شناسهٔ خبر: 28250404 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

گزارش روز؛ بارسلونا بیشترین تعداد بازیکن غیراسپانیایی را در بین باشگاه‌های لالیگا دارد

مهدی آزادی

15 بازیکن غیراسپانیایی در ترکیب بلوگرانا. واضح است که بارسا در پنجره نقل و انتقالات اول از همه بازیکنان خارجی را مدنظر قرار می‌دهد تا اسپانیایی‌ها را.

صاحب‌خبر -

طرفداری - بارسلونا در فصل 2018/19 بیشترین تعداد بازیکن غیراسپانیایی را در میان همه تیم‌های لالیگا دارد.

در ترکیب فعلی بارسا، 15 بازیکن اسپانیایی نیستند. تنها 7 بازیکن ملیتی اسپانیایی دارند. کمترین تعداد در یک دهه اخیر. البته بارسا به مرور تا این اندازه از بازیکنان اسپانیایی خالی شد. جهش بزرگ در تابستان 2014 و همزمان با نشستن انریکه روی نیمکت بارسا اتفاق افتاد که به یکباره 7 بازیکن غیراسپانیایی به ترکیب تیم اضافه شد. در سال‌های بعد هم 8 بازیکن خارجی دیگر خریداری شدند تا حالا بارسا 15 بازیکن غیراسپانیایی داشته باشد.

واضح است که بارسا در خرید بازیکن اول از همه به بازار دیگر کشورها نگاه می‌کند تا به بازیکنان اسپانیایی. آمار می‌گوید بارسا در 10 سال اخیر، 34 بازیکن غیر اسپانیایی خریداری کرده و تنها 9 بازیکن اسپانیایی برای ترکیب تیم اولش جذب کرده است. درست به اندازه تعداد برزیلی‌های خریداری شده! آخرین بازیکن اسپانیایی که بارسا خرید و کاملا جواب داد، جوردی آلبا بود که در تابستان 2012 از والنسیا خریداری شد. امثال دلوفئو، دنیس، آلکاسر و الیکس ویدال هیچگاه خریدهای موفقی نبودند.

در این بین البته نباید تاثیر لاماسیا را نادیده گرفت. این آکادمی چندین سال است که دیگر محصول باکیفیتی به تیم اول بارسا تزریق نمی‌کند. البته این هم دلایل واضح و فراوانی دارد از جمله محرومیتی که فیفا سال 2015 بر باشگاه اعمال کرد و روند پیشرفت چندین بازیکن که پتانسیل رسیدن به تیم اول را داشتند، را بر هم زد. خود باشگاه نیز اخیرا در خرید برای رده‌های سنی پایه بازیکنان خارجی زیادی جذب می‌کند.

نتیجه این شده که بارسا به کلی جایگاه بزرگش در تیم ملی اسپانیا را از دست داده است و در حال حاضر تنها سرخیو بوسکتس را در ترکیب لاروخا دارد. سرجی روبرتو یک نیمکت نشین است و آلبا هم اصلا دعوت نمی‌شود. برخلاف رئال مادرید که در سال‌های اخیر تمرکزش را روی خرید استعدادهای اسپانیایی گذاشته و تا بشود، سعی می‌کند نیازش را از بازار داخلی تامین کند.

در اینفوگرافیک زیر که توسط نشریه مارکا تهیه شده، تعداد بازیکنان خارجی و اسپانیایی 20 تیم لالیگا در این فصل را در تصویر اول مشاهده می‌کنید. در تصاویر بعدی نیز عملکرد نقل و انتقالات بارسا بر اساس بازیکنان اسپانیایی و غیراسپانیایی خریداری شده در فصول اخیر را ملاحظه می‌کنید. ستون‌های به رنگ آبی پر رنگ به معنای تعداد بازیکنان غیراسپانیایی و آبی کم رنگ به معنای بازیکنان اسپانیایی (کاتالونیایی) هستند.

اینفوگرافیک-مارکا-بارسلونا-لالیگا

نظر شما