شناسهٔ خبر: 28243715 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیینی توام با غرور و شادمانی در دانشگاه تهران

تهران- ایرنا- آیین ورودی نو دانشجویان دانشگاه تهران در حالی با حضور بیش از 4 هزار جدیدالورود در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی برگزار شد که برق غرور و شادمانی در چشمان والدین و نیز سرمستی و کامرانی در دیدگان آینده سازان ایران اسلامی می درخشید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هیات رییسه دانشگاه تهران امروز (شنبه) میزبان دانشجویان پذیرفته شده آزمون سراسری 97 و والدین آنان بودند تا همچون سال های گذشته آیین ورودی برای نو دانشجویان و همایش 'خانه و دانشگاه' را برای خانواده هایشان برگزار کنند.
بازار گرفتن عکس و سلفی های یادگاری دانشجویان و والدین و نیز گفت و گوی آنان در مورد خوابگاه ها و چگونگی انتخاب هم اتاقی، از جمله صحنه هایی بود که در ابتدای ورود به این مراسم به چشم می خورد.
آیین ورودی نو دانشجویان با حضور هیات رییسه به همراه مسوول دفتر نهاد مقام معظم رهبری و معاونان آموزشی و فرهنگی دانشگاه تهران و قرائت فاتحه در کنار تصاویر شهدا و پخش سرود ملی رسمیت یافت.
این مراسم که در محوطه ورزشی و روی چمن دانشکده تربیت بدنی برگزار می شد، مزین به تصاویر شهدای این دانشگاه همچون مرتضی مطهری، مسعود علی محمدی، حسن قومی، مهدی شریعت رضوی، حمیدرضا اسدالهی، مرتضی آوینی، محمد مفتح، مصطفی کریمی، محمدجواد حسن زاده، احمد قندچی و مصطفی بزرگ نیا از سال 1332 تا شهدای جنگ تحمیلی و هسته ای بود.
پس از حضور دانشجویان با لباس های متحدالشکل به همراه پرچم دانشگاه تهران برای ادای احترام به جوانان تازه وارد این مرکز علمی کشور، نماهنگ سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد دانشگاه تهران پخش شد و سپس مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه اظهار داشت: نو دانشجویان دانشگاه تهران فرصت حضور در بهترین مرکز علمی کشور را کسب کرده اند که امیدوارم قدر و منزلت این موقعیت را بدانند.
وی در ادامه اظهار امیداوری کرد تا این نو دانشجویان دانشگاه تهران بتوانند در آینده پرچمدار سرافرازی و پیشرفت کشور باشند.
پس از سخنان کوتاه معاون فرهنگی دانشگاه به سبب گرمی هوا، گروه هنری موسیقایی از تربت جام خراسان بر روی سن آمدند و موسیقی مقامی که حال و هوایی عرفانی داشت را همراه با پخش تصاویری از عزاداری های محلی، سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اجرا کردند.
حجت الاسلام محمد مهدی کرمی رییس دفتر نهاد رهبری دانشگاه تهران در حالی دومین سخنران این مراسم بود که حرارت تیغ تیز آفتاب به آرامی افزایش می یافت اما سایه حضور و شوق جوانان آینده ساز ایران زمین، خنکای خاصی به این آیین می داد.
وی با بیان اینکه دانشگاه تهران دارای 3 مولفه اصلی است که بایستی دانشجویان و اساتید بزرگترین قطب علمی کشور بدان توجه کنند، اظهار داشت: شاخصه علمی نخستین مولفه دانشگاه تهران است چرا که دانشمندان بزرگ با برنامه های سترگی در این مرکز علمی حضور داشته و دارند.
کرمی در ادامه اخلاق و معنویت را به عنوان دومین شاخصه دانشگاه عنوان کرد و گفت: علم اگر همراه با فرهنگ اسلامی نباشد؛ بی ارزش است و بایستی معرفت با معنویت توام باشد.
وی افزود: دانشگاه تهران در راستای اسلامی شدن گام بر می دارد و دانشجویانی تربیت می کند که الگوهای رفتاری آنان ائمه اطهار (س) هستند.
رییس دفتر نهاد رهبری دانشگاه تهران با تاکید بر تداوم این مسیر اسلامی یادآور شد: سومین شاخصه این دانشگاه این است که پایگاه انقلاب بوده و بزرگترین تشکل های فرهنگی و سیاسی دانشجویی در این مرکز علمی فعالیت می کنند.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا ، در ادامه این مراسم که آکنده از سلام و خوشامدگویی بود؛ آیین انتقال پرچم دانشگاه تهران از سوی دانشجویان سابق به نماینده نو دانشجویان که آرم طراحی شده زنده یاد مرتضی ممیز بر روی آن نقش بربسته است، با نوازندگی سنج و دمام هنرمندان موسیقایی محلی برگزار شد.
همچنین دو تن از اساتید و دانشجویان دانشگاه تهران در ادامه این مراسم میثاق نامه دانشجویی و اساتیدی را قرائت کردند و پس از آن محمود نیلی احمدآبادی به عنوان سی و سومین رییس این دانشگاه 84 ساله خطاب به نو دانشجویان به عنوان جویندگان دانش که گام در مسیر کمال برداشته اند،اظهار داشت: نقشه راه آینده ایران را دانشجویان ترسیم خواهند کرد.
وی با اشاره به آغاز هفته دفاع مقدس اظهار داشت: دانشگاه تهران میزبان بسیاری از سرداران و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی بوده که به داشتن آنان افتخار می کند.
نیلی احمدآبادی گفت: دانشجویان دانشگاه تهران دستاوردهای زیادی در حوزه های فرهنگی و هنری، صنعتی، پزشکی و غیره داشته اند و تجربه هم نشان داده که این مرکز علمی می تواند خواسته های جوانان را محقق سازد.
وی افزود: دانشگاه تهران برنامه پنج ساله ای برای ارتقای جایگاه بین المللی، کارآفرینی و مسولیت اجتماعی و اخلاق حرفه ای دارد و سعی خواهیم کرد تا نگاه نقادانه و کارگروهی را آموزش دهیم؛ هر چند که دیگر در دنیای امروز آموزش یکطرفه و به صورت استاد محوری نیست و بایستی دانشجویان مطالبه گر باشند.
رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همکاری های گسترده بین المللی و حضور موثر در جامعه توسط این مرکز علمی قابل تحقق است چرا که هم اکنون ضریب تاثیر دانشگاه در جامعه بسیار مهم به شمار می رود.
وی با بیان اینکه دانشگاه تهران می تواند در حوزه های مختلف برای جوانان آینده ساز این مرز و بوم، الگو معرفی کند، تصریح کرد: فرهیختگان و اساتید این دانشگاه که در قید حیات هستند و یا از این جهان رخت بربسته اند، می توانند به منزله الگویی ارزشمند به شمار روند تا دانشجویان آینده درخشانی را رقم زنند.
در ادامه این مراسم از رتبه های برتر کنکور پذیرفته شده در این دانشگاه تقدیر به عمل آمد و مراسم تعزیه خوانی آخرین بخش آیین ورودی نو دانشجویان دانشگاه تهران بود.
همچنین همایش 'خانه و دانشگاه' ویژه خانواده نودانشجویان نیز هم راستا با برپایی آین آیین، با هدف آشنایی هر چه بیشتر والدین با محیط تحصیل دانشجویان و نیز تبادل نظر با مسوولان پردیس ها و دانشکده های مربوط در زمینه ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت دانشجویان برگزار شد.

** تغییرات گسترده آموزشی دانشگاه تهران
نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دانشجویان این مراسم در مقطع تحصیلی کارشناسی هستند که حدود 4 هزار نفر می شوند.
وی گفت: البته مراسمی هم برای دانشجویان پذیرفته شده در مقاطع تحصیلی ارشد و دکتری داریم که تعداد آنان در مقطع دکتری حدود یک هزار نفر است.
رییس دانشگاه تهران در مورد راهکارها و سیاست گذاری های این مرکز علمی برای رفع دفدغه شغلی دانشجویان نیز اظهار داشت: این گونه دغدغه ها همیشه در بین دانشجویان است و سعی دانشگاه نیز بر این است تا علاوه بر کاهش آن در راستای افزایش کیفیت شغلی نیز گام های موثری بردارد.
وی افزود: بر همین اساس مصمم به افزایش آموزش های مهارت آموزی، فناوری، خلاقیت، کارگروهی و غیره هستیم و امیدوارم امسال شاهد تغییرات بسیار بزرگی در برنامه های آموزشی مقطع تحصیلی کارشناسی باشیم که به زودی اعلام خواهیم کرد.
وی در مورد آخرین وضعیت دانشجویان بازداشتی حوادث دی ماه سال گذشته نیز اظهار داشت: دانشگاه تهران دانشجوی بازداشتی ندارد و فقط برای برخی از دانشجویان آن احکام بدوی صادر شده که امیدواریم در مرحله تجدید نظر نیز احکام آنان تغییر یابد.
نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: دانشگاه تهران به همراه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پی این امر هستند که این دانشجویان نیز با حداقل مشکلات مواجه شوند.
9187**1601**

نظر شما