شناسهٔ خبر: 28198705 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عاشورا برای همیشه درسی دارد

کارشناس مذهبی: عاشورا پیام سیال تا آخرین لحظه حیات این کره خاکی است و برای هر لحظه و زمان، درسی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسین میرلوحی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: حقیقت ماجرا این است که کربلا یک مفهوم نسبی نیست بلکه مطلق و اباعبدالله الحسین(ع) مفهوم مطلق در عالم است.
وی ادامه داد: این به سخره گرفتن قیام عاشوراست که بخواهیم از این حقیقت مطلق، تفسیرهای تحریف کن ارائه و یا تحریف های متضاد از آن در جامعه بیان کنیم و مردم را به این آخرین مرجع و پناه هم بدبین کنیم و روزی عاشورا را درس مذاکره و روزی آن را درس استقامت و پایداری بدانیم.
حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی با بیان اینکه باید حقیقت را حقیقت واحدی تلقی کنیم، افزود: همین حقیقت در ماجرای خواص اثرگذار در جامعه جریان دارد.
وی اضافه کرد: اینکه مفهوم امامت و ولایت در جامعه برای خواص درست فهمیده نشود و نظر شخصی، مقدم قرار گیرد موجب می شود که خواص از جامعه دور شوند.
حجت الاسلام والمسلمین میرلوحی گفت: کسانی که نظر شخصی خود را موفق تر می دانند کسانی هستند که در قالب معادلات مادی دنیا فرو رفتند و فکر می کنند مسئله جان دادن و آبرو و خانواده را در میدان آوردن، مسئله افراطی است. قطعاً اگر سیدالشهدا اکنون در میان ما بود و شعار های روز عاشورا را تکرار می کرد در همین کشور ما هم برخی مسئولان به راحتی حضرت سیدالشهدا را به عنوان یک افراطی قلمداد می کردند.
وی ادامه داد: امروز کسانی که نوای سازش سر می دهند علاوه بر اینکه از این جهت مردود هستند از جهت حافظه تاریخی مردم هم مردودند.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2630402" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2231808/2630402?width=400&height=300"></script></div>


دیگر کارشناس مذهبی حاضر در این برنامه هم با اشاره به اینکه در ماجرای هابیل و قابیل هم دو جریان مقابل هم قرار می گیرند، گفت: یک جریان که بر اساس نفسانیت و دلخواه خود عمل می کند و دیگری کسی که بندگی خدا و در راه خدا تلاش و بر مبنای حقانیت، انسانیت و اخلاق عمل می کند.
حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن سعیدی ادامه داد: در حادثه کربلا اکثریت از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردند و آن ها دنیا را بر آخرت ترجیح دادند و اسیر هوای نفس شدند.
وی گفت: در دنیا هم این گونه است، اقلیت در پی حق هستند و ما از حقوق مظلومین می خواهیم دفاع کنیم اما بخشی از جهان خصلت استکباری دارد و می خواهد برای همه جهان تصمیم بگیرد.
حجت الاسلام و المسلمین سعیدی افزود: تلاش کنیم روح اسلام و معنویت را بیشتر در جامعه جا بیاندازیم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2630400" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2231808/2630400?width=400&height=300"></script></div>


حجت الاسلام والمسلمین احمد حسینی شریفی عضو هیئت علمی دانشگاه و مولف دانشنامه اخلاق کار بردی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با بیان اینکه درس های اخلاقی عاشورا بسیار متنوع و متعدد است، گفت: بصیرت، استقامت در راه حق و غیرت و عزت دینی از شاخص های اخلاقی عاشوراست.
وی افزود: مهم برای جامعه ما این است که متعلقات این اصول اخلاقی را بشناسیم.
حجت الاسلام و المسلمین شریفی اضافه کرد: باید از امام و ولایت دفاع و به تکلیف خود عمل کنیم و بصیرت و آگاهی باید به موقع باشد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2630401" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2231808/2630401?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما