شناسهٔ خبر: 28238291 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با کشته شدن 5 نظامی در کشمیر

تنش بین هند وپاکستان افزایش یافت

دهلی نو - کشته شدن پنج سرباز هندی در ایالت جامو و کشمیر توسط شبه نظامیان حزب المجاهدین باعث افزایش تنش بین هند و پاکستان شده است .

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ،این تنش بین دهلی نو و اسلام آباد در حالی افزایش یافت که انتظار می رفت پس از پذیرش دیدار وزیران امور خارجه هند و پاکستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در هفته آینده،تنش در روابط دو کشور کاهش یابد.
این حوادث باعث شد که هند در کمتر از 24 ساعت دیدار بین وزیران خارجه دو کشور در نیوریورک را لغو کند.
این تصمیم هند پس از قتل چند نیروی پلیس در ایالت جامو و کشمیر گرفته شد.
این افراد روز جمعه در منطقه شوپیان واقع در جنوب کشمیر از منازل خود توسط شبه نظامیان حزب المجاهدین ربوده و به قتل رسیدند.
دهلی نو که از قتل این سه نیروی پلیس و همچنین کشته شدن یک نیروی مرزی این کشور در امتداد مرز های بین المللی با پاکستان خشمگین است، دیدار با اسلام آباد در نیویورک را لغو کرد.
'راویش کومار' سخنگوی وزارت امور خارجه هند ضمن اعلام لغو دیدار با نخست وزیرر پاکستان گفت که این قتل ها چهره واقعی'عمران خان' نخست وزیر جدید پاکستان را نشان داد.
وی تصریح کرد مذاکرات با پاکستان در چنین شرایطی بی معنی خواهد بود.
روز پنجشنبه دهلی نو با درخواست نخست وزیر پاکستان برای دیدار وزرای امور خارجه دو کشور موافقت کرده بود.
عمران خان در نامه ای به 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند خواهان دیدار 'سوشما سواراج 'و 'محمود قریشی' در حاشیه نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شده بود.
روزنامه 'تایمز آو ایندیا ' به نقل از محبوبه مفتی سر وزیر سابق ایالت جامو و کشمیر نوشت:هند و پاکستان باید در راستای خواسته های مردم دو کشور به مستقیم با هم گفت وگو کنند و تحت تاثیر رسانه ها قرار نگیرند.
وی تصریح کرد لغو دیدار وزیران امور خارجه هند و پاکستان در نیویورک خبر بدی برای کشمیر است .
در همین حال روزنامه 'هندوستان تایمز' نیز نوشت:پنج شبه نظامی وابسته به گروه لشکر طیبه در درگیری با نیروهای امنیتی در بخش باندیپورا کشته شدند.
یک مقام پلیس گفت که این افراد پس از کسب اطلاعاتی در خصوص حضور شبه نظامیان در منطقه در عملیات مشترک ارتش و پلیس کشته شدند.
کشته شدن این شبه نظامیان همراه با خبرهای منتشر شده درباره محدودیت های ایجاد شده برای برگزاری عزاداری روز عاشورا باعث التهاب هرچه بیشتر در کشمیر شد.
در روزهای پنجشنبه و جمعه، هزاران مسلمان نفر از شیعیان در نقاط مختلف کشمیر بویژه کارگیل به رغم ایجاد محدودیت به عزاداری پرداختند.
محدودیت راه اندازی دسته های عزاداری محرم در سرینگر مرکز تابستانی ایالت جامو و کشمیر پس از آغاز شورش مسلحانه در کشمیر در اعتراض به دولت هند در سال 1989 به دستور فرماندار وقت ممنوع شد.
به گزارش ایرنا،لغو دیدار مقامات هندی و پاکستانی در حالی اتفاق می افتد که در یک ماه گذشته تعاملات مثبتی میان هند و پاکستان رخ داده است.
ماه گذشته نارندرا مودی نخست وزیر هند در نامه ای به عمران خان در خصوص تعهد هند برای برگزاری مذاکرات سازنده و معنی دار با پاکستان توضیح داد و به گفت و گوی اخیر خود با نخست وزیر پاکستان در ارتباط با هدف مشترک دهلی نو و اسلام آباد برای برقراری صلح و نابود کردن تروریسم در شبه قاره اشاره کرد.
نارندرا مودی نخست وزیر هند در گفت وگوی تلفنی با عمران خان همتای پاکستانی خود که در تاریخ 30 ماه جولای انجام شد به یک منطقه عاری از تروریسم اشاره کرد و خواستار رشد و توسعه تمام منطقه شد.
اسلام آباد به دنبال برگزاری نشست کشورهای سارک در سال جاری است و مقامات پاکستانی اعلام کرده اند که عمران خان ممکن است از مودی برای شرکت در این نشست دعوت رسمی به عمل آورد.
همچنین اسلام آباد یک روز قبل از سوگند عمران خان(14 ماه اوت) به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان،30 ماهیگری هندی را آزاد کرد.
'عمران خان' پس از پیروزی در انتخابات در پیامی تلویزیونی خطاب به هند اعلام کرده بود اسلام آباد از هر اقدام هند برای عادی سازی روابط با پاکستان استقبال می کند.
'نارندرا مودی' نخست وزیر هند در پاسخ به این اظهارات عمران خان، در تماس تلفنی ،پیروزی وی در انتخابات را تبریک گفت.
نخست وزیر هند همچنین در خصوص امکان ورود دو کشور به مرحله جدیدی از روابط دوجانبه ابراز امیدواری کرد.
اختلاف هند و پاکستان از دو سال گذشته به علت خشونت های کشمیر و چندین حمله شبه نظامیان به پایگاه ارتش در شمال هند افزایش یافت.
بخشی از کشمیر درخاک هند و بخشی دیگر درخاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.
آساق**267** *1424*1600

نظر شما