شناسهٔ خبر: 28233273 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

عدد و رقم

صاحب‌خبر -

كلاهبرداري شركت‌هاي ارزش افزوده

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از كلاهبرداري ۲۲ ميليارد توماني شركت‌هاي ارزش افزوده خبر داد و اعلام كرد: اين هزينه‌ها به مردم بازگردانده مي‌شود. به همين دليل محمدجواد آذري جهرمي پيش از اين در واكنش به اين نارضايتي‌ها عنوان كرده بود كه به يك پرونده بزرگ تخلف در ارزش افزوده رسيده‌ايم. براي ما شفاف است كه تخلفاتي صورت گرفته و وقتي كل پرونده به سرانجام رسيد اعلام مي‌كنيم. يك باندي در حوزه ارزش افزوده وجود دارد كه اختاپوسي است و گزارش آن را به مردم مي‌دهيم. در اين راستا جهرمي در صفحه توييتر خود اعلام كرد: بررسي پرونده يك كلاهبرداري پيامكي ارزش افزوده به پايان رسيد.

صادرات كفش به عراق و افغانستان

علي لشگري، دبير كل جامعه صنعت كفش ايران گفت: با توجه به اينكه در حال‌ حاضر حدود ۸۸ درصد از صادرات انواع كفش از ايران به كشورهاي عراق و افغانستان صورت مي‌گيرد، هرگونه خللي در صادرات اين دو كشور مي‌تواند صنعت كفش را با چالش جدي روبه‌رو كند. وي با اشاره به التهابات اخير ارزي، تحريم‌هاي صورت‌گرفته و مشكلات عديده‌اي كه در راستاي تامين مواد اوليه توليدكنندگان طي اين مدت اخير به وجود آمده است، خاطرنشان كرد: مشكل عمده تامين مواد اوليه به عنوان يكي از اولويت‌هاي اصلي صنايع مطرح است و نگراني‌هايي را براي تداوم فعاليت توليدكنندگان و صادركنندگان به وجود آورده است.

كاهش صادرات به هند

طي پنج ماه نخست سال جاري ۹۸۷ ميليون و ۶۸ هزار دلار انواع كالا به هند صادر شده است كه حكايت از كاهش ۱۴.۰۳ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد. بررسي تازه‌ترين آمار گمرك از تجارت خارجي نشان مي‌دهد طي پنج ماه نخست سال جاري، ۳ ميليارد و ۸۰۴ ميليون و ۸۳۶ هزار تن كالا به ارزش ۹۸۷ ميليون و ۶۸ هزار دلار از ايران به هند صادر شده است. صادرات انجام شده به هند از لحاظ وزني ۸.۲۲ درصد و از لحاظ ارزش ۵.۱۱ درصد از كل ارزش صادرات ايران در اين مدت را شامل مي‌شود و از اين حيث كشور هند در ميان كشورهاي دريافت‌كننده كالا از ايران در رتبه ۵ قرار مي‌گيرد.

رشد ارزش صادرات ايران به آمريكا

آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران در دوره پنج ماه 97 نشان مي‌دهد، ارزش صادرات ايران به امريكا با رشد 37.8 درصدي نسبت به مدت مشابه پارسال به رقم 45 ميليون و 110 هزار و 383 دلار رسيد. جداول آماري گمرك ايران نشان مي‌دهد، امريكا بين يكصد كشور عمده مقصد كالاهاي صادراتي ايران جاي گرفته و در پنج ماه امسال يك هزار و 487 تن كالا به امريكا صادر شده كه نسبت به مدت مشابه پارسال 60.8 درصد افزايش داشت. برابر آمار گمرك، تراز تجاري ايران و امريكا در پنج ماه نخست امسال مثبت 3.8 ميليون دلار شد؛ در حالي كه تراز تجاري پنج ماهه نخست پارسال منفي 21.6 ميليون دلار بود.

اعتبار لازم براي گذر از خاموشي

سيد محمد صادق‌زاده رييس سازمان انرژي‌هاي تجديدپذير و بهره‌وري انرژي برق گفت: با توجه به برنامه ٩٨ معادل ٢٠ هزار ميليارد تومان براي توسعه تجديدپذيرها و گذر از پيك سال آينده در نظر گرفته شد. وي با بيان اينكه برنامه‌ريزي متعددي براي توسعه تجديدپذيرها در نظر گرفته شده است، اظهار كرد: مقرر شده ١١٠٠ مگاوات از نياز برق كشور در پيك سال ١٣٩٨ توسط انرژي باد و خورشيد تامين شود.

توليد سيمان

محمد اتابك رييس انجمن صنفي كارفرمايان صنعت سيمان گفت: ميزان توليد سيمان در پنج‌ماه امسال به رقم 24 ميليون و 85 هزار و 446 تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه پارسال افزايش بيش از 244.1 هزارتن را نشان مي‌دهد. آمار توليد سيمان در پنج ماه نخست پارسال، 23 ميليون و 841 هزار و 293 تن بود.

وي يادآورشد: ميزان توليد سيمان در پنجمين ماه امسال برابر با بيش از پنج ميليون و 179 هزار تن ثبت شد؛ درعين حال عملكرد مردادماه 96 نيز پنج ميليون و 172 هزار و 988 تن گزارش شده بود. به گفته اتابك، در پنج ماه امسال توليد كلينكر نيز به رقم 26 ميليون و 96 هزار و 428 تن رسيد كه در مقايسه با عملكرد دوره مشابه سال گذشته افزايش 2.7 درصدي دارد.

افزايش قيمت چوب

كمبود و افزايش قيمت مواد اوليه و مشكلات ناشي از ترخيص كالا از گمرك اين بار دامن واحدهاي توليدي كوچك صنعت چوب را گرفته است و رييس اتحاديه فروشندگان چوب از افزايش قيمت 90 درصدي ورق‌هاي «ام دي اف» در بازار خبر مي‌دهد . اسماعيل الهيان گفت: 20 تا 30 درصد ‌ام دي اف مورد نياز كشور با واردات تامين مي‌شود كه البته اكنون واردات آن ممنوع است. در نامه‌اي به وزارت صنعت، معدن و تجارت به دليل نياز داخل خواهان ممنوعيت صادرات‌ ام‌دي‌اف شديم و اين وزارتخانه با آن موافقت كرد اما هنوز بخشنامه‌اي در اين خصوص ابلاغ نشده است.

نظر شما