شناسهٔ خبر: 28220648 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آمریکا تک صدای حمایت از صهیونیست ها در شورای امنیت

نیویورک- نشست شورای امنیت درباره فلسطین در حالی برگزار شد که اروپایی ها هم علیه اقدامات شرورانه رژیم صهیونیستی موضع گیری کردند اما تنها آمریکا با طرح مساله انحرافی ایران خواست حمایت خود را از این رژیم اثبات کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در یک سال و نیم گذشته به خوبی نشان داده است که در حمایت از رژیم صهیونیستی سراز پا نمی شناسد و استراتژی خود را اینگونه طراحی کرده بود که هرگاه مساله فلسطین و جنایات صهیونیست ها در میان باشد، مسایل دیگری به ویژه ایران را مطرح کند تا این گونه زخم 70 ساله جنایات صهیونیست ها بر پیکره جهان اسلام به فراموشی سپرده شود.
اما هربار که این نشست برگزار می شود، تقلای آمریکا بی فایده بوده و جامعه بین الملل راه خود را می رود، تهدید ها و تطمیع ها، خروج از نهادهای وابسته به سازمان ملل و قطع کمک به آژانس های تابعه این سازمان هم تاثیری نداشته است.
نشست عصر پنج شنبه شورای امنیت که به ریاست آمریکا برگزار شد هم نمایشی دیگر بود تا نشان دهد یکجانبه گرایی جایگاهی در عرصه بین الملل ندارد و آمریکا هم با چهره ای تاریک و منزوی در مساله فلسطین، انگشت نما شده است.
فرانسوا دلاتره نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد در این نشست گفت: نسل های پیاپی فلسطینی ها و اسراییلی ها امید به رسیدن به صلح را از دست می دهند. هیچ راهی جز رسیدن به راه حل دو کشور وجود ندارد.
وی افزود: داشتن یک کشور به این معنی است که شهروندی مساوی اما با دو هویت در این سرزمین اعطا شود؛ یعنی فلسطینی ها هرگز به آرزوی داشتن کشور فلسطین نرسند و از سوی دیگر پایه های دمکراتیک اسراییل کاملا بر هم بریزد.
نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد ادامه داد: اسراییل مسئول کامل تصمیم به تخریب روستای خان الاحمر است و فرانسه و متحدان اروپایی آن به شدت نگران این تصمیم هستند و از اسراییل می خواهند سریعا اجرای آن را متوقف کند.
دلاتره اضافه کرد: بیش از 160 کودک در معرض آواره شدن هستند و عواقب آن جبران ناپذیر خواهند بود. در ادامه این تخریب راه برای شهرک سازی در منطقه E1 باز خواهد شد و این مانع بزرگی برای رسیدن به صلح است.
وی تاکید کرد: از بین رفتن راه حل دو کشور نباید باعث شود که ما بحران غزه را جدی نگیریم. وضعیت انسانی در این منطقه وحشتناک است و کشتار معترضان ساکنین غزه توسط اسراییل محکوم است. غزه در ماه های گذشته در معرض سقوط و جنگ قرار گرفته است.
نماینده فرانسه در سازمان ملل متحد تصریح کرد: این تنها مردم غزه هستند که قربانی این تنش ها و وخامت اوضاع خواهند بود و باید هر چه سریعتر مذاکرات بین فلسطینی ها و همچنین بین فلسطینی ها و اسراییلی ها از سر گرفته شود. به طور ویژه باید راه برای رفع حصر غزه از طرف اسراییل باز شود.
دلاتره خطاب به آمریکایی ها هم گفت: ما از آمریکا می خواهیم که تعهد تاریخی خود در رسیدگی به آوارگان فلسطینی را ادامه دهد. فرانسه دوست مردم فلسطین و مردم اسراییل است و ما می خواهیم که همگی در صلح و امنیت و کرامت در کنار هم زندگی کنند. مشکل اسراییل و فلسطین همچنان مرکز توجه است و جامعه بین الملل نمی تواند از این واقعه روی برگرداند.
وی یادآور شد: فردا رییس جمهوری فرانسه با محمود عباس و پس از آن با نتانیاهو دیدار خواهد داشت. فرانسه از هیچ تلاشی برای حل موضوع فلسطین واسراییل فروگذار نخواهد کرد.

**انگلیس
کارن پیرس نماینده انگلیس در سازمان ملل متحد هم اظهار کرد: انگلیس به رسیدن به راه حل دو کشور متعهد بوده و هست تا کشور اسراییل در امنیت و کشور فلسطین با حق حاکمیت مستقل تشکیل شود.
وی ادامه داد: انگلیس به شدت نگران تخریب روستای خان الاحمر است که در منطقه ای استراتژیک قرار دارد و تخریب آن رسیدن به صلح را شدیدا به خطر می اندازد. این حرکت نقض قوانین بین الملل است.
این نماینده اروپایی شورای امنیت نیز از رژیم صهیونیستی خواست تا «این تصمیم را اجرایی و ساکنان این روستا را آواره نکند».
پیرس اظهار کرد: ما نگران تصمیم امریکا برای قطع کمک مالی به آنروا(سازمان امداد و اشتغال آوارگان فلسطینی)هستیم و از جامعه بین المللی می خواهیم که به آنروا کمک کنند. لازم است که برای وخامت اوضاع انسانی در غزه اقدام شود. ما از تلاش هایی که درگیری در غزه را پایان دهند، حمایت می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: حملات اخیر نشان می دهد که لازم است برای کاهش خشونت و تنش اقدام جدی شود.


**روسیه
واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد هم اینگونه اظهار نظر کرد که متاسفانه تحولات بسیار بدی در ماه های گذشته اتفاق افتاده و بستر رسیدن به راه حل را تهدید کرده است.
وی افزود: وقایع نشان می دهد که هرچه حاصل شده در حال از دست رفتن است. ما واقعا نمی فهمیم که امریکا به چه هدفی دفتر سازمان آزادی فلسطین در واشنگتن را تعطیل کرد و واقعا علت قطع کمک مالی به انروا و یا حتی دو بیمارستان در فلسطین را نمی فهمیم.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: هنوز زمان وجود دارد که این تصمیم ها لغو شوند. ما معتقدیم که واکنش ها به این تصمیم ها چشم انداز صلح را به خطر می اندازد. تلاش های گذشته و مکانیزم قبلی به رهبری امریکا و روسیه ما را به تشکیل کمیته چهارجانبه رسانده بود که تحت نظر شورای امنیت عمل می کرد؛ به نظر ما این موثرترین مکانیزم موجود بود.
نبنزیا اضافه کرد: لازم است که مذاکرات از سر گرفته شود. در همین راستا روسیه پیشنهاد داده است که رهبران فلسطینی و اسراییلی به صورت مستقیم در مسکو ملاقات کنند.
وی با بیان اینکه «از همکاری کشورهای منطقه برای حل منازعه فلسطین حمایت می کنیم و برای نقش مصر و اردن ارزش بالایی قائل هستیم»، گفت: ما باور داریم که حل مساله فلسطین می تواند به ثبات خاورمیانه کمک کند. اسراییل مساله زنده ای برای درگیری در منطقه باقی مانده و حتی منجر به تقویت تروریسم شده است.
نماینده روسیه در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: ما می خواهیم توجه همه را به اتحاد بین کشورهای عرب جلب کنیم. روسیه آماده است که برای اعتمادسازی کشورهای عرب در اتحادیه عرب و حل منازعات بین این کشورها کمک کند. لازم است که یک سیستم امنیتی جامع، بین کشورهای عرب ایجاد شود.
پیش از این ترامپ طرح ناتوی عربی را مطرح کرده بود.

**چین
نماینده چین در سازمان ملل متحد هم مساله فلسطین را «قلب صلح خاورمیانه» توصیف کرد و گفت: تحولات اخیر به شدت نگران کننده است. مذاکرات بین دو طرف با مشکل مواجه شده و وضعیت رو به وخامت است.
وی افزود: تهدید وخامت نظامی اوضاع را نمی توان نادیده گرفت. جامعه بین الملل باید به راه حل دو کشور متعهد بماند. تمامی شهرک سازی ها و تخریب اموال فلسطینی ها باید متوقف شود. حصر غزه باید سریعا رفع شود و برای کاهش خشونت بین طرفها اقدام جدی شود.
سفیر چین در سازمان ملل متحد تاکید کرد: جامعه بین الملل باید به صورت متحدانه برای از سرگیری مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین عمل کند. چین از تلاش برای پیوستن کشور فلسطین به جامعه بین الملل حمایت می کند.
اما وقتی نوبت به نماینده آمریکا در سازمان ملل رسید که در واقع رژیم صهیونیستی را نمایندگی می کرد، اظهار نظری کاملا بی ارتباط با موضوع و متفاوت از نظر سایر اعضا ارائه داد.
نظری که نشان می دهد آمریکا به دنبال حل مساله فلسطین نیست و تلاش می کند تفرقه و اختلاف در خاورمیانه همچنان ادامه یابد شاید که بتوانند «تسلیحات زیبای» بیشتری به فروش برساند.

**آمریکا
نیکی هیلی گفت: مساله اسراییل و فلسطین جدی است و ارزش توجه این شورا را دارد اما یک کشور وجود دارد که امنیت خاورمیانه را به هم می ریزد و آن ایران است.
وی ادامه داد: 40 سال است که به هر جا دست می زند ناآرامی می شود. از دیکتاتوری حمایت می کند که به مردمش بمب شیمیایی می زند، موشک پرتاب می کند و از تروریسم حمایت می کند.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اضافه کرد: ایرانی ها فکر می کنند می توانند پشت روابط دینی پنهان شده و در کشورهای دیگر نفوذ کنند اما ایران فقط به دنبال قدرت است. ایران به نیروهای نیابتی خود در عراق موشک بالستیک داده است و تکنولوژی ساخت آن را به نیروهایش در این کشور داده تا خودشان موشک بالستیک بسازند.
هیلی بدون اشاره به حمایت های آمریکا از تروریسم و نیروهای مخالف جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: ایران همچنین به مقر کردها حمله کرده و 15 نفر را کشته است. دخالت ایران در حق حاکمیت عراق باید مورد توجه شورای امنیت باشد. رفتار ایران در عراق خلاف قوانین بین الملل است.
وی تاکید کرد: قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای سپاه قدس به دنبال نفوذ در ترکیب قدرت در دولت عراق است. سلیمانی از سال 2007 تحت تحریم مسافرتی از طرف شورای امنیت بوده است. این منع مسافرتی در سال 2015 با تصویب قطعنامه 2231 مجددا معتبر شد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد تصریح کرد: با وجود این مساله، سلیمانی عملا از زمان انتخابات ماه مه سال جاری در عراق زندگی می کند. این حقیقت در گزارش اجرای قطعنامه 2231 از طرف دبیر کل تایید شد.
هیلی که کوشید با انحراف از موضوع فلسطین درباره ایران سخن بگوید، افزود: بگذاریم واضح بگوییم که سلیمانی در عراق چه می کند. او به دنبال کمک به تشکیل دولتی در عراق نیست که به مردم عراق پاسخگو باشد. او به دنبال تشکیل دولتی در عراق است که تحت کنترل رژیم ایران باشد.
وی در اظهاراتی تفرقه افکنانه میان دو ملت همسایه ادامه داد: ایران به گونه ای با عراق رفتار می کند که انگار عراق ملت مستقلی نیست. ایران عراق را تنها محلی برای انتقال اسلحه و نیروهای نیابتی خود می بیند. با اینکه عراق منابع اقتصادی زیادی دارد، ایران می خواهد که اقتصاد عراق ضعیف و وابسته به واردات از ایران باشد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد که کشورش از سال 2003 به صورت رسمی به عراق لشکر کشی کرده است و همه کارشناسان معتقدند برای بهره مندی از منابع نفتی این کشور بوده است، حضور ایران که بنا به درخواست دولت قانونی عراق و به منظور مبارزه با تروریسم انجام شده است را اینگونه تحلیل می کند که «ایران می خواهد عراقی ضعیف داشته باشد تا فعالیت های پنهان تروریستی اش را تغذیه مالی کند».
هیلی در ادامه اتهام زنی ها علیه ایران افزود: اخیرا یک اتفاق افتاد که مشخصا متوجه مسئولیت امریکا است. دو هفته پیش، دو نیروی نیابتی ایران به سفارت امریکا در بغداد و کنسولگری امریکا در بصره حمله کردند. استفاده از نیروهای نیابتی نمی تواند نقش ایران را در چنین حمله هایی پنهان کند.
وی بدون اشاره به حمله به کنسولگری ایران در بصره گفت: دولت ترامپ باور نمی کند که ایران پشت این حملات نیست. ایران می توانست حملات نیابتی خود را متوقف کند اما چنین انتخابی نکرد.
نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد تصریح کرد: به همین دلیل کاخ سفید ایران را به صورت جدی تحت نظر دارد. ما حکومت ایران را در مورد حمله به تاسیسات و نیروهای امریکایی در عراق کاملا مسئول می دانیم و در دفاع جدی از جان آمریکایی ها تردید نخواهیم کرد.
هیلی مدعی شد: حق حاکمیت کشورها موضوعی است که بارها در شورای امنیت مطرح می شود. ایران به حق حاکمیت عراق بی احترامی می کند.
وی اظهار کرد: ایران در حال بازگرداندن مردم عراق به درگیری و انشقاق است و همین کار را در سوریه، یمن، لبنان و تمامی خاورمیانه نیز انجام می دهد. تمامی اعضای شورای امنیت باید نگران این رفتار ایران باشند.
نماینده آمریکا در حالی ایران را متهم به دخالت در امور داخلی عراق کرد که کشورش هم نیروی نظامی دارد و هم وزیر خارجه آمریکا از انتخابات عراق تا کنون تماس های متعددی را با مقامات و برخی احزاب این کشور برقرار کرده که وجه مشترک همه آنها فشار در چگونگی شکل گیری دولت بعدی بوده است.
اروپام*1429

نظر شما