شناسهٔ خبر: 28224185 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

دبیرکل سازمان ملل اوضاع یمن را پیچیده توصیف کرد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از الجزیره، دبیرکل سازمان ملل اوضاع یمن را با توجه به ایفای نقش طرف های مختلف در این کشور پیچیده توصیف کرد. 

آنتونیو گوترش گفت: در سایه اختلاف بین دولت یمن با انصارلله و اختلاف نظر آشکار دولت منصور هادی با امارات اوضاع در یمن پیچیده است. دودستگی ها در جنوب، مسایل قبیله ای و حضور گروه القاعده از جمله دیگر دلایل پیچیدگی اوضاع در یمن است. در ابتدا باید راه حلی بین دولت منصور هادی و انصارلله به دست آید که سرآغاز حل دیگر اختلافات خواهد بود. تشکیل دولت مرکزی متحد در یمن می تواند همه تناقض ها را حل کند. سازمان ملل قصد دارد شورای انتقالی جنوب یمن و دیگر گروه ها را برای مشارکت به عنوان ناظر در مذاکرات آینده دعوت کند.
گوترش درباره مناقشه بین فلسطینی ها و اسرائیل نيز افزود: تشکیل یک کشور برای همه دیدگاه ها قابل قبول خواهد بود، به شرط آنکه مبتنی بر آن باشد که هر فرد یک حق رای دارد. اما فکر نمی کنم اسرائیل ایده تشکیل یک کشور را بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها بپذیرد. در این صورت، شهروندان درجه یک و دو وجود خواهند شد که بدون شک این مسئله از نظر دموکراتیک قابل قبول نیست. راهکار تشکیل دو کشور، تنها چارچوبی است که فلسطینی ها و اسرائیلی ها می توانند در امنیت و صلح در کنار یکدیگر زندگی کنند. همه تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا شرایطی را که اجازه می دهد چنین شرایطی ایجاد شود، حفظ کنیم. هر چند که می دانیم تحقق آن دشوار است. به طور کامل، سرخوردگی را که ملت فلسطین احساس می کند درک می کنم.
وی در پاسخ به سوالی درباره صدور احکام اعدام در مصر خاطر نشان کرد: صدور این احکام نگران کننده است. با مقامات مصری برای اجرای اقدامات لازم برای بهبود وضع حقوق بشر تعامل داریم. آزادی مطبوعات و روزنامه نگاران، یکی از دغدغه اصلی سازمان ملل است و همه تلاش خود را برای آزادی خبرنگاران در مصر و دیگر کشورها به کار خواهم گرفت. درباره اوضاع حقوق بشر با مقامات مصری در تماس هستیم. من همواره با حکم اعدام مخالفت کرده ام.

نظر شما