شناسهٔ خبر: 28198886 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آداب و رسوم مردم روستای پندر در ماه محرم

در روستای پندر عزاداری سومین امام شیعیان با آداب و رسوم خاصی که از گذشتگان به یادگار مانده، همراه است و خنچه حضرت قاسم گوشه ایی از مراسم های محرم در این روستا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛ همزمان با آغاز ماه محرم، مردم روستای پندر همانند دیگر شهروندان استان یزد بر پایه سنت دیرینه مذهبی با برپایی محافل عزاداری و سوگواری در مسجدها و حسینیه ها حضور می یابند و ارادت قلبی خود را به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت و شهدای کربلا نشان می دهند.

در روستای پندر برپایی عزاداری سومین امام شیعیان با آداب و رسوم خاصی که از گذشتگان به یادگار مانده، همراه است.

مراسم آذین بندی قله های روستا، خنچه حضرت قاسم، پرسه زنی جوانان و شام غریبان از سنت های قدیمی مردم این منطقه است که از دیرباز تاکنون در این روستا برپا می شود.

با آغاز محرم روستای پندر غرق عزا و ماتم می شود و از کوچه پس کوچه ها صدای یاحسین به گوش می رسد، گویا مردم این روستا ناله های زینب را می شنوند که اینگونه بانگ لبیک یا حسین سر می دهند.

آذین بندی قله های روستا

آداب و رسوم مردم روستای پندر در ماه محرم

آذین بندی قله های روستای پندر با نام سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین(ع) یکی از رسومات رایج بین جوانان از قدیم الایام بوده  که با شروع ماه محرم پرچم های بزرگی را در بالای قله های کوه به اهتزاز در می آورند ، به گونه ای که از هر طرف می توان آنها را مشاهده کرد و این پرچم ها تا محرم سال بعد در بالای کوه می مانند و در سال بعد تعویض می شوند.

آداب و رسوم مردم روستای پندر در ماه محرم

پرسه زنی جوانان روستا در بعداز ظهر تاسوعا

هیئت‌های عزاداری این روستا با پرسه زنی در کوچه های این روستا ارادت قلبی خود را به خاندان اهل بیت عصمت نشان می دهند عزادارن حسینی کوچه به کوچه و خانه به خانه محله را طی می کنند و ضمن جمع آوری نذورات از هرخانه، مقابل آن به عزاداری پرداخته و برای اهل خانه دعای خیر و طلب عفو و بخشش می‌کنند خانم ها ها هم پا به پای آقایان در این آیین زیبا شرکت می کنند.

آداب و رسوم مردم روستای پندر در ماه محرم

این سنت زیبا با نظم خاصی برگزار می شود و علاوه بر خواندن نوحه های مخصوص این روز، برای کسانی که سال های قبل در این مراسم شرکت می کردند و امسال در قید حیات نیستند هم دعا خوانده می شود، حرکت دسته‌های سینه زنی به نحوی است که کسانی که جلوی صف حرکت می‌کنند از اهل سادات و پشت سر آنها هم مردم عامه هستند.

معمولا خرما، سوروک ،نوعی نان، گردو، بادام، حاجی بادام و نقل، شکلات، حلوا، میوه، شیر داغ و به عنوان نذری بین مردم پخش می شود.

خنچه حضرت قاسم در صبح تاسوعا

احمد جلالی متولی برپایی مراسم های محرم در روستای پندردر گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: وسایل سفره یا حجله حضرت قاسم (ع) شامل نوعی پارچه تور سبز رنگ با چراغ‌های سبز، شمع ،حنا، شکلات و ..است.

آداب و رسوم مردم روستای پندر در ماه محرم

جلالی افزود: سینی یا سفره حضرت قاسم با نیت رفع گرفتاری و گرفتن حاجت با توسل به حضرت قاسم، تزیین و پهن می‌کنند.

وی گفت: عده ای از مردم که حاجت دارند سینی را بر روی سر گذاشته و از خانه ی متولی به سمت حسینیه حرکت کرده و عده ای دیگر هیئت گرفته و سینه زنان در پشت سر آنها حرکت می کنند و پس از رسیدن به حسینیه، عزادارانی که استقبال کننده هستند، در جلوی هیئت و خنچه حضرت قاسم شتر ذبح می کنند.

آداب و رسوم مردم روستای پندر در ماه محرم

جلالی ادامه داد: در کنار این حجله مراسم روضه‌خوانی ، سینه زنی و.. برپا می شود.

داود جلالی رئیس برپایی هیئت عزاداری پندردر گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: در روستای پندر آداب و رسوم خاصی وجود دارد که این آیین ها همه ساله در دهه اول محرم به پاسداشت نهضت خونین کربلا با حال و هوای معنوی خاصی برگزار می‌شود، که پرسه زنی فقط گوشه‌ای از آئین‌های پرشور و باشکوه در این روستا است.

جلالی افزود: برخی از اهالی روستا در دهه اول محرم بین مردم و دسته‌های سینه زنی چایی ، شیر، شله زرد، آش و غذا توزیع می‌کنند.

آداب و رسوم مردم روستای پندر در ماه محرم

همه این نذورات بهانه‌ای  برای عرض ارادت مردم متدین پندر به خاندان اهل بیت (ع) است.

وی بیان کرد: اهالی روستا پندر مانند دیگر نقاط استان از چند روز مانده به محرم، کوچه پس کوچه های روستا را در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) و یاران وفادارش سیاهپوش می کنند.

پندری ها در بعد ازظهر عاشورا ؛ پس از قرائت زیارت عاشورا امام حسین ، نخل را که مظهری از پیکر مطهر سالار شهیدان کربلا، امام حسین (ع) است، برای جبران این ماجرا سه یا پنج مرتبه در فضای باز جلوی حسینیه می‌گردانند و بعد ار نخل برداری همه برای برگزاری شام غریبان حاضر می شوند.

آداب و رسوم مردم روستای پندر در ماه محرم

مراسم علم گردانی در روستای پندر

محمدرضا رضایی مسئول کانون فرهنگی شهدای پندردر گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت:مراسم علم گردانی از مراسم های قدیمی وسنتی در روستای پندر بوده، که از زمان قدیم در این روستا مرسوم بوده است بلند کردن علم حضرت عباس ( ع)یکی دیگر از مراسمات اعتقادی پندری ها در ماه محرم است.

رضایی افزود: تزئین علم حضرت عباس ( ع )در ماه محرم به وسیله ی جوانان صورت می گیرد و همچنین مراسم علم گردانی در صبح روز عاشورا برپا می شود.

وی گفت: برپایی موکب چای به وسیله جوانان هم دل روستا از دیگر مراسم هایی است که در چشمه این روستا برپا می شود.

با توجه به برپایی مراسم های مختلف در روستا از استان های  تهران ، اصفهان در روز تاسوعا و عاشورای حسینی به روستا سفر می کنند.

شام غریبان در شب عاشورا

این مراسم که در غروب روز عاشورا برگزار می شود، یادآور آوارگی اهل بیت امام حسین(ع) و اسیران و کودکان بازمانده از واقعه کربلا است که بی‌پناه در تاریکی شب، در بیابان کربلا به سر می‌بردند بعضی رسوم خاص، مانند روشن‌کردن شمع یا نشستن در تاریکی، باعث تفاوت عزاداری این شب با دیگر شب‌های محرم می‌شود.

آداب و رسوم مردم روستای پندر در ماه محرم

پندری ها در شب شام غریبان به دو دسته تقسیم می شوند و نوحه خود را می‌خوانند،به این صورت که دسته ی اول می‌نشینند و یک بند اشعار خود را می‌خوانند و سپس دوباره به راه رفتن اهسته خود ادامه می دهند و همچنین دسته ی بعد برای خواندن بند دوم می نشینند و مصرع دوم را می خوانند و با این کیفیت افتان و خیزان وارد مجلس شده می‌شوند.

نوحه‌ها و مرثیه‌های فراوانی در این شب، سروده شده است که مضمون آنها بیان رها شدن جنازه‌های شهدای کربلا و بی‌یار و یاور شدن اسراء و زنان و کودکان است.

از جمله اشعار مردم عزادار پندر که به صورت دودَمه خوانده می شود شامل:
شامِ غریبانِ مولای شهیدان است
حمد وثنا گریان بر حال یتیمان است
درسر زمین کربلا شام غریبان است
بی کفن در قتلگاه جسم شهیدان است.

انتهای پیام/ی

برچسب‌ها:

نظر شما