شناسهٔ خبر: 28217211 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پاسخ سوالات خود در زمینه «روماتیسم» را اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، یک متخصص داخلی پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

پاسخ سوالات خود در زمینه «روماتیسم» را اینجا بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ  سوالات شما در زمینه «روماتیسم» را سيدمحمد صادق غفورى متخصص عمومی  پاسخ داده است.

سوال: مدتی پیش آزمایش انجام دادم که مشخص شد رماتیسم دارم، تمام بدنم مخصوصا استخون‌هایم درد می‌کند همچنین دست راستم ورم می‌کند و سرمی‌شود، آیا علت آن روماتیسم است؟

جواب: در بیماری های استخوان و‌مفاصل توجه به سن بیمار بسیار مهم است.تعداد و نوع مفاصل درگیر مشخص کننده بیماری است.در روماتیسم مفصلی مفاصل دچار التهاب،گرمی و تورم می شوند.مصرف داروهای ضد التهاب از تورم مفاصل کاسته و علائم را بهبود می بخشد.

عناصر مغذی برای مقابله با روماتیسم

سوال: چه مواد غذایی برای روماتیسم مفصلی مضر است؟ کدام‌مواد غذایی سودمند است؟

جواب: مواد غذایی و تغذیه مناسب نقش مهمی‌ در مقابله با بیماری روماتیسم و برخی از بیماری‌های ناشی از آن مانند روماتوئید پلی آرتریت دارند. در واقع برخی مواد غذایی خواص التهاب زدایی دارند در حالی که برخی دیگر التهاب زا هستند؛ بنابراین لازم است  در گام اول مصرف مواد غذایی التهاب‌زدا را افزایش و مصرف مواد غذایی التهاب زا را کاهش داد تا درمان روماتیسم موثر واقع شود. لازم است مصرف مواد غذایی حاوی میزان بالای سدیم (نمک) کاهش داده شود تا مشکل احتباس آب که در نتیجه دریافت کورتون بروز می‌کند کاهش یابد. برخی عناصر مغذی برای مقابله با روماتیسم مفید هستند مانند مس و سلنیوم که اولی برای نگهداری و حفظ غضروف‌ها و استخوان‌ها و دومی‌برای مقابله با دردهای مفاصل موثر هستند.دانه های روغنی مانند بادام،گردو، فندق و ماهی های حاوی امگا ۳ مانند قزل آلا بسیار مفید هستند.

سوال: اگر برای مدتی روی زمین بنشینم و بعد از جاهایم بلند شوم هر 2 پاهایم به شدت درد می‌کند و پاهام می‌گیرد و گه‌گاهی هم مورمور و خود به خود پاهایم پرت می‌شود و بی اختیار می‌شوم،چندین نوع چک آپ هم انجام دادم که مشکلی نبود. آیا روماتیسم دارم؟

جواب: علایم ذکر شده می تواند تظاهرات واریس وریدهای پا باشد.ابتدا باید توسط پزشک متخصص ویزیت و با توجه به سن،جنسیت و شغل فرد تصمیم مناسب گرفته شود.

سوال: آیا روماتیسم درمان دارد؟، داروهای تسکین دهنده درد کدام است؟

جواب: بله،کاهش التهاب مفصل در روند درمان بسیار موثر است.گاهی با مصرف ضدالتهاب ها و رعایت شیوه زندگی مناسب،بیمار بهبود پیدا کرده و نیاز به مصرف دارو ندارد.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی(NSAID) مانند ایندومتاسین و سلکوکسیب و نیز کورتون سیستمیک مانند پردنیزولون از شدت درد می کاهد.

داروهای ضد التهاب دارای عوارض گوارشی  هستند

سوال: از سال ۷۶ با درد در ناحیه لگن راستم و مراجعه به پزشک گفتند که روماتیسم دارم، در سال‌های ۸۲ تا ۸۵ در تهران زیر نظر دکتر بودم که دارو زیاد تجویز می‌کردند ومعده‌ام به شدت آسیب دید، بعد از آن دیکلوفناک ۱۰۰ با نظر دکتر مصرف می‌کنم، درد کمتری دارم ولی درد کمرم همچنان است و گاهی به دست‌ها و گردنم سرایت می‌کند، علت آن چیست؟

جواب: درد های لگنی یا به اصطلاح درد مفاصل محوری می تواند تظاهری از روماتوئید آرتریت باشد. اکثر داروهای ضد التهاب دارای عوارض گوارشی  هستند که لازم است همراه با داروی معده مصرف شوند.در مورد شما حتما نیاز به تصویر برداری جدید جهت پیشرفت بیماری است.

سوال: روماتیسم مفصلی و لوپوس دارم آیا دارو برای هر 2 یکی است؟

جواب: خیر.البته که داروهای ضدالتهاب نظیر کورتون و NSAID در هر دو بیماری استفاده شده و سبب بهبود علایم می شود ولی بسته به درجه بیماری و وسعت ناحیه درگیر هر کدام دارای داروهای خاص نیز می باشند.

سوال: روماتیسم مفصلی دارم، 10 ماه است که روزانه حداقل شش قرص می‌خورم، ولی تغییری در حرکت من ایجاد نشده است و هنگام راه رفتن لنگ می‌زنم و پاهایم درد می‌کند، آخرین باری که به پزشک مراجعه کردم گفت که قرص‌ها جواب نمی‌دهد و باید یک دوره آمپول را شروع کنید. آیا آمپول‌ها جواب خواهد داد؟

جواب: بله در موارد مقاوم تزریق داروهای تنظیم کننده سیستم ابمنی نظیر رمیکید در کنترل بیماری بسیار کمک کننده هستند.

لوپوس خاصیت برگشت پذیری دارد

سوال: آیا بيماری روماتيسم ارثی است؟

جواب: روماتیسم انواع مختلفی دارد، برخی زمینه ژنتیکی داشته که فرد را مستعد بیماری می کند.

سوال: بیماری لوپوس دارم، نزدیک یکسال داروی طب سنتی استفاده کردم که کنترل شد، تست ESR انجام دادم، برای مدتی پردنیزولو مصرف می‌کردم که دیگر استفاده نمی‌کنم، آیا در آینده مشکلی برایم پیش می‌آید اگر آن را مصرف نکنم؟

جواب: بیماری لوپوس خاصیت برگشت پذیری داشته و در صورت عدم کنترل بیماری می تواند عود کند.

سوال: حدود ۱۵ سال است که دچار بیماری AS شده‌ام؛ مدتی است که طبق نظر پزشک از آمپول آلتبرل استفاده می‌کنم که شدت التهاب را بسیار کم کرده است ولی خمیدگی زیاد در ناحیه کمر،گردن و همینطور قوز کتف راست برایم باقی مانده است، آیا مشکلات ظاهری با آمپول‌های قویتری که برایم تجویز می‌کنند، قابل درمان است؟

جواب: بله اگر بیماری ایپوندیلیت انکلوزان یا همان AS در مراحل اولیه درمان شود، تغییرات قابل برگشت است.

سوال: حدود 6 سال است رماتیسم مفصلی در زانوهای پا دارم، ابتدا در روز 2 کورتن و هیدروکسی مصرف می‌کردم و الان آن را یک روز درمیان استفاده می‌کنم، همیشه درد پا دارم و با فعالیت زیاد و راه رفتن زیاد دردم تشدید می‌شود. آیا مشکل روماتیسم است؟

جواب: درصورتیکه تب روماتیسمی سبب آسیب دائمی و پایدار به قلب شود به این حالت بیماری روماتیسمی قلب گفته می شود.آسیب به دریچه ‌های قلب از زمانی شروع می‌شود که بدن به عارضه عفونی و التهابی که بر اثر باکتری استروپتوکوک ایجاد شده است، مبتلا می‌شود. این عارضه در ابتدا باعث گلو درد می‌شود و سپس می‌تواند باعث آسیب به سایر اعضا از جمله قلب و بروز تب روماتیسمی شود.

سوال: از سال 90 بر اساس استرس‌های کاری و اخراج از کار دچار روماتیسم مفصلی شده‌ام که شدیدا بدنم درد می‌کرد و نمی‌توانستم راه بروم؛ بعد از مراجعه به دکتر و استفاده از قرص‌های تجویزی دردهایم کم شد ولی کامل برطرف نشد تا اینکه آمپول آلتبرل برام تجویز ش، الان خودسرانه آلتبرل رو قطع کردم و فقط قرص مصرف می‌کنم، داروها هم معده‌ام را اذیت می‌کند، بعضی از قرص‌ها سردرد می‌آورد، چگونه می‌توانم این بیماری را درمان کنم؟

جواب: باید دوره درمان های تزریقی را کامل کرده تا از عود بیماری جلوگیری شود.نکته قابل توجه مصرف همزمان داروهای معده همزمان با داروهای ضد التهاب است.

انتهاى پيام/

نظر شما