به عنوان نایب السلطنه ایران انتخاب کرد. ناصرالملک برای قبول این مسئولیت، درخواست هر ماه ده هزار تومان مقرری (دستمزد ـ اصطلاحا حقوق)کرده بود و گفته بود که چون از سیاست و اوضاع جهان آگاه است و سواد بیشتری دارد باید دو برابر عضدالملک که فاقد این اطلاعات بود دریافت دارد و دولت اجبارا قبول کرد و ناصرالملک با دریافت این قول دولت،رهسپار تهران شد.

نمایندگان مجلس تغییر رنگ دادند !
نمایندگان مجلس شورای ملی در نخستین جلسه علنی مهرماه ۱۳۲۰ خود که یکم مهرماه تشکیل شده بود، و پس از اطمینان از این که دیگر رضاشاه باز نخواهد گشت و نیروی نظامی وجود ندارد که او را بازگرداند به انتقاد از او پرداختند و هرچه را که خواستند برضد وی گفتند‌!.
www.iranianshistoryonthisday.com

code

نظر شما