شناسهٔ خبر: 28199496 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توافق دو کره براي از بين بردن منابع مناقشه

وزیران دفاع دو کره روز چهارشنبه یک توافقنامه دفاعی جامع به منظور کاهش تنش ها و درگیری های اتفاقی امضا کردند.

صاحب‌خبر -
توافق دو کره براي از بين بردن منابع مناقشهبه گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از   خبرگزاری یونهاپ از پیونگ یانگ،  کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی و مون جائه-این رئیس جمهور کره جنوبی در پایان دومین نشست خود در پایتخت کره شمالی که روز چهارشنبه برگزار شد بیانیه ای مشترک امضا کردند.
بیانیه مشترک سران دو کره در پیونگ یانگ در مراسمی که به طور مستقیم از تلویزیون سراسری کره جنوبی پخش شد، به امضای سران دو کشور رسید. هنوز جزئیات این توافق نامه فاش نشده است.
 یون یونگ-چان مشاور روابط عمومی ریاست جمهوری کره جنوبی پیشتر اعلام کرده بود سران دو کره در پایان نشست روز چهارشنبه خود در پیونگ یانگ در کنفرانسی مطبوعاتی حضور خواهند یافت تا نتایج سومین نشست دوجانبه خود را از زمستان امسال تا کنون به اطلاع رسانه ها برسانند.
رئیس جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی اولین بار امسال در راستای تلاشهای دو کشور برای زدودن تنشها در روابط دوجانبه بیست و هفتم آوریل گذشته نیز در روستای مرزی پانمونجوم با یکدیگر دیدار کردند و در همین فرصت بیانیه ای را برای پاکسازی شبه جزیره کره از سلاحهای هسته ای و برقراری صلح پایدار امضا کردند که به بیانیه پانمونجوم شهرت یافته است.
 
کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی و مون جائه-این رئیس جمهور کره جنوبی در نشست روز چهارشنبه خود در پایتخت کره شمالی برای افزایش تبادلات فرامرزی و تلاش مشترک به منظور توسعه اقتصادی متوازن شبه جزیره کره توافق کردند.
دو کره همچنین در راستای تلاشهای خود برای تسریع همکاریهای دوجانبه توافق کردند پروژه های مشترکی را به منظور اتصال راههای ریلی و خاکی در مرزهای دو کشور در سال کنونی میلادی به اجرا گذارند.
این توافق ها روز چهارشنبه در نشست سران دو کره که در پیونگ یانگ برگزار شد، صورت گرفت.
دو کره پس از سالها تنش ناشی از آزمایش های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ تلاشهای گسترده ای را برای عادی سازی روابط دوجانبه آغاز کرده اند. طبق اعلام کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی سران دو کره در چارچوب سومین نشست خود در پیونگ یانگ که از سه شنبه تا پنجشنبه طول خواهد کشید، دست کم دو دیدار رو در رو خواهند داشت.
به گزارش خبرگزاری یونهاپ از پیونگ یانگ، رئیس جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی اولین بار آوریل و سپس مه گذشته در روستای مرزی پانمونجوم با یکدیگر دیدار کردند.
سران کره شمالی و جنوبی در نشست پیونگ یانگ در زمینه بشردوستانه نیز قول همکاریهای بیشتر را دادند و اعلام کردند اعضای خانواده های جدامانده به علت جنگ کره این فرصت را پیدا می کنند از طریق ویدئویی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و پیام رد و بدل کنند.
مون جائه-این رئیس جمهور کره جنوبی اعلام کرد دو کره توافق کرده اند هر گونه منبع مناقشه را در شبه جزیره کره از بین ببرند.
کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی نيز اعلام کرد بیانیه پیونگ یانگ عصر صلح و رفاه را نزدیک خواهد کرد.
 وزیران دفاع دو کره یک توافقنامه نظامی جامع امضا کردند
مسئولان نظامی کره شمالی و کره جنوبی در پیونگ یانگ برای کاهش تنشهای موجود میان دو کشور توافق نامه امضا کردند.
سونگ یونگ-مو وزیر دفاع کره جنوبی و نو کوانگ-چول وزیر نیروهای مسلح خلق کره شمالی در این نشست که امروز چهارشنبه در پیونگ یانگ برگزار شد توافق نامه نظامی جامعی در زمینه کاهش تنش و جلوگیری از درگیریهای اتفاقی امضا کردند. دو کره توافق کردند به منظور پیشگیری از هر گونه درگیری تصادفی هواپیماها، منطقه ممنوعیت پرواز بر فراز خط مرزی نظامی بین دو کشور ایجاد کنند.
به گزارش خبرگزاری یونهاپ از پیونگ یانگ، امضای این توافق نامه نظامی در راستای تلاشهای دو کشور برای اجرای توافقی صورت می گیرد که سران دو کره آوریل گذشته با هدف متوقف کردن "اقدامات خصمانه" بر ضد یکدیگر و حذف "خطر جنگ" امضا کرده بودند.
دو کره پس از سالها تنش ناشی از آزمایشات هسته ای و موشکی پیونگ یانگ تلاشهای گسترده ای را برای عادی سازی روابط دوجانبه آغاز کرده اند. توافق نامه نظامی دو کره به مناسبت سفر مون جائه -این رئیس جمهور کره جنوبی به پیونگ یانگ در چارچوب چهارمین نشست سران دو کره امضا شد.
 
روايت خبري رويترز از ديدار ر‍ؤساي دو کره
 
رویترز خبري منتشر کرد مبني بر اينکه ­کره شمالی اجازه بازرسی بین المللی برای خلع سلاح هسته ای را خواهد داد. بر اساس اسن گزارش همچنین در صورتی که آمریکا تدابیر متقابلی اتخاذ کند کره شمالی اقدامات بیشتری مانند تعطیلی مجموعه هسته ای یونگ بیون انجام خواهد داد.
مون جائه این پس از دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ گفت کره شمالی و کره جنوبی برای گفتن این مسئله که شبه جزیره کره قرار است به سرزمین صلح، بدون سلاح و تهدید هسته ای تبدیل شود توافق دارند.
کیم جونگ اون هم در نشست خبری مشترک به مون جائه این اعلام کرد در آینده ای نزدیک به سئول سفر خواهد کرد.
 خبرگزاری فرانسه هم از سئول  گزارش داد  مون جائه این رئیس جمهور کره جنوبی پس از نشست با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در پیونگ یانگ اعلام کرد کره شمالی سایت آزمایش موشک های خود را در تونچانگ-ری تعطیل خواهد کرد. 
مون جائه این گفت کره شمالی پذیرفت سایت آزمایش موتور موشک های خود را در توچانگ-ری و همچنین تاسیسات پرتاب موشکی را با حضور کارشناسان نهادهای مرتبط و به طور دائم تعطیل کند.
 
­
 

نظر شما