شناسهٔ خبر: 28205902 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات مجلس افغانستان وابراز نگرانی بدون پیشنهاد راهکار

کابل - ایرنا - تنش های سیاسی پیرامون انتخابات پیش روی افغانستان که با اتهام تقلب و تهدید وقفه روبرو است، نگرانی نماینده سازمان ملل در این کشور را نیز برانگیخته، اما راهکاری موجه برای حل این تنش ارائه نشده و سازمان ملل نیز تنها به بیان نگرانی هایش اکتفا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، قرار است انتخابات مجلس افغانستان در 28 مهر ماه امسال برگزار شود و خواست های احزاب سیاسی برای اصلاح نحوه برگزاری انتخابات با توجه به محدودیت زمان باعث شده که تنش ها در این رابطه بین دولت، کمیسیون مستقل انتخابات و احزاب سیاسی هر روز بالاتر رود و این وضعیت نگرانی ها را درباره برگزاری به هنگام انتخابات بیشتر کرده است.
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و «تادامیچی یاماموتو» نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در آخرین گزارش سه ماهه خود به شورای امنیت سازمان ملل که دوشنبه شب هفته جاری ارایه شد، از تنش های انتخاباتی و اثر آن بر تاخیر در برگزار انتخابات ابراز نگرانی کردند.
گوترش در آن نشست که به خاطر موضوع افغانستان جریان داشت ؛ علاوه بر اشاره به گسترش ناامنی، افزایش تلفات غیر نظامیان و شکنندگی وضعیت در افغانستان از تنش های انتخاباتی نیز ابراز نگرانی کرد و گفت که برخی از چهره‌های اپوزیسیون، دولت را به اقدام توطئه در برابر مردم متهم کرده اند و انتخابات افغانستان با چالش مواجه است.
یاماموتو، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به افغانستان نیز در آن نشست گفت که احتمال دارد مسایل سیاسی و امنیتی، زمان بندی‌های دقیق انتخابات را تغییر دهد و آن را از مسیرش خارج کند.
وی ابراز نگرانی کرد که با وجود آمادگی‌های عملیاتی و فنی برای برگزاری انتخابات مجلس ، نگرانی زیادی در مورد آزمون‌های سیاسی وجود دارد که شاید زمان بندی‌ دقیق را بر هم زند و انحراف در راه انتخابات ایجاد کند.
وی تاکید کرد که اگر تمام رهبران سیاسی افغانستان به صورت سازنده و صلح آمیز با هم کار کنند، از برگزاری به موقع انتخابات اطمینان حاصل خواهد شد و تازه در آن صورت امنیت خود نیز نگرانی جدی شمرده خواهد شد.
یاماموتو افزود که بدون شک انتخابات مجلس یک آزمون بزرگ در برابر ساختار جوان مردم سالاری در افغانستان خواهد بود و این در حالی است که یک سوم مراکز رأی ‌دهی در نتیجه ناامنی مسدود است و مدیریت کمیسیون انتخابات از چگونگی روند برگزاری انتخابات نیز با چالش روبرو است.
اما سازمان ملل متحد و نماینده ویژه آن در امور افغانستان تنها ابراز نگرانی کرده و هیچ راه حلی برای این معضل پیشنهاد نکرده اند ؛ البته اگر توصیه حل مشکل منتقدان و دولت را در چارچوب قوانین و نهادهای متولی به عنوان راه حل در نظر نگیریم.
برخی کارشناسان سیاسی افغانستان بر این باورند که با توجه به ساختار سازمان ملل و وظیفه این نهاد ، باید طرحی برای احزاب سیاسی، کمیسیون انتخابات و دولت عرضه کند که همه طرف ها بر آن توافق کنند و بن بستی که می رود ، شکل بگیرد را بشکند و پیش از بحرانی شدن وضعیت، چالش را برطرف کند.
در این وضعیت که سازمان ملل متحد هم نگران چگونگی برگزاری انتخابات و رویارویی احزاب با دولت و کمیسیون است، رهبران دولت و احزاب هم در سخنرانی ها علیه یکدیگر به موضع گیری و وارد کردن اتهامات مشغول هستند؛ اشاره به برون رفت مهمتر از بیان مشکل است.
«محمد سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهوری روز گذشته در یک مراسم در کابل گفت که هر نوع اخلال در روند انتخابات، خیانت به ملت افغانستان است و بستن دفاتر کمیسیون انتخابات، حرکت برخلاف مصالح عمومی، نقض صریح حقوق اساسی مردم و مداخله بیهوده در برابر مردم‌ سالاری و سرنوشت جامعه است.
وی تأکید کرد که اگر دروازه های کمیسیون به روی مردم مسدود شود همه راه های زندگی صلح آمیز نیز بسته خواهد شد و سیاستمداران نباید کشور را به عقب برگرداند و این کار احزاب سیاسی را به نوعی گروگان گیری عنوان کرد که کشور را به چالش می کشاند.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی نیز دیروز سه شنبه گفت که دفاتر کمیسیون نباید به هیچ شکل و به هیچ بهانه ای در استان ها بسته شود و دلیلی برای مانع شدن روند انتخابات وجود ندارد.
عبدالله همچنین از کمیسیون انتخابات خواست که به الکترونیکی کردن اخذ رای مردم در روز انتخابات که خواسته مهم احزاب برای جلوگیری از بروز تقلب است، توجه ویژه کند.
احزاب سیاسی افغانستان در برابر خواسته های خود از جمله الکترونیکی کردن آرای مردم در روز انتخابات و قابل انتقال کردن آراء ، دروازه های دفاتر کمیسیون مستقل انتخابات را در سه استان بسته اند و کمیسیون در واکنش به این اقدام ، هشدار داده که اگر این روند ادامه یابد، زمان برگزاری انتخابات تغییر خواهد کرد.
«احمد ضیا مسعود» یکی از اعضای احزاب سیاسی است که روز گذشته در کابل در جریان کنفرانس مطبوعاتی ضمن بیان انتظار بیشتر خود از سازمان ملل هشدار داد که اگر دولت خواسته های احزاب را عملی نکند، اقدام به برگزاری تظاهرات گسترده در کابل خواهد کرد.
وی تأکید کرد که تأخیر در زمان برگزاری بهتر از انجام انتخابات پر تقلب است که در پی آن بحران ها و تضعیف مراجع قانونی شکل می گیرد و منتقدان برای جلوگیری از برگزاری چنین انتخاباتی ، دروازه های کمیسیون انتخابات را در استان ها بسته اند.
برخی منتقدان سیاسی کمیسیون انتخابات که زیر عنوان ائتلاف بزرگ ملی احزاب افغانستان گرد آمده اند ، معتقدند که کمیسیون به عمد در راستای اهداف دولت ، از ایجاد بستر مناسب برای برگزاری انتخابات شفاف و سالم اجتناب کرده، در خالی که زمان کافی برای تدبیر و اصلاح امور داشت که البته این اتهام از سوی کمیسیون رد شده است.
سخنگوی معاون اول رئیس جمهوری از جمله افرادی است که می گوید ماهها کمیسیون انتخابات وقت داشت که امکان رای گیری الکترونیکی را فراهم کند اما نکرد و حالا بهانه کمبود وقت را بیان می کند و ادعا می کند که پیشنهاد الکترونیکی کردن رای گیری را بر اساس داده های بیومتریک به دولت داده اند اما دولت جواب نداده است که باید پرسید چرا این را زودتر به احزاب نگفتید.
انتخابات مجلس مهمترین رویداد سیاسی سال 1397 افغانستان شمرده می شود که سلامت برگزاری و نتایج مشروع و قابل قبول آن مهم است و چیزی در خلاف این مهم، تأثیر نامطلوبی بر آینده سیاسی این کشور خواهد گذاشت و همانطور که مقامات سازمان ملل گفته اند در صورت بروز بحران وضعیت شکننده کنونی افغانستان با چالش های جدی تری روبرو خواهد شد .
آساق*291*1104*1049

نظر شما